Apetyt na markę
Gazeta Wyborcza opublikowała artykuł o znaczeniu marki w handlu. Dziesięć lat temu w Polsce wszyscy znali coca-colę, ale mało kto zastanawiał się nad tym, jaką pastą myje zęby, a tym bardziej - jakie pije mleko. Dziś dzięki kampaniom reklamowym promuje się anonimowy do niedawna papier toaletowy czy chusteczki do nosa.
Marka ułatwia podejmowanie decyzji o zakupie, choćby dzięki reklamom, które tworzą wizerunek produktu i eksponującego cechy odróżniające go od wyrobów konkurencji. - Marka to teraz punkt orientacyjny dla konsumenta. Bez niej czuje się zagubiony. Nie wie, jaki produkt wybrać - twierdzi Łukasz Mazurkiewicz z ARC Rynek i Opinie.
Przez ostatnią dekadę różne produkty zostały silnie „umarkowione", głównie dzięki spotom telewizyjnym: nie kupujemy przecież „anonimowej" pasty do zębów czy proszku do prania. Markowe są nie tylko środki czystości, żywność - np. margaryna czy słodycze, ale także ubrania, kosmetyki, itp.
Przez lata produktem niemarkowym było mleko. Potem, w połowie lat 90. pojawiło się już nieanonimowe - mleko Łaciate, potem Białe. W reklamie tego ostatniego podkreślano, że mleko jest zdrowe i ma biały kolor. Na rynku jest jednak jeszcze gama podstawowych produktów żywnościowych, które wciąż nie są markowe: kasze, mąki, cukier. Cukrownie i młyny nie prowadzą również kampanii reklamowych. - Umarkowienie takich produktów to kwestia roku, może dwóch. Wiem, że niektóre cukrownie przymierzają się do tego kroku - opowiada Mazurkiewicz.
Wczesne umarkowienie produktu zależy od jego walorów użytkowych. W reklamach często podkreśla się właściwości towarów, dzięki którym odróżniają się od podobnych. Ale trudno wykreować swoiste cechy takiego produktu jak cukier czy mąka.
Z drugiej strony podobnym produktem jest woda mineralna, a jednak producentom udało się wyeksponować różne jego cechy. W efekcie w sklepach można kupić wodę dla sportowców, dzieci lub karmiących matek.
Czy czas recesji to dobry moment na promowanie marek i tworzenie nowych? Łukasz Mazurkiewicz jest dobrej myśli: - Sądzę, że tak, bo gdy spada siła nabywcza pieniądza, ludzie ostrożniej je wydają. Marka nabierze znaczenia - twierdzi.
Ale badania konsumentów wykazują, że polski klient przy zakupie wciąż kieruje się raczej ceną produktu, niż marką. - Ale ta jest już na drugim miejscu. Na początku lat 90. była wymieniana przez konsumentów znacznie rzadziej. To dobrze świadczy o edukacji konsumenckiej - zauważa Piotr Kwiatkowski ze stowarzyszenia Pro-Marka.
Już dziś są branże, w których marka ma zdecydowanie większe znaczenie niż cena. Tak jest w przypadku produktów, których użytkowanie obarczone jest wysokim poziomem ryzyka: np. produktów farmaceutycznych czy produktów dla dzieci, np. pampersów czy pokarmów. W tych przypadkach konsument często woli zapłacić więcej, aby marka gwarantowała wysoką jakość towaru.
Więcej: Anna Krężlewicz, Gazeta Wyborcza, 11 maja 2001, s.6

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Udział restauracji franczyzowych w sieci Sfinks Polska to już ponad 93 proc. Grupa przede wszystkim przekształca lokale własne, oddając je w ręce franczyzobiorców.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć lub poprawić jej funkcjonowanie, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
Burger w środku nocy? Lokale Night Burger obsługują klientów nawet do godz. 2.30.
Sieć Komfort padła ofiarą cyberataku, który spowodował zakłócenia w działaniach sklepów stacjonarnych i sklepu on-line.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...