Podsumowania i plany
W 2024 r. sieć Teletorium, sprzedająca akcesoria GSM, otworzyła 31 nowych sklepów, co zwiększyło liczbę punktów franczyzowych do 210. Nowe otwarcia odbyły się w takich galeriach handlowych, jak m.in. Riviera Gdynia, Galeria Katowicka i Galeria Pomorska w Bydgoszczy, ale również w mniejszych obiektach - Galeria Rondo Wiatraczna w Warszawie czy Galeria Fordon w Bydgoszczy. Sieć weszła także do centrów handlowych w mniejszej wielkości miastach, jak Jędrzejów, Ostrów Wielkopolski i Leszno.
– Mniejsze centra handlowe często oferują korzystniejsze warunki wynajmu, co przekłada się na atrakcyjniejsze koszty dla naszych franczyzobiorców – mówi Piotr Andrzejewski, dyrektor generalny Teletorium.
W tym roku marka chce pozyskać kilkudziesięciu nowych franczyzobiorców. Teletorium bierze na siebie znalezienie lokalizacji i wynajem przestrzeni handlowej. Franczyzobiorcy otrzymują dostęp do gotowych, umeblowanych punktów, co znacznie ułatwia rozpoczęcie działalności. Koszt wkładu własnego, szacowany na około 50 tys. zł, w dużej mierze obejmuje zatowarowanie, a dzięki bezpośredniej współpracy z producentami akcesoriów, franczyzobiorcy mogą liczyć na niskie ceny hurtowe.
Franczyzobiorcy Teletorium mają także szanse na dodatkowe źródła dochodu, takie jak serwis telefonów czy współpraca z operatorami telekomunikacyjnymi. Piotr Andrzejewski podkreśla elastyczność warunków współpracy, co pozwala na dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb partnerów.
– Wsłuchujemy się w potrzeby franczyzobiorców, co sprzyja ich sukcesom i przyczynia się do dalszego rozwoju sieci – zaznacza dyrektor.
Mex liczy przychody
Mex Polska SA, gastronomiczna spółka z głównego parkietu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, spodziewa się 106,7 mln zł skonsolidowanych przychodów netto ze sprzedaży na koniec 2024 roku. Oczekiwany wynik oznacza wzrost o 12 proc. rok do roku, co podkreśla dynamiczny rozwój działalności Grupy. Obecnie Mex Polska zarządza 52 dochodowymi lokalami gastronomicznymi, oferującymi różnorodne koncepty kulinarne. Jeszcze w styczniu tego roku sieć zostanie poszerzona o dwa nowe lokale – Pizzanova w Krakowie oraz Chicas&Gorillas w Warszawie.
– Realizujemy strategię rozwoju, która pozwala nam osiągać ambitne cele finansowe i wzmacniać pozycję na rynku gastronomicznym. Dzięki nowym otwarciom oraz doskonaleniu oferty spełniamy rosnące oczekiwania klientów, generując wzrosty korzystne dla nas i naszych akcjonariuszy. Nasza działalność rośnie systematycznie od lat. W 2023 roku również odnotowaliśmy kilkunastoprocentowy wzrost przychodów względem 2022 roku. To efekt długoterminowej strategii, która łączy ekspansję sieci z optymalizacją oferty – komentuje Dariusz Kowalik, członek zarządu i dyrektor finansowy Mex Polska SA.
W 2024 Grupa Mex Polska otworzyła 9 nowych lokali, m.in. w Krakowie, Katowicach i Wrocławiu.
Strategiczne założenia grupy kapitałowej Mex Polska obejmują dalszy rozwój działalności Mex Polska w dużych miastach oraz popularnych miejscowościach turystycznych, umacnianie obecnych marek oraz otwieranie nowych, wysokomarżowych lokali, z planowanym tempem sześciu nowych lokali rocznie. Ponadto, spółka dąży do utrzymania rentowności lokali własnych, a także do dalszego rozwoju franczyz dla marek o stabilnych fundamentach.
Lagardère inwestuje na lotniskach
Lagardère Travel Retail rozwija strefę handlową na Lotnisku Chopina w Warszawie, otwierając nowe lokale i modernizując dotychczasowe. Wśród najnowszych inwestycji jest otwarcie sklepu kultowej marki Victoria’s Secret w nowym koncepcie wizualnym, a także wprowadzenie zupełnie nowych formatów w formie wysp handlowych. Na 2025 rok spółka zapowiada kolejne modernizacje na największym porcie lotniczym w Polsce.
Portfolio Lagardère Travel Retail na Lotnisku Chopina w Warszawie obejmuje restauracje, kawiarnie, sklepy duty free, formaty prasowe, sklepy z zabawkami czy pamiątkami. W 2024 roku spółka otworzyła 5 zupełnie nowych lokali i zmodernizowała 4 istniejące przestrzenie, a rok zakończyła otwarciem sklepu marki Victoria’s Secret w zupełnie nowej aranżacji.
Sklep Victoria’s Secret przeszedł metamorfozę, wprowadzając nowy koncept wizualny „store of the future”. Strefy beauty i fashion połączono za pomocą platformy z ofertą perfum. Zmieniono również układ i design mebli, a finalny efekt sprawia wrażenie znacznie powiększonej przestrzeni, mimo niezmienionej powierzchni.
Renowacja sklepu Victoria’s Secret miała na celu wprowadzenie najnowszego konceptu wizualnego oraz dostosowanie przestrzeni do aktualnych standardów obowiązujących w sieci.
