Dynamiczny rozwój sieci Mail Boxes Etc. i wzrosty obrotów placówek MBE zdają się być na to najlepszym dowodem. „Od początku pandemii zainteresowanie naszą franczyzą wzrosło niemal dwukrotnie, tylko w ubiegłym roku powstało 14 oddziałów, 8 kolejnych jest w procesie otwarcia.’- mówi Sylwia Wiski, manager rozwoju sieci Mail Boxes Etc.
Placówki MBE to nowoczesne mini centra logistyczno- wysyłkowe świadczące usługi dla biznesu z obszaru logistyki i przesyłek, poligrafii i marketingu oraz administracji i obsługi pocztowej. Głównym założeniem tego modelu biznesowego jest dostarczenie zaawansowanych rozwiązań korporacji do lokalnego małego i średniego klienta biznesowego.
Mimo wielu dostawców usług kurierskich sieć MBE rozwija się dość prężnie: ponad 40% przyrost sieci, wzrost przychodów całej sieci rok do roku 16,7% oraz ponad 57% wzrostu przychodów miesiąc do miesiąca w grudniu. To wyniki w 2020 r. „Nie jesteśmy firmą kurierska, nie skupiamy się wyłącznie na realizacji transportu przesyłki z punktu A do B. MBE to szereg usług, jesteśmy dla klienta działem logistyki, administracji, marketingu, magazynem, sekretariatem. Usługa skierowana jest do małych i trochę większych przedsiębiorców, w szczególności e-commerce, którzy jeszcze nie mają lub potrzebują utrzymywać swoich działów administracji, logistyki czy marketingu.” - wyjaśnia manager rozwoju sieci.
Branża logistyczna jest jedną z bezpieczniejszych w obecnej sytuacji. Gwałtowny wzrost w branży e-commerce sprawił, że usługi związane z przesyłkami zdecydowanie poszerzyły skalę, bo kupujemy więcej i częściej przez Internet. „Jako sieć nowoczesnych centrów logistyczno-wysyłkowych nie możemy narzekać. Praktycznie wszystkie nasze placówki były otwarte w okresie lock down-u oraz późniejszych restrykcji (z wyjątkiem dwóch placówek, które obsługiwały klientów zdalnie ze względu na kwarantannę), co więcej obroty w sieci są wyższe niż w ubiegłym roku o tej samej porze. Plany rozwojowe są bardzo ambitne, zresztą jesteśmy w trakcie ich realizacji.” – komentuje Sylwia Wiski.
Wielu kandydatów zastanawia się nad perspektywami rozwoju rynku drobnych usług B2B biorąc pod uwagę ewentualny kryzys gospodarczy i zadaje sobie pytanie czy jest to obecnie dobry pomysł na tego rodzaju biznes. Jedno jest pewne- rynek w sektorze małych i średnich firm ulegnie zmianie; wiele branż bardzo ucierpiało, wiele działalności już się zamknęło, a całe mnóstwo będzie dotkliwie odczuwać skutki obecnej sytuacji jeszcze przez długi czas. Jak łatwo się domyślić, najtrudniej jest małemu przedsiębiorcy, bo odcięcie od możliwości generowania przychodu to bardzo często wyrok- koszty są, a nie ma środków, żeby je pokryć. Czy zatem biznes skierowany do tego właśnie sektora ma sens? Jak zawsze, żeby wyciągnąć wnioski trzeba wziąć pod uwagę szerszy kontekst i to, do jakich branż będziemy nasze usługi kierować oraz jaka jest ich kondycja, bo jak w każdym kryzysie, niektóre z nich rozkwitną i mali przedsiębiorcy rozwiną się do poziomu dużych firm, a inne niestety sobie nie poradzą. W fazie dużego wzrostu od dłuższego czasu jest e-commerce, stąd też rośnie zapotrzebowanie na obsługę i nowe rozwiązania dla tej branży. warto wziąć to pod uwagę wybierając swój biznes.
MBE specjalizuje w obsłudze sklepów internetowych, klienci outsourcingują nie tylko swoją logistykę, ale i marketing dzięki czemu mogą się zająć zwiększaniem sprzedaży.