Mimo recesji sklepów przybywa
W naszym kraju jest 449,2 tys. sklepów - takie dane za 2001 r. podał Główny Urząd Statystyczny. W ub. r. przybyło 17,2 tys. placówek. O 1,2 tys. zwiększyła się też liczba stacji benzynowych. Co ciekawe, w Polsce ogólna liczba sklepów była już wyższa. W 1998 r. było ich 452 tys., potem jednak przez dwa lata ich liczba powoli malała, by w 2000 r. osiągnąc liczbę 432 tys. placówek. Takie dane zostały zawarte w Małym Roczniku Statystycznym, opublikowanym przez GUS.
- Przy lekturze tych danych należy pamiętać, że handel w Polsce jest bardzo rozdrobiony. I postaje dużo małych sklepów, które mają bardzo niewielkie obroty - powiedział nam dr Bohdan Wyżnikiewicz z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. GUS podał, że w handlu dominują ciągle sklepy małe, o powierzchni do 50 mkw. Dużych obiektów stale przybywa, ale i tak mają one znacznie mniej rynku (ok. 30-35 proc.) niż w wielu innych krajach zachodniej Europy. Obecnie handel niemal w całości jest prywatny - przedsiębiorstw sprzedaży detalicznej o innej formie własności jest zaledwie 2,6 proc. Dane GUS pokazują, że mimo kiepskiej koniunktury gospodarczej sklepy więcej sprzedają. Ogólny sprzedaż detaliczna pod koniec roku wyniosła 376,5 mld zł - to o ponad 16 mld więcej niż w 2000 r. W samych punktach sprzedaży detalicznej było to odpowiednio 360,7 mld (dwa lata temu 345,6 mld). Jak wygląda struktura sprzedaży? Sprzedaż towarów konsumpcyjnych zamknęła się łączną sumą 30,6 mld zł. W tej kwocie żywność i napoje bezalkoholowe dały 11 mld. Zaś alkohole i wyroby tytoniowe - 3,35 mld. I mimo recesji Polacy coraz więcej kupują. Sprzedaż detaliczna na jednego mieszkańca w 2001 r. wyniosła 9743 zł. W 2000 r. Polacy kupili za 9324 zł. Dla porównania - w 1995 r. Polacy kupowali za 4,4 tys. zł rocznie.
- W rzeczywistości wcale nie ma tutaj paradoksu. Choć Polacy mają mniej pieniędzy, to przede wszystkim rezygnują z oszczędności, a nie z zakupów - mówi Bohdan Wyżnikiewicz. - A zachęt do oszczędzania jest coraz mniej, mamy bowiem niską inflację, a oprocentowanie lokat w bankach jest niskie. I są one opodatkowane. Przybywa sklepów, maleje więc liczba Polaków przypadających na jedną placówkę. W 2000 r. było ich 89, zaś w 2001 wskaźnik ten wyniósł 86. Sprzedaż hurtowa w przedsiębiorstwach handlowych wyniosła w ub. r. 457,8 mld zł. To o 17,5 mld zł więcej niż rok wcześniej.
Supermarket Polska, sierpień 2000
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z kuchnią gruzińską
/04.12.2025
W tym roku Chinkalnia otworzyła trzy restauracje w Polsce, a jeszcze w grudniu uruchomi lokal na śródziemnomorskiej wyspie.
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeden adres, dwa razy więcej możliwości
/28.11.2025
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
– Rosnące zainteresowanie zabiegami estetycznymi i zmieniające się oczekiwania klientów wpływają na rozwój franczyzy beauty – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk z Perfect Look Clinic.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...