Outsourcing logistyki i obsługa e-commerce- model biznesowy Mail Boxes Etc. strzałem w dziesiątkę w po-pandemicznej rzeczywistości.
 

Placówki MBE to nowoczesne mini centra logistyczna wysyłkowe świadczące usługi dla biznesu z obszaru logistyki i przesyłek, poligrafii i marketingu oraz administracji i obsługi pocztowej. Dostarczamy rozwiązania dużej korporacji do lokalnego małego i średniego klienta biznesowego.

Nie jesteśmy firmą kurierska, nie skupiamy się wyłącznie na realizacji transportu przesyłki z punktu A do B. MBE to szereg usług, jesteśmy dla klienta działem logistyki, administracji, marketingu, magazynem, sekretariatem. Usługa skierowana jest do małych i trochę większych przedsiębiorców, w szczególności e-commerce, którzy jeszcze nie mają lub potrzebują utrzymywać swoich działów administracji, logistyki czy marketingu. Klient w MBE w jednym miejscu otrzymuje wiele usług niezbędnych do prowadzenia działalności. "All in one Store" brzmi jak slogan reklamowy, ale tak faktycznie jest: organizujemy przesyłkę kopertową krajową, niestandardową przesyłkę paletową do Afryki lub wysyłkę cennych kolekcjonerskich win do Wietnamu. U nas klient zamówi pieczątkę, wizytówki, foldery. Obsłużymy również jego korespondencję realizując usługę wirtualnego biura.

Za ile i czy się opłaca

Inwestycja jest stosunkowo niska. Uruchomienie placówki to około 30 tyś. zł. Średnio, rentowność pojawia się po około 6 miesiącach, ale to nie jest reguła. Rekordziści, zaczynali zarabiać już w drugim miesiącu prowadzenia działalności i to w okresie pandemii, gdzie wiele branż notowało ogromne straty.

W ramach pakietu franczyzowego, każdy Franczyzobiorca otrzymuje oprócz indywidualnego projektu aranżacji lokalu, umeblowania i obrendowania placówki, pakiet kilkutygodniowych, kompleksowych szkoleń, które mają przygotować nowego przedsiębiorcę do samodzielnego prowadzenia biznesu od każdym możliwym kątem: produktowym, biznesowym, sprzedażowym, marketingowym, operacyjnym. Szkolenia obejmują część teoretyczną i są to szkolenia z zakresu zarządzania ludźmi i firmą, a także, sprzedaży, obsługi klienta i marketingu, produktów i usług oraz praktyczną – 3 tygodnie specjalistycznych szkoleń w istniejących centrach MBE z zakresu wykonywanych usług tj. poligrafii, z zakresu usług kurierski, ubezpieczeń, sprzedaży, zarządzania czasem, pieniędzmi itd. Kolejnym etapem jest 3 miesięczny proces coachingowi, podczas którego nowy franczyzobiorca bardzo blisko współpracuje z swoim opiekunem w zakresie pozyskiwania klientów i sprzedaży po to, aby tym etapie swobodnie korzystać ze zdobytej wiedzy i rozwijać swój biznes mając oczywiście ciągłe wsparcie swojego opiekuna i pozostałych franczyzobiorców. Oprócz szkoleń przed uruchomieniem placówki organizowane są również cykliczne szkolenia tematyczne, które poszerzają wiedzę franczyzobiorców. Zdaniem naszych franczyzobiorców jest to bardzo cenne wsparcie, pomagające w codziennym zarządzaniu biznesem.

Kolejnym elementem pakietu jest dostęp do wartej ponad 1,5 mln EUR, dedykowanej platformy technologicznej, dającej możliwość współpracy z klientem i dostawcami na każdej płaszczyźnie, wsparcie komercyjne oraz wchodzące w skład pakietu Good Start: materiały marketingowe, akcje telemarketingowe, dostęp do bazy klientów oraz wsparcie opiekuna i pomoc przy uruchomieniu placówki. Oczywiście należy pamiętać o 7 letniej licencji, która uprawnia franczyzobiorcę do korzystania nie tylko ze znaku towarowego firmy, ale też z ciągle rozwijanego know-how, wszelkich szkoleń, nowości technologicznych, wprowadzanych rozwiązań, marketingu i wsparcia ekspertów centrali.

