Pomysł na biznes sprzedam
Inwestorzy przyjeżdżający na pierwszą biznesową wycieczkę do Polski przecierają oczy ze zdumienia. Po ulicach nie chodzą białe niedźwiedzie, a zamiast zachodnich sieci franczyzowych w polskim biznesie funkcjonują całkowicie oryginalne i doskonale zdające egzamin pomysły. Najwyższy czas przyjrzeć się z bliska polskiej franczyzie, bo wyniki osiąga imponujące. Dziś 138 sieci działających na tych zasadach pochodzi z Polski, a tylko 72 z obcych rynków - z Francji 16,7 proc., z Niemiec 13,9 i z USA 12,5.
Franczyza, system prowadzenia biznesu na licencji sprzedawanej przez centralę, to w efekcie zakup sprawdzonej koncepcji prowadzenia firmy. Na transakcji zyskują obie strony - sprzedający otrzymuje zastrzyk gotówki, a kupujący niemal stuprocentową gwarancję, że włożone w interes pieniądze zwrócą mu się z nawiązką.
Chociaż ten system biznesu na świecie znany jest od kilkudziesięciu lat, w Polsce dopiero się rozwija. Ubiegły rok zaskoczył wszystkich analityków ekonomicznych.
- Do 2003 roku średnio przybywało zaledwie kilkanaście nowych sieci w roku, a tylko w ostatnich 12 miesiącach pojawiło się ich 40 - komentuje Michał Wiśniewski, dyrektor operacyjny w firmie PROFIT system, w której opracowano roczny raport na temat franczyzy. Chętnych do nabywania licencji biznesu sieciowego jest coraz więcej, ponieważ opinie i analizy ekspertów rynkowych wróżą mu świetną przyszłość. Przede wszystkim jest to biznes bezpieczny. Amerykańscy eksperci obliczyli, że na sto przedsiębiorstw franczyzowych w ciągu roku upadają zaledwie trzy, podczas gdy przy innych rodzajach działalności poziom nieudanych inwestycji sięga prawie 20 proc.
Ze względu na pewność inwestycji firmy franczyzowe mają na świecie otwarte drzwi do niskooprocentowanych kredytów. Niestety, w Polsce dziwi postawa banków jak dotąd nienadążających z opracowaniem oferty kredytowej dla kupujących licencje. Nawet w Czechach i na Węgrzech jest to już standardem.
Ile kosztuje przepustka do sukcesu? Najdroższą inwestycją jest stacja paliw. Licencja zarówno polskiej, jak i zagranicznej stacji kosztuje około miliona złotych. Najtańsze są usługi. Prawo do posługiwania się nazwą renomowanego biura matrymonialnego kosztuje kilka tysięcy złotych. Płaci się głównie za znaną markę gwarantującą zyski. Im bardziej znana i renomowana sieć, tym droższa licencja. Płaci się także za gwarancję sukcesu.
Więcej: Grzegorz Kiciński, "Ozon", 21-27 kwietnia, 2005 r.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Północ Nieruchomości oferuje elastyczny model współpracy z inwestycją od 4 tys. zł. Partnerzy korzystają z gotowego systemu, szkoleń i zaplecza operacyjnego. W sieci działa już ponad 70 biur.
Kozak na Ratunek pozwoli franczyzobiorcom Lucart Automotive lepiej zarabiać na wysokomarżowych usługach motoryzacyjnych.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...