Nowa franczyza, nowe lokale
Bao Dao to sieć restauracji, w których dominującym elementem menu są bułeczki Bao i zestawy na nich oparte. Pierwsza restauracji marki została otwarta w Krakowie i cieszy się do dziś dużym zainteresowaniem klientów. Obecnie marka posiada w grodzie Kraka trzy restauracje, a także trzy franczyzowe w Warszawie.
Przedsiębiorca, który chciałby skorzystać z popularności kuchni azjatyckiej wśród Polaków i otworzyć lokal Bao Dao w swoim mieście, powinien mieć co najmniej 50 tys. zł na inwestycję. Franczyzodawca sugeruje znalezienie gotowego lokalu po innej restauracji, który będzie wymagał tylko adaptacji zgodnie z identyfikacją wizualną marki. Lokal w dużym mieście powinien mieć 50-200 m2 powierzchni, a w mniejszych miejscowościach 40-120 m2. Opłata wstępna to wydatek 10 tys. zł, a opłata miesięczna to 5 proc. od przychody. W zamian franczyzobiorca ma zapewnione wsparcie operacyjne przed i po otwarciu lokalu Bao Dao, pomoc w organizacji eventów dla blogerów kulinarnych i influencerów. Poza tym franczyzobiorca otrzymuje podręcznik operacyjny i prawo do używania logo marki, know-how, receptury oraz ma zapewnione szkolenia dla pracowników restauracji. Franczyzodawca przekazuje też projekty graficzne i materiały marketingowe oraz kontakty do sprawdzonych dostawców. Franczyzobiorca ma zapewnioną wyłączność terytorialną oraz udział w firmowym systemie delivery. Właściciel marki twierdzi, że restauracje Bao Dao obsługują klientów na miejscu, na wynos i w dostawie oraz że dostawy stanowią od 25 do nawet 100 proc. sprzedaży w poszczególnych lokalach.
Nowy system franczyzowy Fit Cake
Na przekor globalnym tendencjom Fit Cake miniony rok zalicza udanych. Zwiększył o 100 proc. liczbę punktów franczyzowych – działa ich teraz na terenie Polski 50. Stworzył nowy system franczyzowy – Fit Cake Flex. Wprowadził na rynek trzy nowe submarki. Ostatecznie rok zamknął z obrotami o ponad 5 proc. wyższymi niż w 2020. Coraz odważniej patrzy też na Zachód Europy.
Nie jest to bezpodstawne. Franczyzodawca twierdzi, że co piąte zapytanie dotyczące uruchomienia kolejnej franczyzy Fit Cake pochodzi z zagranicy.
– Na razie, w dobie pandemicznych ograniczeń jesteśmy dość ostrożni i staramy się jak najlepiej przygotować do ekspansji zagranicznej – mówi Rafał Kościuk, właściciel franczyzy Fit Cake. – Podpisaliśmy już umowy z partnerami z kliku krajów. Mam więc nadzieję, że wkrótce ruszą kawiarnie Fit Cake w Niemczech, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.
W 2021 roku Fit Cake wzbogacił swoją ofertę aż o trzy nowe submarki – najpierw wegańskie lody (Fit Ice Cream), potem Keto Cake, który okazał się wielkim sprzedażowym sukcesem, a ostatnio Fit Cream. To zestaw słodkich kremów orzechowych i czekoladowych, inspirowanych smarowidłami znanych marek, ale o niższej kaloryczności.
Nowości te oraz licząca już kilkadziesiąt pozycji, rozbudowana lista fit produktów: ciast bez cukru, bezglutenowych tortów, deserów w słoiczkach czy funkcjonalnych batonów spowodowała, że właściciele sieci zdecydowali się w minionym roku na budowę nowego systemu franczyzowego – Fit Cake Flex.
