Prasa wchodzi na salony
Powód - coraz mniej osób kupuje gazety spontanicznie - w kiosku, a do w wzrostu sprzedaży przyczynia się samoobsługa.
Podstawową zaletą saloniku prasowego jest dość przestronne wnętrze (ok. 30 – 60 mkw.) oraz profesjonalna ekspozycja dzienników i czasopism na regałach. Klient może przebierać w różnych tytułach i wybrać te, które najlepiej mu odpowiadają. W przeciwieństwie do kiosków, które sprzedają najwyżej ok. 400 – 500 tytułów, salony mają ich w ofercie nawet 3 tys., a okładki wszystkich gazet są w zasięgu oka i ręki klienta. Salony handlują wybiórczo książkami, nie brakuje też multimediów i artykułów spożywczo – przemysłowych. Formuła działania saloników prasowych opiera się przede wszystkim na zasadzie franczyzy z firmą kolporterską. I tak firma Kolporter Saloniki Prasowe jest ściśle powiązana z prywatnym dystrybutorem prasy Kolporter S.A., którego prognozowany zysk nett w 2002 r. ma wynieść 16 mln zł, czyli o 7 mln zł więcej niż w ubiegłym roku. Ten wzrost firma zawdzięcza nie tylko przejęciu Jard – Pressu i liczbie 20 tyś. tradycyjnych kiosków, ale w dużej mierze zyskom z działalności ponad 300 saloników prasowych. Zgodnie z planami w 2003 r. będzie ich ok. 800, a do końca 2005 r. ma powstać aż 3 tyś., co uczyni je największą polską siecią handlową.
Lider rynku – Ruch S.A. – w odróżnieniu od Kolportera – swojego największego konkurenta, dopiero zaczyna budować sieć nowoczesnych salonów prasowych. Obecnie na 34 tys. punktów sprzedaży tylko 500 placówek umożliwia wejście do środka, a zaledwie 60 to saloniki. Inwestycje Ruchowi utrudniła w ubiegłym roku ciągnąca się prywatyzacja i spadek zysku.
Prezes Ruchu Miron Maicki zapowiedział na przyszły rok intensywną standaryzację sieci kiosków oraz tworzenie dużych salonów prasowych z rozbudowaną częścią multimedialną z Internetem, a także pozyskać punkty sprzedaży na stacjach benzynowych, w centrach handlowych i na dworcach PKP.
Salony prasowe wprawdzie nie odbierają tradycyjnym kioskom klientów prasy codziennej oraz w niewielkim stopniu są miejscami zakupu artykułów tzw. nagłej potrzeby, jak papierosy, kosmetyki, gumy do żucia itp., kioskarze zwracają jednak uwagę na duże zagrożenie ze strony nowoczesnych placówek, które ulokowane są głównie w tłumnie odwiedzanych centrach handlowych, ale również na ruchliwych ulicach miast w sąsiedztwie kiosków.
Więcej: Anita Skiba, Gazeta Prawna, 10 – 12 stycznia 2003
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Północ Nieruchomości oferuje elastyczny model współpracy z inwestycją od 4 tys. zł. Partnerzy korzystają z gotowego systemu, szkoleń i zaplecza operacyjnego. W sieci działa już ponad 70 biur.
Kozak na Ratunek pozwoli franczyzobiorcom Lucart Automotive lepiej zarabiać na wysokomarżowych usługach motoryzacyjnych.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Salon kosmetyczny, siłownia, sklep spożywczy, a może firma edukacyjna, biuro nieruchomości albo butik z modą? Przedstawiamy konkretne przykłady franczyz, które zarabiają. Pokazujemy też mniej typowe pomysły na biznes, jak hodowla ślimaków czy pracownia peruk. Bilet na Targi Franczyza gratis!
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...