Kogo nowy rok uderzy po kieszeni?
Od 1 stycznia zaczął obowiązywać podatek od sprzedaży detalicznej, zwany też podatkiem handlowym. Dotyczy sprzedawców detalicznych, za których uważa się osoby fizyczne i prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, a także spółki cywilne, które dokonują sprzedaży detalicznej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nie dotyczy sprzedaży przez internet.
– Podatek obejmuje wszystkich sprzedawców detalicznych prowadzących działalność na terytorium RP, niezależnie od tego czy są to podmioty z kapitałem polskim, czy zagranicznym. Struktura sektora polskiego handlu detalicznego nie wskazuje na to, aby podatek w ujęciu ogólnym miał obciążać w większym stopniu podmioty zagraniczne, chociaż proporcja podmiotów zagranicznych do polskich może być różna w poszczególnych branżach sektora – informuje Ministerstwo Finansów.
Przyszłoroczny budżet zakłada, że w 2021 roku wpływy z podatku handlowego wyniosą ok. 1,5 mld zł.
Jak podał resort finansów, przedmiotem opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży detalicznej. Kwota wolna od podatku to 17 mln zł miesięcznie. Podstawą opodatkowania jest osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka ponad kwotę wolną.
Przewidziano dwie stawki podatku: 0,8 i 1,4 proc.
Za cukier i małpki
Z nowym rokiem w życie weszła też opłata od napojów słodzonych i energetycznych oraz od alkoholu sprzedawanego w opakowaniach do 300 mililitrów.
Według resortu zdrowia najważniejszym celem wprowadzenia nowych opłat "jest promowanie prozdrowotnych wyborów żywieniowych, poprawa jakości diety przez ograniczenie w niej środków spożywczych niezalecanych do nadmiernego spożycia, a także wspieranie, mającej pozytywny wpływ na zdrowie, aktywności fizycznej dzieci i młodzieży".
Jeśli chodzi o opłatę cukrową to składa się ona z części stałej i zmiennej. Opłata stała to 50 gr za litr napoju z dodatkiem cukru lub substancji słodzącej, dodatek 10 gr za litr napoju z dodatkiem substancji aktywnej (kofeina lub tauryna). Z kolei część zmienna to 5 gr za każdy gram cukru powyżej 5 gram/100 ml w przeliczeniu na litr napoju.
W przypadku opłaty od małpek wynosi ona 25 zł od litra stuprocentowego alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml. Przykładowo oznacza to 1 zł od 100 ml małpki wódki 40-procentowej czy 2 zł od 200 ml małpki wódki 40-procentowej. Opłaty będą pobierane od przedsiębiorców w momencie sprzedaży do sklepu.
Część firm już szuka sposobu na obejście wspomnianych przepisów. Na rynku pojawiają się np. buteleczki o pojemności 350 ml.
Pytanie, jak nowe opłaty odczują portfele klientów.
Orlen na Słowacji
Orlen rozrasta się na słowackim rynku. Ma tam obecnie 13 stacji benzynowych. Kolejne siedem zostanie zmodernizowanych w 2021 roku. Stacje na tamtejszym rynku działają pod marką benzina ORLEN.
– Zgodnie z zapowiedziami do końca tego roku podwoiliśmy liczbę posiadanych stacji na Słowacji. Wyniki sprzedaży pokazują, że sieć Grupy Orlen cieszy się zaufaniem kierowców i ma duży potencjał wzrostu. Koncentrujemy się na dalszym rozwoju, aby osiągnąć pozycję jednego z liderów sprzedaży detalicznej na Słowacji. Nasze działania wpisują się w założenia strategii Grupy Orlen do 2030 r., w której mocno stawiamy na dalszy dynamiczny rozwój tego segmentu – mówi Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN Orlen.
Grupa dysponuje jedną z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sieci stacji paliw, zlokalizowanych w Polsce, Czechach, Niemczech, Słowacji i na Litwie. Firma rozwija się w Polsce także poprzez franczyzę. Obecnie sieć skupia ponad 330 franczyzobiorców.
Retro-rabaty pod lupą
Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące Kaufland Polska Markety, Eurocash i SCA PR Polska (spółki odpowiedzialnej za zakupy w Intermarche). Zastrzeżenia urzędu budzi m.in. wsteczne ustalanie rabatów i warunków handlowych w relacjach z dostawcami produktów rolno-spożywczych. Za podobne praktyki została niedawno ukarana spółka Jeronimo Martins Polska, właściciel sklepów Biedronka.