– Flex był też reakcją na bardzo dynamiczną sytuację w gospodarce – wyjaśnia Rafał Kościuk. – Zdaliśmy sobie sprawę, że musimy być jeszcze bardziej elastyczni, by się uodpornić na nieoczkiwane zmiany, lockdowny itd. Daliśmy więc potencjalnym franczyzobiorcom większy wybór. Otworzyliśmy przed nimi koszyk z różnymi opcjami (także menu), z których mogli wybrać to, co dla każdego z nich najkorzystniejsze. Okazało się, że dla inwestorów to mega oszczędność, a dla sieci spektakularny rozwój.
Do koszyka opcji do wyboru Fit Cake planuje w 2022 roku wprowadzić jeszcze riksze. Mobile punkty będą przeznaczone do sprzedaży bezcukrowych, wegańskich lodów.
Także regulacje rządowe, dotyczące obniżenia do 0 proc. VAT na żywność, pozwalają optymistycznie patrzeć w nadchodzące miesiące. Według właścicieli sieci w pierwszych tygodniach 2022 roku ceny mogą nawet drgnąć w dół. Jednak inflacja prędzej czy później wymusi na producentach artkułów spożywczych nieznaczne podwyżki. Fit Cake zakłada, że będzie to kilkadziesiąt groszy, nie więcej niż złotówka na poszczególnych artykułach. Nie powinno to wpłynąć na wartość obrotów i zyski firmy.
– Nie chodzi o to, by uprawiać propagandę sukcesu, jednak twarde, ekonomiczne dane pokazują, że jesteśmy finansowo bardzo stabilną marką. Obroty sieci rosną o kilka procent z roku na rok. Wszystko wskazuje na to, że wzrostową tendencję i stabilność uda się nam utrzymać i w 2022 – mówi Rafał Kościuk.
Meet & Fit z lokalem w Ciechanowie
Firma „7 Street Łukasz Błażejewski” otworzyła lokal w Ciechanowie na płycie głównego Rynku przy Placu Jana Pawła II 2. Ma on powierzchnię 45 m2 i posiada miejsca siedzące dla maksymalnie dziewięciu osób. Bistro jest zlokalizowane w centralnym miejscu miasta i dlatego od początku powstawał z myślą głównie o dostawach i odbiorach osobistych. Do lokalu przynależy dedykowana strefa pod ogródek letni. W drugim etapie w lokalu zostaną uruchomione w formie dark kitchen marki Woody’s – Premium Burgers i King Rooster.
– W planach na najbliższe tygodnie mamy zaplanowane rozpoczęcie prac adaptacyjnych lokali w Warszawie i Mławie. Równolegle prowadzimy zaawansowane rozmowy w temacie otwarcia lokali w Olsztynie, Ostródzie i w Rudzie Śląskiej – mówi Łukasz Błażejewski, franczyzodawca marki 7 Street.
W menu Meet & Fit znajduje się szeroki wybór burgerów z grillowaną wołowiną, drobiem oraz bogatą ofertą burgerów roślinnych, sałatki oraz soki tłoczone.
Cały czas marka rozwija sieć i szuka partnerów do współpracy w miastach od 20 tys. mieszkańców oraz w średnich i dużych miejscowościach. Przedsiębiorcy zainteresowani otwarciem bistro Meet & Fit – Slow Food muszą liczyć się z inwestycją około 60-100 tys. zł netto w zależności od stanu technicznego lokalu. W tej kwocie ujęty jest już sprzęt, który można wziąć np. w leasing lub zakupić poprzez kredyt, wtedy inwestycyjne nakłady gotówkowe znacznie się zmniejszą.
CDRL podsumowuje sprzedaż
Grupa CDRL, właściciel marki Coccodrillo oraz Buslik, w IV kwartale 2021 roku osiągnęła 116,3 mln zł przychodów w obu markach – jest to ponad 12 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Narastająco, Grupa CDRL wygenerowała 439,7 mln zł, czyli o ponad 7 proc. więcej niż rok wcześniej.