Gdzie biznes sprawdzi się najlepiej 

Obecne placówki zlokalizowane są głównie w większych miastach, gdzie potencjał biznesowy i dostępność sektora małych i średnich przedsiębiorstw są wyraźne. Natomiast coraz więcej oddziałów powstaje w mniejszych miastach. Wbrew pozorom mniejsze, 40-60 tysięczne miasta mają bardzo duży potencjał. Po pierwsze, koszty prowadzenia biznesu są dużo niższe, dzięki czemu szybciej można osiągnąć rentowność, a po drugie, jest tam dużo lokalnego biznesu, małych i średnich firm, które potrzebują naszych usług. Obecnie mamy 39 oddziałów, do końca roku będzie ich niemal 50.

Bezpieczeństwo czy coś jeszcze?

Współpraca z międzynarodową siecią franczyzową to przede wszystkim globalne możliwości, dające lokalne korzyści: wypracowane przez lata standardy i strategie długoterminowego rozwoju no i najważniejsze w przypadku branży logistycznej globalne kontrakty z dostawcami, które gwarantują stabilność i najlepsze możliwe warunki do tego zaawansowane technologie, które nasi franczyzobiorcy oferują swoim klientom. Koncept franczyzowy Mail Boxes Etc. jest prosty, a zarazem innowacyjny. Oferta outsourcingu skierowana do małych i średnich firm jest idealną odpowiedzią na potrzeby polskiego rynku, będącego w fazie profesjonalizacji. Ponadto, międzynarodowy charakter sieci ułatwia współpracę z klientami wymagającymi nietypowych rozwiązań. W razie potrzeby możliwa jest kooperacja z zagranicznymi oddziałami w innych krajach. Mail Boxes Etc. to także nowoczesne, zachodnie podejście do franczyzobiorców i przede wszystkim jasne warunki współpracy. Kompleksowe szkolenia obejmują praktyczną stronę prowadzenia biznesu, ale również: zarządzanie operacyjne, zarządzanie ludźmi, sprzedaż i obsługę klienta czy marketing. Franczyzobiorcy w każdej sytuacji mogą korzystać z pomocy ekspertów z centrali.

Wpływ pandemii na biznes

Branża logistyczna w dobie pandemii pozostała jedną ze stabilniejszych. W konsekwencji pandemii sprzedaż tradycyjna niemal w jednej chwili zatrzymała się, klienci i sprzedawcy przenieśli się do sieci, handel internetowy wystrzelił, i pociągnął wolumen przesyłek kurierskich do wartości z okresu Q4. Dla nas to bardzo dobra wiadomość, bo wzrost e-commerce oznacza wzrost zapotrzebowania na nasze usługi. Specjalizujemy się w obsłudze sklepów internetowych, a outsourcingując nam swoją logistykę i marketing mogą spokojnie zająć się zwiększaniem sprzedaży. 

Jako sieć możemy się pochwalić tym, że żaden z naszych oddziałów nie zamknął się w tak trudnym dla wszystkich przedsiębiorców czasie. Ponad 90% naszych oddziałów funkcjonowało normalnie w okresie lock downu, zajmując się obsługą firm. Te oddziały, które miały większy udział klienta indywidualnego, zanotowały niewielkie spadki w czasie jednak jak tylko restrykcje się zmniejszyły, wszystko wróciło do normy. 

Jako franczyzodawca mieliśmy z kolei pełne ręce pracy: zainteresowanie naszym modelem biznesowym wzrosło ponad dwukrotnie, otwieraliśmy nowe placówki, padały rekordy rentowności (wspomniany wcześniej miesiąc u jednej franczyzobiorczyni), nasi franczyzobiorcy potrzebowali jeszcze większego wsparcia niż zwykle.

Dla nas to wymagający, ale i dobry czas, a co najważniejsze, ten czas się nie kończy z końcem pandemii, nauczyliśmy się kupować w Internecie, pracować zdalnie i wybierać stabilne biznesy.