Rabaty retrospektywne (rabaty retro), udzielane za zrealizowane wcześniej dostawy, występują m.in. w relacjach pomiędzy sieciami handlowymi a dostawcami produktów rolno-spożywczych. Stosowane są różne systemy wstecznego przyznawania rabatów. W niektórych sytuacjach dostawca zawierając umowę nie jest w stanie określić, czy i w jakiej wysokości będzie musiał go przyznać sieci handlowej oraz na podstawie jakich kryteriów. Takie praktyki mogą być uznane za niedozwolone działanie silniejszej strony umowy.
– Działanie trzech przedsiębiorców może być przejawem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, dlatego w toku postępowania wyjaśniającego zweryfikujemy poczynione wstępnie ustalenia. Sytuacja, w której dostawcy produktów rolno-spożywczych przez kilka miesięcy nie wiedzą, na jakich warunkach finansowych realizują dostawy do sieci handlowej i czy współpraca będzie w ogóle dla nich opłacalna, jest absolutnie nieakceptowalna. Podobnie nie może dochodzić do sytuacji, gdy w toku współpracy większy przedsiębiorca wymusza dodatkowe rabaty wsteczne, wykraczając znacząco poza uzgodnione pierwotnie warunki. Relacje handlowe muszę opierać się na uczciwości i odpowiedzialności, zwłaszcza w tak ważnym gospodarczo sektorze rolno-spożywczym – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Postępowania wyjaśniające prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom.
Właśnie za podobne praktyki ukarana została niedawno spółka Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kandydaci na franczyzobiorców Intermarché mają zagwarantowane wsparcie ze strony centrali, a to ułatwia proces uruchomienia nowego lub przejęcia istniejącego supermarketu.
Franczyzodawca Lodów Bonano i Wytwórni Lodów Polskich „u Lodziarzy” zapowiada wprowadzenie w tym roku nowego formatu lodziarni.
Danish Design ma promocję dla kilku pierwszych franczyzobiorców, którzy w tym roku zdecydują się podpisać umowę. Można zaoszczędzić na inwestycji.
Domino's Pizza Poland przejmuje sieć pizzerii Dominium.
Sprzedaż zdrowej żywności to pomysł na biznes marki Spichlerz Zdrowia. Współpracę z firmą można nawiązać na dwa sposoby.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W nowym numerze "Własny Biznes FRANCHISING" podpowiadamy, w jaki biznes zainwestować, żeby zwiększyć swoje szanse na godziwe zyski.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Jak pokonać wirusa, który niszczy restauracje? Wyjaśnia Marcin Ciesielski, prezes Mastergrupy, do której należy sieć pizzerii Stopiątka i Stopiątka Fabbrica.
– W czasie pandemii uruchomiliśmy kilka nowych placówek i wzrosło zainteresowanie naszymi usługami – mówi Piotr Bijański, prezes Twój Prawnik 24.
W co zainwestować – czy warto porzucić ciepły etat i wybrać własną firmę? Podpowiadamy, jaki biznes najlepiej otworzyć w 2020 roku.
POPULARNE NA FORUM
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Cześć! Piszę mgr o franczyzie bankowej i niestety brakuję mi materiałów :( Ktoś poratuje ?
Wolność kocham i rozumiem
Panie rzeczniku , chyba powinien Pan już przejść na zasłużoną emeryturę.
Franczyzobiorcy zabki
Witam, jestem studentką FIR i proszę o wypełnienie ankiety na temat "franczyza jako źródła finansowania przedsiębiorstwa". Link...
Klient może spać spokojnie
czy dotyczy to umów frnczyzowych podpisanych listownie
Monitoring sklepu w niewielkiej miejscowości
Teraz alarm to podstawa, nie wyobrażam sobie sklepu bez systemu alarmowego. My tez oczywiście go mamy.
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Z mojego doświadczenia wynika, że najważniejszy jest program do pełnej księgowości to zdecydowanie był świetny zakup.
Prośba o pomoc w wypełnianiu ankiety do pracy licencjackiej
Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...
Własny biznes z małym kapitałem
Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...