– Sprzedaż, jaką zanotowała Grupa CDRL w IV kwartale jest umiarkowanie dobra, biorąc pod uwagę sytuację społeczno-gospodarczą, w jakiej obecnie funkcjonujemy. Ograniczenia związane z pandemią, nie były tak rygorystyczne jak rok wcześniej, co przełożyło się na wzrost sprzedaży w polskiej sieci sklepów stacjonarnych. Nie słabnie popularność polskiego kanału e-commerce – komentuje Tomasz Przybyła, wiceprezes CDRL.
W IV kwartale polska sieć sprzedaży wraz ze sprzedażą e-commerce wygenerowała łącznie 70,86 mln zł, czyli o 37 proc. więcej niż w tym samym okresie 2020 roku. Dużym zainteresowaniem cieszy się sprzedaż w polskim sklepie internetowym – wpływy z tego tytułu w IV kwartale wyniosły 12,05 mln, czyli o 10 proc. więcej niż rok wcześniej.
Sieć sklepów Buslik, w IV kwartale wygenerowała łącznie 45,44 mln zł, czyli ponad 12 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Narastająco, białoruska sieć sprzedaży zanotowała 169,06 mln zł.
– Niższa sprzedaż w sieci Buslik wynika z optymalizacji sieci sprzedaży. Podjęliśmy decyzję o zmniejszeniu powierzchni pojedynczych sklepów i zamknięciu nierentownych salonów. Pozwoli to na znaczące zredukowanie kosztów, co z kolei wpłynie pozytywnie na rentowność białoruskiej sieci – podsumowuje Przybyła.
Accor zapowiada 300 otwarć w 2022 roku
Globalna grupa hotelowa rozpoczyna rok z ambitnym planem otwarć kolejnych obiektów w wyjątkowo oczekiwanych destynacjach. Portfolio grupy zasilą hotele w ponad 300 lokalizacjach na całym świecie. Nowe obiekty Accor pojawią się m.in. w Wielkiej Brytanii, Rosji, Stanach Zjednoczonych czy Katarze. Co więcej, grupa planuje także otwarcia w nowych i egzotycznych regionach, jak Pangkalan Bun w Indonezji czy Casco Viejo w Panamie. Do sieci Accor dołączy Dania z pierwszym hotelem, nie zabraknie też otwarć w Polsce i regionie Europy Wschodniej.
– W Accor mocno wierzymy w siłę różnorodności, zarówno jeżeli chodzi o naszych pracowników, klientów, jak i portfolio marek. Nieustannie wprowadzamy nowe koncepcje i ekscytujące miejsca do odkrycia. Dzięki ponad 300 nowym hotelom i kurortom, które planujemy otworzyć w 2022 roku, każdy z naszych gości na całym świecie znajdzie dla siebie coś wyjątkowego, co zainspiruje do kolejnej podróży – zaznacza Sébastien Bazin, Chairman & CEO, Accor.
Jednym z najbardziej wyczekiwanych otwarć tego roku jest Raffles London at The OWO. To arcydzieło architektury mieści się w zabytkowym Old War Office – kultowym budynku Whitehall zamieszkałym niegdyś przez najsłynniejszych brytyjskich mężów stanu, takich jak Winston Churchill czy Ian Fleming. Obiekt przechodzi całkowitą przemianę, szykując dla przyszłych gości 120 wyjątkowych pokoi i apartamentów, 85 unikalnych rezydencji oraz 11 restauracji i barów. W północno-wschodniej części Anglii pierwszych gości przywita Novotel Liverpool Paddington Village zlokalizowany w samym sercu miasta. Hotel zaoferuje ponad 220 nowoczesnych pokoi ulokowanych na 16 piętrach, stając się jednym z najwyższych i najbardziej atrakcyjnych budynków w Liverpoolu, a zarazem przepełnionym znakomitą atmosferą miejscem do spotkań dla turystów i lokalnej społeczności.
