Konsumenci w perspektywie
Wszak to oni za parę lat będą mieli najbardziej wypchane portfele, a to gdzie zechcą je opróżniać zależeć będzie od ich wcześniejszych doświadczeń z firmą i marką. Choć będący jeszcze na starcie, często już stać ich na wiele, a i w przyszłość mogą spoglądać bez większych obaw.
W grupie konsumentów w wieku 18-24 lat, większość osób (67 proc.) posiada własne konta bankowe oraz konta internetowe, z których młodzi ludzie korzystają dwukrotnie częściej niż statystyczny Polak. Młodzi preferują również inny styl życia, m.in. spędzają mniej czasu przed telewizorem (37 proc. nie więcej niż 2 godziny), za to chętniej wychodzą do pubów, dyskotek czy kina.
Axciom podaje kilka przykładowych charakterystyk grup konsumentów w tej kategorii wiekowej:
Skazani na sukces
Młodzi, lepiej wykształceni i wciąż studiujący, zamieszkali w dużych aglomeracjach miejskich, których już stać jest na wiele. Prawie połowa z nich jeszcze się uczy i studiuje, a druga połowa nabiera szlifów w pracy wspinając się systematycznie po szczeblach drabiny kariery. Trzy czwarte z nich mieszka wciąż z rodzicami lub w wynajętych kwaterach, ale własnym autem jeździ już zdecydowana większość. Kupują zwykle w hipermarketach wydając całkiem spore kwoty na tygodniowe zakupy – 50 proc. wydaje więcej niż 150 zł. Mają własne rachunki oraz konta bankowe i przodują w korzystaniu z bankowości internetowej. Lubią modne gadżety i nowinki technologiczne: komputer, kamera czy TV cyfrowa stanowią ich standardowe wyposażenie. Bycie na czasie, to dla nich ważna sprawa. Wakacji nigdy nie spędzają w domu – zwykle wyjeżdżają, chętnie do krajów europejskich, choć w porównaniu do innych grup najczęściej wybierają się także poza Stary Kontynent. Niewiele czasu spędzają przed telewizorem, preferując spotkania z przyjaciółmi w pubach, dyskotekach czy wyjścia do kina.
Są zdania, że ..
Są rzeczy, które kupuję niezależnie od ceny, kiedy tylko pojawi się jakaś nowość Kupuję droższe produkty, bo wiem, że będą mi dłużej służyły Przy wyborze banku bardzo ważna jest dla mnie możliwość korzystania z jego usług przy pomocy Internetu
Pokolenie Komputerowców
Młodzi, studiujący, z dobrych rodzin, pochodzący z dużych miast (lecz już nie tych największych – pomiędzy 100-500 tys. mieszkańców), z perspektywami na udane i wygodne życie.
Większość z nich mieszka u rodziny lub w wynajętym lokum w mieście, gdzie kontynuują naukę czy zarabiają pierwsze pieniądze na biurowych i specjalistycznych posadach. Z reguły wolni, obeznani z najnowszą technologią, mają swoje konta bankowe (w tym także Internetowe), a w kieszeni telefon komórkowy na kartę pre-paid. Należą do ludzi aktywnych, chętnie podróżują, uprawiają sporty i często ‘bywają na mieście’. Liczy się dla nich wygoda, funkcjonalność i dobra marka – wybierając bank zwracają przede wszystkim uwagę na liczbę i dostępność bankomatów, dobry wizerunek instytucji oraz możliwość zdalnego korzystania z jego oferty. Jedna trzecia z nich to zdecydowani pionierzy – chętnie kupują różne nowości, a prawie połowa ceni wysoką jakość nabywanych produktów.
Są zdania, że ...
Oszczędzam kupując na aukcjach internetowych. Są rzeczy, które kupuję niezależnie od ceny, kiedy tylko pojawi się jakaś nowość. Zakupy robię w sklepach, które mają dobrą lokalizację i są długo otwarte.
Dorastający blokersi
Młodzi, rozpoczynający własne życie, choć wciąż na wikcie rodziców, spędzają swój czas na ławce przed blokiem albo w osiedlowych pubach.
Część z nich wciąż się uczy (raczej w szkołach pomaturalnych niż na uczelniach wyższych), a duża grupa pozostaje bez pracy po zakończeniu swojej edukacji. Mieszkają zwykle z rodzicami, ewentualnie w mieszkaniach komunalnych lub wynajętych, w ciasnych, powojennych blokowiskach.