– Współpracujemy z tą kultową marką już od dekady, rozwijając jej obecność na lotniskach w Polsce: w Warszawie, Krakowie i Gdańsku. Nowy format zachowuje atrakcyjną ofertę, która od lat cieszy się uznaniem klientów, lecz prezentuje ją w bardziej estetycznych i komfortowych wnętrzach. Dzięki temu zapewniamy pasażerom przyjazną, elegancką przestrzeń zakupową, a tym samym prezentujemy dbałość o detale i najwyższą jakość w naszych przestrzeniach handlowych – zaznacza Andrzej Miłaszewicz, dyrektor zarządzający ds. operacji i rozwoju, Lagardère Travel Retail w Polsce.
W kategorii mody kluczowe znaczenie miał także remont sklepu The Fashion Gallery, zakończony w czerwcu 2024 roku. W ofercie sklepu pojawiły się nowe marki premium, takie jak Max Mara Weekend, Zadig & Voltaire, a także damskie kolekcje BOSS i Polo Ralph Lauren. Z kolei strefa gastronomiczna powiększyła się o dwie nowe kawiarnie So Coffee oraz formaty takie jak Bistro Okienko, Przystań na Piwo i Prosecco Bar, tworzony we współpracy z producentem marki Mionetto, Henkell Freixenet Polska.
Plany na 2025 rok zakładają kontynuację strategicznych inwestycji, w tym otwarcie lokalu The Flame w nowej odsłonie. Kluczowym elementem strategii rozwoju jest również wzmocnienie obecności marki Paul poprzez uruchomienie dwóch nowych lokalizacji. Jedną z nich będzie większy i nowocześniejszy format wyspy handlowej, który zastąpi dotychczasowy model wózka pod brandem Paul.
Lagardère Travel Retail w ramach linii Travel Essentials, Duty Free & Fashion oraz Dining zarządza siecią ponad 5 tys. sklepów działających na lotniskach, dworcach kolejowych i w innych przestrzeniach koncesjonowanych w 42 krajach i regionach. W 2023 r. sprzedaż Grupy wyniosła 6,6 mld euro. W Polsce Lagardère Travel Retail działa od 1997 r. – do 2015 r. jako HDS Polska – i rozwija się także w lokalizacjach typowo handlowych (centra, ulice, parki handlowe itd.). W sumie Lagardère Travel Retail w Polsce zarządza siecią ok. 1 tys. różnorodnych punktów sprzedaży pod 40 markami takimi jak Inmedio, So Coffee, Relay, Aelia Duty Free, 1Minute Smacznego!, Costa Coffee i inne.
Chorten z kolejnym sklepem
Grupa Chorten uruchomiła kolejny sklep, tym razem w Białymstoku. Placówka powstała w miejscu dawnego punktu PSS Białystok, który zakończył tam działalność w końcówce minionego roku. Po odświeżeniu, rebrandingu i ponownym zatowarowaniu od 14 stycznia na nowo w osiedlu Nowe w Białymstoku działa sklep spożywczy. Jego operatorem jest firma Market Premium, partner Grupy Chorten, który prowadzi już blisko 20 placówek handlowych na Podlasiu. Zmodernizowany obiekt został wydzierżawiony od PSS Społem Białystok.
Sklep ma pełną ofertę ogólnospożywczą, mięso i wędliny w ladzie tradycyjnej, nabiał, mrożonki i lody, owce i warzywa, pieczywo z lokalnych piekarni, w tym właśnie PSS Białystok, napoje i alkohole.
– Cieszy nas, że mamy partnera biznesowego, jakim jest Market Premium, który tak intensywnie rozwija się w handlu detalicznym inwestując w kolejne placówki otwierane pod naszym logo i w naszym koncepcie handlowym. Tylko w ubiegłym roku były to cztery kolejne lokalizacje, a sklep w Białymstoku, na popularnym osiedlu domów jednorodzinnych, na pewno znajdzie duże zainteresowanie klientów – mówi Sylwia Władyko, wiceprezes Grupy Chorten.
W stolicy Podlasia, skąd wywodzi się Grupa Chorten, jest już blisko 100 współpracujących z grupą placówek.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Popeyes pojawi się w Poznaniu, KOKU Sushi chwali się pierwszym półroczem, a Salad Story odświeża menu. Przegląd tygodnia 13-20 lipca.
– Choć rynek w branży spożywczej jest bardzo konkurencyjny, nadal można na nim otwierać rentowne sklepy – mówi Monika Kosz-Koszewska, rzecznik prasowy Grupy Chorten.
Partner grupy Chorten z Białegostoku prowadzi osiem sklepów i myśli o kolejnych. Czemu zawdzięcza sukces w jednej z najbardziej konkurencyjnych branż?
60 sprawdzonych pomysłów na biznes można było poznać na wiosennych Targach Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Dowiedz się z nowego numeru magazynu "Własny Biznes FRANCHISING".
Prezentujemy 15 pomysłów na biznes dla osób, które mają na inwestycję od 5 do 100 tys. zł. Podpowiadamy, jak zarabiać na prowadzeniu bloga. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić kawiarnię, wypożyczalnię aut, firmę sprzątającą, salon jubilerski oraz pole golfowe. Radzimy, co zrobić, żeby zostać franczyzodawcą.
Cukiernia Sowa szuka partnerów, którzy w dłuższej perspektywie poprowadzą więcej niż jeden lokal.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...