Silną pozycję Accor w Europie wzmocnią otwarcia nowych hoteli, takich jak m in. Sofitel Barcelona Skipper, Mercure Amsterdam North, ibis Styles St. Margrethen w Szwajcarii, Swissôtel Kolasin K16 w Czarnogórze, Mercure Hotel President w Lecce czy MGallery Cagliari Palazzo Tirso we Włoszech. W Paryżu, gdzie mieści się główne biuro grupy, Accor otworzy szeroką gamę obiektów, do których zaliczają się MGallery Issy-les-Moulineaux Domaine de la Reine Margot oraz greet Paris Vincennes.
W 2022 roku w Polsce Accor planuje dalszą rozbudowę Mercure, jednej z najpopularniejszej marek hotelowych. Do rodziny hoteli dołączy Mercure Białystok oraz Mercure Szklarska Poręba. Portfolio ibis Styles obiektów słynących z zamiłowania do kreatywnego designu, zasili nowy ibis Styles Szczecin.
Dwa otwarcia czekają także rynek rumuński, gdzie gości w tym roku przywita ibis Styles Bucharest Airport oraz zlokalizowany w sercu kraju Mercure Brasov Cubix. W Rosji, gdzie krajowa turystyka rośnie na sile, portfolio grupy uzupełnią rozmaite destynacje i obiekty, wśród których znajdą się Novotel Moscow ComCity, ibis Styles Kogalym Russia i Mövenpick Resort and Spa Anapa Miracleon.
Do międzynarodowej mapy Accor w 2022 roku dołączą nowe kraje, takie jak Dania, gdzie grupa otworzy swój pierwszy hotel. Mieszczący się w Kopenhadze ibis Styles Orestad Denmark zaprosi Skandynawów do odkrycia świata kreatywnego designu.
Z kolei po drugiej stronie Atlantyku, Stany Zjednoczone z niecierpliwością wyczekują otwarcia pierwszego w Ameryce Północnej hotelu marki Raffles. Raffles Boston Back Bay Hotel & Residences, położony w prestiżowej dzielnicy Back Bay, to 35-piętrowy budynek, w którym znajduje się 146 rezydencji, 147 pokoi i sześć lokali gastronomicznych, w tym podniebny bar. Trzypiętrowe podniebne lobby będzie pierwszym tego rodzaju w Bostonie.
Grupa poszerzy również portfolio marki Rixos w Katarze i całym regionie, do którego dołączą Rixos Doha Qetaifan i Rixos Obhur Jeddah w Arabii Saudyjskiej oraz Rixos Jewel of the Creek w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Accor wprowadzi również wiele wspaniałych nowych nieruchomości w całym regionie, w tym nowy Raffles Doha i siostrzany hotel Fairmont Doha, a także Banyan Tree AlUla w Asher Valley w Arabii Saudyjskiej oraz Fairmont La Marina Rabat-Salé.
– Plan rozwoju Accor jest teraz znacznie bardziej okazały niż kiedykolwiek i cieszymy się, że w 2022 roku możemy wprowadzić w życie tak wiele projektów – przyznaje Agnès Roquefort, Global Chief Development Officer, Accor. – Właściciele naszych hoteli na całym świecie z przyjemnością witają gości, pozwalając odkrywać im nowe miejsca w znacznie większym niż w ostatnich latach stopniu.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Co drugi przedsiębiorca decydujący się na franczyzę Fit Cake wybiera tę markę jako swój pierwszy krok w biznesie. Dlaczego?
Mimo wakacji franczyzodawcy nie próżnują. Przegląd tygodnia 29 lipca-5 sierpnia.
Fit Cake otworzył 10 lokali w ciągu miesiąca. Wchodzi też na nowe, zagraniczne rynki.
Konferencja liderów franczyzy, nowe otwarcie w So Coffee i Carrefour, finansowe podsumowania w CDRL oraz Sfinksie. Przegląd tygodnia 27 maja-3 czerwca.
Fit Cake otworzył placówkę w Rumunii, Bricomarché kontynuuje ekspansję w Polsce, a 7 Street wprowadził do menu burgera i pizzę z owadami. Przegląd tygodnia 20-25 marca.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...