Konkurencyjność MiŚP
Strategia cenowa wymaga obniżania kosztów i – w efekcie – prowadzi do zmniejszenia dochodów. Tym samym słabną zdolności akumulacyjne i kredytowe MSP, a to one stanowią podstawę rozwoju, wzrostu zatrudnienia i szansy na skuteczne konkurowanie małych i średnich firm na rynkach zagranicznych.
Doceniając wagę sektora małych i średnich przedsiębiorstw dla modernizacji polskiej gospodarki, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan już od 6 lat prowadzi badania konkurencyjności sektora MSP. Pozwalają one identyfikować bariery rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Z badań MSP wynika, że robią one wszystko, co leży w ich kompetencjach, aby sprostać coraz bardziej konkurencyjnym warunkom działania. Ale w 2005 r. tylko 32 proc. przedsiębiorstw odnotowało wzrost sprzedaży, podczas gdy w 34 proc. MSP przychody spadły, a taka sama grupa firm nie odczuła żadnych zmian.
W ubiegłym roku 30,8 proc. przedsiębiorstw zainwestowało w majątek trwały. Wzrost poziomu zadłużenia wystąpił tylko w 12,8 proc. MSP (a spadek w 34 proc. MSP). Oznacza to, że małe i średnie firmy nie korzystają z dźwigi finansowej. Zyski zwiększyło 29 proc. przedsiębiorstw, podczas gdy 37,2 proc. zadeklarowało ich spadek.
Fundusze unijne miały być kołem zamachowym inwestycji w małych i średnich firmach. Jednak 70,7 proc. podmiotów, które w 2005 r. złożyły wnioski o dofinansowanie, dotacji z funduszy nie uzyskało. Tylko 2,7 proc. firm zadeklarowało, że w większym zakresie niż rok wcześniej skorzystało z funduszy unijnych. Jednocześnie następował wzrost konkurencji - 56,6 proc. MSP odczuło w 2005 r. wzrost liczby konkurentów na rynku, wobec 51 proc. w 2004 r. Plany małych i średnich przedsiębiorstw na 2006 r. są skromniejsze niż te, które miały na 2005 r.
Dlaczego małe i średnie przedsiębiorstwa nie mają szans na stabilny, przewidywalny rozwój? Przyczyny tkwią w istniejących barierach instytucjonalnych i prawnych, których MSP nie mogą przełamać.
Lista czynników, które ograniczają możliwości rozwoju MSP i wpływają negatywnie na ich sytuację ekonomiczną, nie uległa istotnej zmianie. Pięć najważniejszych barier na tej liście nie zmienia się od lat. Siła ich negatywnego oddziaływania na możliwości rozwoju przedsiębiorstw także niestety nie uległa osłabieniu, a w niektórych przypadkach nawet wzrosła (uciążliwość procedur administracyjnych i nieelastyczne prawo pracy). Lista kolejnych pięciu barier także pozostała niezmieniona, ale zaszły na niej znaczenie większe zmiany niż w pierwszej piątce. W 2005 r. znacznie większe znaczenie niż w 2004 r., w opinii małych i średnich przedsiębiorstw, miały zaburzenia w konkurencji na rynku wynikające z dwóch powodów:
- nierównego traktowania podmiotów gospodarczych na rynku (niektóre przedsiębiorstwa, w ogromnej większości państwowe, otrzymują subsydia, umorzenia podatków i świadczeń społecznych),
- konkurencji ze strony szarej strefy, której utrzymywanie się jest efektem „uciekania” części firm właśnie przed istniejącymi barierami.
Osłabiła się nieco siła negatywnego wpływu biurokracji w bankach na dostęp MSP do kapitału. Obniżyła się także negatywna siła oddziaływania popytu na produkty i usługi na rynku krajowym.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

VisionOptyk otwiera średnio 8-12 placówek rocznie. Wielu franczyzobiorców decyduje się na prowadzenie więcej niż jednego salonu.
Jedni łatwo pomnażają pieniądze, a inni ledwo wiążą koniec z końcem. Dlaczego tak się dzieje? Anna Daria Nowicka, coach finansowy, wyjaśnia mechanizmy rządzące naszym podejściem do pieniędzy.
Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Sieć Xtreme Fitness Gyms rozwija nowy model ekspansji. Oprócz lokali komercyjnych interesują ją również grunty pod budowę własnych obiektów. Spółka pozyskała też nowego inwestora.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Marka Quiosque do końca tego roku otworzy 20 nowych salonów. Jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać się franczyzobiorcą marki?
Kupujący zwlekają, sprzedających przybywa. W obliczu zmiennego rynku nieruchomości rośnie rola pośrednika. O trendach i sile franczyzy mówi Marek Szubzda, współwłaściciel Express House.
Trudne relacje między pracownikami często spowodowane są nieświadomym przyjmowaniem jednej z trzech ról: Ofiary, Prześladowcy lub Ratownika. Jak je rozpoznać?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...