Atlantic kontra Key
Historia obu firm zaczyna się na początku lat dziwięćdziesiątych choć trwa spór o to, kto pirewszy wprowadził na rynek kolorową, markową bieliznę. Pewne jest to, że obie firmy przejdą do historii jako prekursorzy nowoczesnego nurtu sportowo-młodzieżowego w polskiej bieliźnie. Obie firmy mogą się pochwalić wysoką rozpoznawalnością marki, a ich atutami są wysoka jakość wyrobów jak i oryginale wzornictwo.
Nowe kolekcje trafiają do sklepów 2-4 razy w roku. Aby urzymać klienta, wciąż trzeba go zaskakiwać wzorami, kolorami, materiałami... Na przykład - jak Atlantic - koronkami i tiulami, choć dotej pory królowała bawełna.
Witamy w sieci
Niedawno Andrzej Łobodziński, prezes i założyciel firmy Key podjął strategiczną decyzję, skutkującą skokowym spadkiem przychodów - Key całkowicie zniknie z supermarketów. To odważne posunięcie, bo - jak przyznają właściciele - znaczna część sprzedaży bielizny Key kupowana była właśnie tam. Markę Key będzie można znaleźć w sieci salonów firmowych (około setki do końca roku) oraz sklepach bieliźnianych i odzieżowch.
Atlantic dwa lata temu wyprowadził flagową markę ze sklepów wielkopowierzchniowych i zastąpił ją tańszym brandem Arcado. W obu przypadkach mamy do czynienia z przenoszeniem na inną, wyższą półkę wyrobów o określonym wizerunku. -Musieliśmy zaryzykować. Czuliśmy, że brand, w który stale inwestujemy, to za mało - mówi Wojciech Morawski, prezes firmy Atlantic. -Że z jednej strony obecność w hipermarketach zaczyna ściągać naszą markę w dół, a z drugiej - że dla jej dalszego rozwoju niezbędna jest własna sieć sprzedaży. Kto tego nie rozumie, najdalej za pięć lat zniknie z rynku jako marka.
Dlatego w 2000 r. Atlantic zmienił system dystrybucji - z hurtowni na rzecz współpracy z 10 partnerami handlowymi. To była podstawa do tworzenia sieci sklepów, choć zanim ona powstała, pojawiły się tzw. kornery, czyli wydzielone kąciki marki w większych placówkach. Dziś w galeriach handlowych działa 12 własnych i 6 franczyzowych salonów. Do tego dochodzi ok. 140 sklepów franczyzowych przy ważniejszych ulicach handlowych (do końca roku będzie ich 200) i dwa outlety - w Ursusie i w Łodzi. W 2005 r. gotowa sieć ma liczyć 60-70 własnych i ok. 600 sklepów partnerskich, zlokalizowanych w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców.
Co o nowej strategii myślą przedstawiciele innych marek bieliźniarskich: -Atlantic i Key nie stanowią konkurencji dla Palmersa, ponieważ działamy w innych segmentach rynku - twierdzi Grażyna Tarka przedstawiciel Palmersa na Polskę - Uważam, że obie firmy wybrały dobrą strategię komunikacji ze swoją grupą docelową - młodymi ludźmi, oferując im modną, ładną bieliznę w przystępnych cenach. Cena to wielki atut tych firm, bo młodzi ludzie wolą kupić dwie, trzy ładne rzeczy tańsze niż jedną "z wyższej półki". Decyzja o budowie sieci sklepów jest ze wszech miar słuszna, bo klienci przywiązują coraz większe znaczenie do marek.
Majtki na świat
Niedawno otwarty własny sklep w Dusseldorfie to ważny test dla Atlantica. Do tej pory firma była bowiem obecna na zagraniczych rynkach za pośrednictwem partnerów handlowych. W ciągu kilku lat chce opleść naszą część Europy siecią sklepów z logo Atlantica. Plan minimum do 2005 r. to połowa tego co w Polsce, czyli 30 własnych i 300-400 franczyzowych salonów.
Łobodziński mówi, że Key wchodzi na kolejne rynki ewolucyjnie, aby mieć pewność, że obsługują je z taka samą starannością, jak w Polsce. Na razie firma ubiera mieszkańców Rosji, Ukrainy, Białorusi, Łotwy, Estonii, Czech i Słowacji. W trzech pierwszych krajach rynek przypomina nasz sprzed kilku lat - łaknie kolorów i ciekawych wzorów. A jeśli któryś z globalnych gigantów się zdenerwuje i zarzuci bielizną rynek, który mógł należeć do Atlantica czy Keya? -Zawsze znajdzie się miejsce na nową markę, o ile wnosi ona coś świeżego, zaskakującego. Dlatego jestem zadziwiająco spokojny o każdy nowy rynek, także unijny- mówi prezes Łobodziński.
Więcej: Małgorzata Remisiewicz, Wojciech Romański, Businessman Magazine, NR 8 sierpień 2003.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Czy opłaca się otworzyć biuro pośrednictwa nieruchomości? Express House przekonuje, że popyt na te usługi wciąż rośnie.
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Sieć Dobre Oko na ten rok zaplanowała minimum pięć otwarć. Jak otworzyć salon optyczny?
Grupa PSB otworzyła 400. sklep Mrówka. I zapowiada, że to nie koniec ekspansji.
Odejście z korporacji i otwarcie własnego biznesu to poważny krok. Ale wiele osób go zrobiło i nie żałuje.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
Pasja do sportu i biznesowa kalkulacja sprawiły, że Mateusz Moj zrezygnował z niemieckiego kontraktu. Dziś rozwija franczyzę Fit+ w opolskich Większycach
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
W świecie finansów zaufanie to waluta o największej wartości. Klienci powierzają bankowi nie tylko swoje pieniądze, ale też bezpieczeństwo przyszłości .
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...