Sprzedawać naturę
Obecnie działają w Polsce dwa sklepy z naturalnymi kosmetykami Idunn Naturals, w Opolu i we Wrocławiu. Trzeci, który jeszcze do niedawna funkcjonował w Gdyni, został zamknięty wiosną tego roku.
– Działał przez półtora roku i zapracował na zwrot inwestycji – podkreśla Jolanta Raczyk, współwłaściciel firmy Idunn Naturals. – Niestety, zdecydowaliśmy o zamknięciu, bo nie widać było dalszego rozwoju. Jednak gdyński franczyzobiorca nie rezygnuje ze współpracy z nami i szuka w tej chwili nowej lokalizacji na sklep.
Trafić w miejsce
Czemu otwieranie nowych placówek przebiega tak powoli?
– Decydujemy się na dość nieoczywiste lokalizacje, takie, z których inni się wycofują – przyznaje Jolanta Raczyk. – Chodzi o to, by uniknąć bezpośredniego sąsiedztwa konkurencji, a jednocześnie trafić w naszą grupę docelową. Niestety, w Gdyni się to nie udało.
W tej chwili Idunn Naturals szuka miejsc na sklepy własne w Łodzi i we Wrocławiu oraz lokalizacji dla franczyzodawcy w Warszawie. Lokal powinien mieć wielkość 20-30 m2. Minimalna kwota inwestycji to 50 tys. zł. W tym zawiera się pierwsze zatowarowanie, projekt architektoniczny wnętrza, meble. Doliczyć trzeba jeszcze koszty remontu. Nie ma opłaty wstępnej, natomiast opłata miesięczna to 2 procent od obrotu netto. Kolejne zatowarowania następują w miarę potrzeb, franczyzobiorca musi jednak uczestniczyć we wszystkich promocjach organizowanych przez centralę oraz we wprowadzaniu do sprzedaży nowych produktów. Od 20 do 30 procent asortymentu mogą stanowić marki zewnętrzne.
Idunn Naturals konkuruje na polskim rynku m.in. z marką Organique czy Biały Jeleń, które również poszukują franczyzobiorców zainteresowanych współpracą.
Rynek liczony miliardach
Według raportu PMR, wartość polskiego rynku dystrybucji artykułów kosmetycznych systematycznie rośnie. W 2013 roku był wart 20 mld zł, natomiast do końca 2016 roku ta liczba ma wzrosnąć do 23 mld zł. Jak podaje Ministerstwo Gospodarki, w Polsce rocznie produkuje się kosmetyki warte 3,4 mld zł. To jeden z naszych czołowych towarów eksportowych – są wysyłane do ponad 130 krajów świata. Najwięksi odbiorcy to Rosja, Wielka Brytania i Niemcy. Wprawdzie liderami polskiego rynku są międzynarodowe koncerny, ale mamy też liczące się firmy rodzime, jak np. DAX Cosmetics, Dr Irena Eris, Ziaja. Polscy producenci konkurują z koncernami przede wszystkim wysoką jakością produktów i ceną. Z badań wynika, że ponad 50 proc. Polaków sięga własnie po kosmetyki rodzimej produkcji.
Jeśli chodzi o produkty naturalne, to według danych firmy Kline & Company, światowa wartość segmentu kosmetyków naturalnych i ekologicznych oraz środków piorących i czyszczących sięgać może obecnie nawet 40 mld dolarów. Największe rynki zbytu to wciąż kraje wysokorozwinięte, jak Stany Zjednoczone, Kanada, Francja, Niemcy, Szwecja. Jednak i wśród Polaków świadomość ekologiczna rośnie. Chętniej sięgamy już nie tylko po zdrową żywność, ale też po naturalne produkty do pielęgnacji ciała.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Adopt Parfums, francuska marka perfum i kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój swoich sklepów w Polsce. Obecna w 80 krajach na całym świecie marka co dwie sekundy sprzedaje flakon perfum o pojemności 30 ml.
Hiszpański marka Aromas Artesanales chce zbudować w Polsce sieć sprzedaży. Proponuje zarobek na rozlewanych perfumach.
– Działamy od 30 lat, jesteśmy w 48 krajach i co dwie sekundy sprzedajemy dwa flakony perfum o pojemności 30 ml – mówi Nicolas Pellegrini, dyrektor ds. rozwoju franczyzy Adopt Parfums.
Adopt Parfums, francuska marka perfum i kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój swoich sklepów w Polsce.
– Wielu klientów musi ograniczać wydatki i rezygnować z drogich, oryginalnych perfum. Dzięki temu zyskują marki takie, jak nasza – mówi Anna Doliwa-Wiśniewska, franchise manager Sorvella.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Nawet jeśli nie prowadzisz sprzedaży w internecie, to właśnie tam zaczyna się wiele kwestii. Jak choćby świadomość istnienia marki, więc jeśli chcesz rozkręcić...
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Wybierz grupe docelową dla kogo to ma być dokładnie, następnie wejdz w jego buty i pomyśl jak by to miało wyglądać zebyś się tym zainteresował, a jak masz sklep w...
FM Group - czy to ma waszym zdaniem sens?
W tym to już nie da sie zadnych pieniedzy zrobić, ludzie do tej marki stracili zaufanie.
Perfumy na mililitry
Witam, widzę, że już dobre kilkanaście lat ciągnie się ta dyskujsja i firma Refan jest ciągle obecna. Zastawiam się nad otwarciem stoiska. Czy jest tu może ktoś kto...
Polacy lubią prezenty
Każdy lubi prezenty ;)
Paznokcie w natarciu
jeśli kosmetyki to tylko naturalne, ja miałem problem z suchą skórą, dużo jeżdżę na rowerze i miałem wiecznie suchą skórę na twarzy i dłoniach. Dzięki kosmetykom...
Inwestycja w srebro - czy warto?
Zgadzam się z poprzednimi wypowiedziami, inwestycja w srebro jest mało opłacalna. Jeśli już naprawdę chcesz inwestować w jakiś kruszec, to zdecydowanie złoto....
Inwestycja w srebro - czy warto?
Chyba najlepiej inwestować w nieruchomości... Inwestycji głównie czynię pod okiem doświadczonych ludzi (więcej tu), z którymi współpracuję, jednak chciałabym w...