Nie zawsze odpowiada producent
O nowych regulacjach, będących wynikiem dostosowywania polskiego prawa do unijnego, poinformowała Rzeczpospolita w dodatku Małe i Średnie Przedsiębiorstwa. Generalną zasadą jest, że dpowiedzialność za szkody spowodowane użytkowaniem produktów spoczywa bezpośrednio na ich producentach. Jednak czasami, podała Rzeczpospolita, prawo pozwala przerzucić obowiązek zapłaty odszkodowania z producenta na innych przedsiębiorców, np. sprzedawcę. Zgodnie z ustawą o ogólnym bezpieczeństwie produktów, ten, kto wytwarza produkty niebezpieczne, odpowiada za szkody spowodowane jego użytkowaniem. Do wypłaty odszkodowania może być jednak zmuszony także sprzedawca danego produktu. Będzie płacić wtedy, gdy nie ustali albo nie wskaże w ciągu miesiąca od wystąpienia szkody, kto jest producentem, importerem lub wytwórcą materiału.
Nie we wszystkich przypadkach producenci muszą płacić odszkodowania za szkody spowodowane przez ich produkty. Nie mogą być pociągani do odpowiedzialności, gdy ich produkty, choć okazały się szkodliwe, nie zostały jeszcze wprowadzone do obrotu. Są zwolnieni od odpowiedzialności także wtedy, gdy nie można było przewidzieć niebezpiecznych właściwości towaru, albo kiedy pojawiły się one w wyniku przestrzegania przez producenta obowiązujących przepisów.
- Nadmiar informacji producentów o właściwościach ich towarów, w tym o możliwych zagrożeniach dla nabywców, jest wręcz wskazany przy obowiązującym w Polsce prawie – przekonywał dziennik Michał Polański, podczas spotkania Klubu Eksportera, zorganizowanego niedawno przez warszawskie Euro Info Centre. Przypomniał, że nawet za brak ostrzeżeń przed suszeniem zwierząt w mikrofalówkach, amerykański producent tych urządzeń musiał zapłacić duże odszkodowanie.
Rzeczpospolita poinformowała, że jeszcze przed wprowadzeniem produktu do obrotu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta ma prawo domagać się od producenta, by dostarczył informacji o produktach i przypuszczalnych zagrożeniach. Urząd może także zobowiązać go do poddania produktu badaniu w akredytowanym laboratorium. Tych samych czynności urząd może zażądać od producentów także po wprowadzeniu produktu do obrotu. Może też domagać się poinformowania opinii publicznej o zagrożeniach wynikających z użytkowania partii towarów albo nakazać wycofanie produktu z obrotu.
Więcej; Olga Gajda, Rzeczpospolita, 5 lutego 2001
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z kuchnią gruzińską
/04.12.2025
W tym roku Chinkalnia otworzyła trzy restauracje w Polsce, a jeszcze w grudniu uruchomi lokal na śródziemnomorskiej wyspie.
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Pizza z Wielkiej Brytanii wchodzi do Polski
/05.12.2025
The Real Pizza Company działa już w Wielkiej Brytanii i Indiach, a teraz chce wejść na polski rynek.
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Stworzyli glamping, czyli alternatywną formę wypoczynku zapewniającą bliski kontakt z przyrodą. Ilona Wrońska i Leszek Lichota zapewniają, że ich Forrest Glamp to idealne miejsce, aby nabrać dystansu i zapału do pracy.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
– Rosnące zainteresowanie zabiegami estetycznymi i zmieniające się oczekiwania klientów wpływają na rozwój franczyzy beauty – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk z Perfect Look Clinic.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...