Prawie każdy ma telefon komórkowy, zwykle na kartę pre-paid, ale swój komputer już znacznie mniej, bo ok. 43 proc.. Większość (60 proc.) posiada konta bankowe, a spora część korzysta z internetu z domu lub kawiarenkach internetowych. Lubią nowości i gadżety technologiczne, choć muszą się bardzo nagimnastykować, chcąc wysupłać na nie trochę pieniędzy. Spędzają dużo czasu przed telewizorem i rzadziej niż swoi rówieśnicy wyjeżdżają za granicę. Słuchają dużo muzyki, czytają Przegląd Sportowy i lubią się spotykać w osiedlowych pubach i dyskotekach.
Są zdania, że ...
Do sklepu przyciągają mnie atrakcyjne gazetki reklamowe, dogodne godziny otwarcia i miła atmosfera. Są rzeczy, które kupuję niezależnie od ceny, kiedy pojawia się jakaś nowość, a oszczędności szukam na aukcjach internetowych.
Prywatna szkoła w małym mieście
Uczący się, głównie w małych miasteczkach – czesne od rodziców wydają bez zbędnych ekstrawagancji.
Młodzi, bez zobowiązań, w większości pozostają na wikcie rodziców, którzy pokrywają ich czesne za szkoły i prywatne studia. Ci, co zdecydowali się wyjechać dzielą pokoje w wynajętych mieszkaniach i wiodą raczej skromne, studenckie życie. Co drugi posiada już swoje konto bankowe, chętnie obsługiwane także przez Internet. Bazary omijają z daleka, kupując zwykle w pobliskich supermarketach, w których chętnie też korzystają z okazyjnych promocji i wyprzedaży. Komórka (najczęściej na kartę) to niezbędny element ich wyposażenia, choć starają się nie wydawać zbyt dużo na rozmowy telefoniczne – do 50 zł miesięcznie przeznacza na ten cel 38% z nich. Własnym sprzętem komputerowym może pochwalić się co trzeci, reszta natomiast korzysta z pc-tów oraz podłączenia do sieci znajdujących się w szkołach oraz kawiarenkach internetowych.
Są zdania, że ...
Do odwiedzenia sklepów przyciągają mnie niskie ceny, brak kolejek do kasy i atrakcyjne gazetki reklamowe. Korzystam z usług banku, który pozwala mi obsługiwać swoje konto przez Internet, ale ma także swój oddział w pobliżu. Są rzeczy, za które kupuję niezależnie od ceny, kiedy tylko pojawi się jakaś nowość.
Małe ambicje
Uczący się w szkołach pomaturalnych, pochodzący z rodzin o niższym statusie materialnym i finansowym.
Młodzi, bez dzieci. Pochodzą z raczej mniej zamożnych rodzin, toteż ciężko im liczyć na wsparcie. Duża grupa wciąż się uczy, częściej w szkołach pomaturalnych, niż na renomowanych wyższych uczelniach, a jedna czwarta nie robi nic. Własne konta bankowe ma niecałe 40% z nich, a komputer tylko 19%. Po sieci surfują czasem w szkole bądź kawiarence internetowej, natomiast z „komórki” korzysta praktycznie połowa, z reguły doładowując karty pre-paid. Co drugi spędza wakacje w domu, a główną rozrywką pozostają dla nich dyskoteki, słuchanie muzyki albo reality show w TV.
Są zdania, że ...
Niskie ceny, częste promocje i szeroki asortyment to najważniejsze kryteria wyboru sklepu, w którym robię codzienne zakupy. Uważnie porównuję ceny różnych producentów zanim coś kupię.
Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Udział restauracji franczyzowych w sieci Sfinks Polska to już ponad 93 proc. Grupa przede wszystkim przekształca lokale własne, oddając je w ręce franczyzobiorców.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć lub poprawić jej funkcjonowanie, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
Burger w środku nocy? Lokale Night Burger obsługują klientów nawet do godz. 2.30.
Sieć Komfort padła ofiarą cyberataku, który spowodował zakłócenia w działaniach sklepów stacjonarnych i sklepu on-line.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
– Nasze puby mogą uzyskać rentowność już w pierwszym miesiącu działalności. Obroty lokali mogą spokojnie sięgać 300-400 tys. zł – mówi Kamil Przybylski, menedżer ds. rozwoju i franczyzy Przybij Piątaka.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...