Przedsiębiorcy są zadowoleni
Dwie trzecie przedsiębiorców jest zadowolonych z rezultatów, jakie osiągnęła Polska po pierwszym roku członkostwa w Unii Europejskiej - wynika z badań przeprowadzonych przez Agencję Badań Rynku Opinii na zlecenie Krajowej Izby Gospodarczej.
Ponad 600 małych (zatrudniających co najmniej 10 osób), średnich i dużych firm wypowiedziało się na temat wpływu przystąpienia Polski do UE na warunki prowadzenia działalności gospodarczej w naszym kraju. Autorzy raportu porównali aktualne oceny przedsiębiorców z nadziejami i obawami wyrażanymi przez nich przed 1 maja 2004 r.
Unia nie szkodzi
Okazuje się, że niezadowolona z wyników akcesji jest tylko jedna czwarta przedsiębiorców.
- Wynik jest bardzo dobry. Pomimo sygnałów o dyskryminowaniu polskich firm na niektórych rynkach UE, większość przedsiębiorców skorzystała z akcesji. Niezadowolenie niektórych wynika z tego, jak funkcjonuje administracja - głównie przy rozpatrywaniu wniosków o unijne granty - a nie z samego członkostwa w Unii - powiedział gazecie "Puls Biznesu" Mieczysław Bąk, zastępce sekretarza generalnego KIG.
Tymczasem 46 proc. optymistycznie ocenia perspektywy biznesowe własnej firmy w konsekwencji przystąpienia do wspólnoty. Mało jest pesymistów - bo tylko 15 proc. - podczas gdy przed 1 maja 2004 r. przyszłość swoich firm oceniało negatywnie 26 proc. przedsiębiorców. Co ciekawe, aż jedna trzecia biznesmenów uważa, że nasze członkostwo w Unii nie ma w ogóle wpływu na ich działalność w przyszłości.
Nadzieje i obawy
Przedsiębiorcy ostrożnie wypowiadają się na temat spełnienia swoich nadziei związanych z członkostwem w Unii. Niemal 40 proc. z nich uważa, że dzięki akcesji mają łatwiejszy dostęp do pozyskania kapitału oraz technik informacyjnych na bardziej konkurencyjnych warunkach.
Niewiele, bo tylko jedna czwarta firm, twierdzi, że zwiększyła się przejrzystość praktyk biznesowych na rynku wewnętrznym. Jeszcze mniej (18-22 proc.) uważa, że poprawił się dostęp do europejskich rynków kapitałowych oraz wzmocniła ich pozycja przetargowa wobec partnerów w krajach trzecich.
Potwierdziły się z kolei obawy ponad połowy przedsiębiorców, dotyczące silniejszej konkurencji na rynku wewnętrznym ze strony dużych firm europejskich. W przypadku 28 proc. przedsiębiorstw potwierdziła się obawa przed utratą wykwalifikowanych pracowników, którzy wyjeżdżają do pracy za granicę, a 18 proc. potwierdza, że polskie firmy są dyskryminowane na rynkach krajów starej Piętnastki.
Ponad połowa sądzi, że dzięki członkostwu w organizacjach zrzeszających przedsiębiorców łatwiej byłoby im dbać o swoje interesy i miałyby lepszy dostęp do dotyczących ich informacji.
Więcej: Magdalena Krukowska, "Puls Biznesu", 9 maja, 2005 r.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Północ Nieruchomości oferuje elastyczny model współpracy z inwestycją od 4 tys. zł. Partnerzy korzystają z gotowego systemu, szkoleń i zaplecza operacyjnego. W sieci działa już ponad 70 biur.
Kozak na Ratunek pozwoli franczyzobiorcom Lucart Automotive lepiej zarabiać na wysokomarżowych usługach motoryzacyjnych.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...