Bezpieczna franczyza na trudny czas
Wojciech Sypień z Carrefour Polska opowiada o franczyzie supermarketów spożywczych, inwestycji dla osób szukających bezpiecznej franczyzy w czasach pandemii.
- Carrefour od wielu lat oferuje w Polsce z sukcesem franczyzę w formacie sklepów osiedlowych w ramach marek Carrefour Express oraz Globi. Od kiedy dostępna jest możliwość współpracy w większym formacie supermarketów i do kogo skierowana jest ta oferta?
Pierwszy supermarket franczyzowy z logo Carrefour Market otworzyliśmy w 2018 roku. Od tego czasu, wspólnie z naszymi partnerami rozwinęliśmy sieć franczyzową do ponad 20 takich supermarketów w całym kraju. Nasza oferta skierowana jest zarówno do przedsiębiorców dysponujących odpowiednim lokalem, ale również osób zainteresowanych objęciem i prowadzeniem sklepu Carrefour już funkcjonującego na rynku. Oba te modele z sukcesem sprawdziły się w naszej sieci.
Warto podkreślić, że przekazując własny, działający na rynku sklep, znamy jego mocne i słabe strony, liczbę klientów, średni koszyk i inne dane. Sklep jest w pełni wyposażony. Po przejęciu sklepu partner uzupełnia naszą ofertę o produkty i usługi z lokalnego rynku. Testujemy ten model od 3 lat i tak skonstruowana hybryda jest po prostu skazana na sukces. Wyniki takich sklepów poprawiają się z tygodnia na tydzień, podobnie jak zadowolenie klientów. Tylko w 2021 roku przekazaliśmy 4 takie sklepy naszym franczyzobiorcom, w tym w jednym przypadku, jest to kolejny sklep tego samego partnera. To potwierdza atrakcyjność tego modelu.
- Czym wyróżnia się oferta franczyzy przeznaczonej dla formatu supermarketów?
Nasza oferta przeznaczona jest dla sklepów o powierzchni od 400 do 1500 mkw. w lokalizacjach zarówno miejskich, jak i wiejskich. Przedsiębiorcy mogą wybrać spośród trzech sprawdzonych konceptów: supermarketu classic, który sprawdza się w dzielnicach dużych miast, w mniejszych miejscowościach oraz na terenach wiejskich, supermarketu miejskiego dedykowanego lokalizacjom o dużym natężeniu ruchu, a także supermarketu premium charakteryzującego się delikatesowym wystrojem oraz rozbudowaną ofertę produktów luksusowych. Asortyment supermarketów Carrefour dopasowany jest zawsze do potrzeb lokalnej społeczności. Klienci znajdą w nich szeroki wybór produktów spożywczych - w tym świeżych - a także artykuły z najpopularniejszych konceptów handlowych naszej sieci, takich jak, np. Zdrowa Półka, Kuchnie Świata czy Półka Regionalna. Atrakcyjność rynkową naszych supermarketów zwiększa również stała oferta produktów przemysłowych oraz artykułów sezonowych.
- Jakie modele współpracy w formacie supermarketów Carrefour przygotował dla swoich franczyzobiorców?
Nasze modele są bardzo elastyczne i opierają się na wzajemnej współpracy, obie strony muszą być zadowolone. Model bazowy to 75% lojalności zakupowej, oznacza to że partner otrzymuje 25% wolności zakupowej aby szybko i sprawnie uzupełnił ofertę sieci o asortyment najważniejszy na lokalnym rynku. Daje to również duża przestrzeń i możliwości do samorealizacji handlowej. . Ten model jest najbardziej optymalny oraz zapewnia rentowność, bezpieczeństwo i partnerstwo współpracy franczyzowej. W kontekście rodzajów umów, nasza sieć oferuje obecnie 3 modele. Pierwszym z nich jest partnerska franczyza, w której partner jest właścicielem lokalu, wyposażenia, towaru oraz pokrywa koszty. W tym modelu partner otrzymuje całą wypracowaną marżą. Drugim modelem jest mix umowy franczyzowej i podnajmu - ten model różni się od poprzedniego tym, że lokal lub umowa najmu należy do Carrefour. Ostatnim modelem jest agencja, który wymaga najniższego wkładu własnego ze strony partnera. Ta umowa jest podobna do umowy ajencyjnej, w której partner pokrywa koszty i otrzymuje wynagrodzenie uzależnione od osiągniętego obrotu.
- Który model preferowany jest przez Carrefour?
Docelowym modele współpracy z Carrefour jest franczyza, jednak pozostałe modele dają szansę na współpracę przy niższym wkładzie własnym. Partnerzy w trakcie współpracy mogą jednak zmienić formę współpracy z agencji na umowę mieszaną, aby finalnie przejść na klasyczną współpracę franczyzową. Przynosi ona największe korzyści finansowe i satysfakcję z prowadzenia własnego biznesu.
- Jakie 3 słowa najlepiej podsumowują ofertę franczyzową supermarketów Carrefour?
Zdecydowanie są to: rentowność, bezpieczeństwo oraz partnerstwo współpracy. Te 3 elementy są podstawą naszej strategii i oferty franczyzowej. Tylko razem możemy osiągać sukces. Bardzo liczy się dla mnie doświadczenie partnera na lokalnym rynku, jego zaangażowanie w budowanie oferty, przedsiębiorczość. Połączenie tych elementów wzbogaca ofertę Carrefour i daje najlepsze doświadczenia zakupowe dla klienta, którego zadowolenie zawsze jest w centrum naszych wspólnych działań.