Zagrożony lider
Ubiegły rok może być jednak ostatnim, w którym polskiemu potentatowi udało się zachować prymat na polskim rynku turystycznym - ocenia Rzeczpospolita.
Do pierwszej piątki największych biur podróży zdołała się w 2000 roku zakwalifikować jeszcze jedna polska firma – Itaka. Opolskie biuro nie tylko wyprzedziło w rankingu szwedzkiego Vinga – walcząc o klienta, skutecznie rywalizowało z niemieckimi gigantami, TUI i Neckermannem. Wzrost przychodów z turystyki przekroczył w Itace 41 proc., liczba klientów zwiększyła się aż o 62,5 proc., tyle samo co w TUI.
Lider, Orbis Travel, osiągnął dużo gorszy wynik – piętnastoprocentowy wzrost przychodów i sześcioprocentowy liczby klientów.
Przychody Orbis Travel, spółki zależnej od Orbis S.A., z działalności turystycznej w 2000 roku wyniosły 227 mln 257 tys. zł. Były o 15 proc. większe niż przed rokiem. W 1999 roku wzrost sięgał jednak prawie 48 procent. Nie ulega wątpliwości, że coraz skuteczniej odbiera Orbisowi klientów zagraniczna konkurencja. Drugie na liście Rzeczpospolitej biuro TUI Polska, działające od 1997 roku, zwiększyło „turystyczną” sprzedaż o prawie 55 procent. Biuro Neckermann Polska, również od 3 lat obecne na naszym rynku, „podbiło” przychody o 68,6 procent. Z szóstej pozycji w rankingu ’99 wysunęło się na trzecią w 2000 roku. Według szacunków Rzeczpospolitej, wysoką, piątą pozycję zająłby Ving.
Ten rok może przynieść jeszcze większe przetasowania - ocenia Rzeczpospolita. Niewykluczone nawet, że Orbis straci pozycję lidera. Scan Holiday, którego obroty, biorąc pod uwagę liczbę obsłużonych klientów, sięgają zapewne (firma odmówiła ujawnienia przychodów) 160 mln zł, połączył się z TUI, tworząc jedną grupę Preussag AG. Nawet jeśli TUI i Scan Holiday będą działać jako odrębne firmy, w praktyce będą prowadziły wspólne negocjacje co do czarterów czy rezerwacji hoteli. Z uwagi na wielkość mają one szanse uzyskać wyjątkowo korzystne warunki. Straci konkurencja, która o takim „przebiciu” w negocjacjach nie może nawet marzyć. Mówi się też o rozmowach Vinga z Itaką. Jeśli Neckermann utrzyma dotychczasową dynamikę przychodów, Orbis może się znaleźć na czwartym miejscu. Orbis ratuje się, sprzedając imprezy TUI i Neckermanna. Zwiększa też wyraźnie ofertę imprez krajowych. Firma nadal pozostaje największym na polskim rynku organizatorem turystyki przyjazdowej. Ale to może nie wystarczyć w utrzymaniu prymatu na całym polskim rynku turystycznym.
Więcej: Mariusz Przybylski, Rzeczpospolita, 18 maja 2001

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Nie musisz być bankowcem, by otworzyć placówkę PKO Banku Polskiego. Ale bez relacji z klientem i konsekwencji trudno ją dobrze prowadzić. Zobacz historię Pauliny Maciejewskiej, która od 7 lat działa w Łęczycy.
Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Północ Nieruchomości oferuje elastyczny model współpracy z inwestycją od 4 tys. zł. Partnerzy korzystają z gotowego systemu, szkoleń i zaplecza operacyjnego. W sieci działa już ponad 70 biur.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Do znalezienia biznesu, w który chciałoby się zainwestować, trzeba się dobrze przygotować. Choć wybór branży i konkretnego systemu franczyzowego jest subiektywny, to ocena części elementów umowy franczyzy podlega obiektywnym kryteriom.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...