Stacje paliw - dalszy rozwój sieci
Jak informuje Rzeczpospolita PKN, powstały z połączenia Centrali produktów naftowych i Petrochemii Płock, od razu na starcie zyskał liczącą ponad 1,4 tysiąca stacji sieć ze znakiem towarowym CPN. Statystycznie co czwarta stacja w Polsce jest PKN Orlen, jednakże niemal połowa w ogóle istniejących należy do prywatnych krajowych firm.
- Sa one rozdrobnione, nie skupiają kilkudziesięciu nawet stacji, każda firma ma co najwyżej kilka lub kilkanaście obiektów - mówi Cezary Nowosielski z Polskiej izby Paliw Płynnych. Izba skupia właśnie takie firmy.
- Dobrze byłoby gdyby pod jednym znakiem udało się skupić chociaż 150 stacji -mówi Nowosielski.
Od początku lat 90. na polskim rynku zaczęły pojawiać się stacje zagranicznych koncernów. Odbiegały one wizerunkiem od popularnych CPN-ów. Na stacjach oprócz dystrybutorów lokowano myjnie i sklepy.
Z roku na rok zagraniczne firmy rozwijają swoje sieci. Dwie liczące się firmy – BP i Shell - pozostawiły swojego konkurenta, norweski Statoil, daleko w tyle. Szef firmy Kristian Hausken uważa, że Statoil nadal będzie w gronie liderów. Może jednak okazać się, że zmieni taktykę. Do tej pory firma koncentrowała się na budowie własnych stacji od podstaw. Teraz rozważa możliwość zbudowania sieci dilerskiej.
Wybudowanie stacji od podstaw kosztuje nawet do 2 mln dolarów, dlatego firmy przeważnie tylko część stacji budują, chętniej przejmują już istniejące oferując partnerstwo lub tzw. patronat. Dotychczas największą zdolnością przejmowania wykazał się Shell. Na stacjach zachodnich koncernów sprzedawane jest głównie polskie paliwo i to przede wszystkim z PKN Orlen. Nie wszyscy wybierają jednak paliwo z Orlenu. Na przykład szwedzka firma Preem zaopatruje się w Rafinerii Gdańskiej.
Przedstawiciele zagranicznych firm twierdza, że aby ten biznes się rzeczywiście opłacał, trzeba zdobyć pewien udział w rynku – nie mniejszy niż 10 procent. Dlatego przynajmniej trzej liderzy deklarują rozwój sieci. Do tego trzeba mieć kilkaset stacji. Wiliam Kozik z Shell Polska zapowiada, że za dwa trzy lata firma ta będzie miała 400-500 stacji w Polsce. Kristian Hausken uważa, ze w ciągu 5 lat na Polskim rynku pozostanie zaledwie kilka dużych zagranicznych koncernów. Podobne opinie wyrażają tez dwaj rywale – BP i Shell.
- Małym stacjom trudno będzie się utrzymać przez dłuższy czas, zwłaszcza jeśli nie będą w stanie spełnić wymogów ochrony środowiska - mówi szef Statoil Polska.
Jacek Wróblewski z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego twierdzi, że modernizacja stacji będzie postępować przede wszystkim tam, gdzie stacje będą działały jako patronackie lub partnerskie dużych firm. Może to oznaczać, że zachodnie koncerny znacznie chętniej inwestować będą także w mniejszych miastach.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Północ Nieruchomości oferuje elastyczny model współpracy z inwestycją od 4 tys. zł. Partnerzy korzystają z gotowego systemu, szkoleń i zaplecza operacyjnego. W sieci działa już ponad 70 biur.
Kozak na Ratunek pozwoli franczyzobiorcom Lucart Automotive lepiej zarabiać na wysokomarżowych usługach motoryzacyjnych.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...