Seniorzy wydają coraz więcej

W tej chwili do sześćdziesiątki zbliża się pokolenie wyżu demograficznego z lat 50. Grupa ta stanowi dziś ponad 4 miliony gospodarstw domowych, czyli 29 proc. ogółu. Miesięczne wydatki emerytów to 863 zł na osobę, podczas gdy średnia krajowa to 803 zł. Jednak można odnieść wrażenie, że handel i usługi nie odpowiadają na zapotrzebowanie konsumentów.
Oprócz produktów związanych ze zdrowiem, czy usługami telekomunikacyjnymi, w telewizji nie widać reklam skierowanych do osób starszych. Na tej samej zasadzie, z rzadka tylko, w filmach pojawiają się ludzie po 60 roku życia. Badania ankietowe na grupie seniorów, przeprowadzone przez Agencję Praktycy.com wykazały, że seniorzy w ponad połowie przypadków są przychylni wizerunkowi osób starszych w reklamach do nich skierowanych (kobiety aż 66%, mężczyźni 53%).
Mimo to, kremy przeciwzmarszczkowe wciąż reklamują 20-letnie modelki, a specyfiki na bolące stawy - mężczyźni w sile wielu. Wprawdzie firma Dove jakiś czas temu w swojej kampanii kosmetyków posłużyła się wizerunkiem kobiet w różnym wieku, od 40 do 60+, ale niewiele innych koncernów podjęło pałeczkę.
Z towarami na półkach sklepowych oraz usługami wcale nie jest lepiej. Brakuje artykułów skierowanych do ludzi starszych - telefonów komórkowych z dużymi przyciskami (kilka modeli oferują wiodące sieci komórkowe w Polsce), pralek z pochylonym otworem wlotowym na odzież, żywności pakowanej w mniejszych pojemnikach czy odpowiednio zbilansowanej ze względu na zawartość cholesterolu, ofert wakacyjnych i usług rekreacyjnych. Tymczasem w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych rynek produktów i usług dla seniorów rozrasta się i staje istotną gałęzią przemysłu.
Polscy emeryci mają się coraz lepiej. 61 proc. ma telefon komórkowy, 32 proc. kuchenkę mikrofalową. Przez trzy ostatnie lata liczba gospodarstw prowadzonych przez osoby starsze z dostępem do Internetu wzrosła o 114 proc. i ma go teraz niemal co piąte domostwo. Konto bankowe posiada niemal co druga osoba po sześćdziesiątce, z kart płatniczych korzysta co piąta. Seniorzy wydają 278 zł miesięcznie na jedzenie. Dysponują 23 proc. udziałem w wydatkach na nabiał, słodycze i przekąski oraz kawę i herbatę. Kupują co trzeci krem do twarzy. Deklarują, że chcą zwiększyć wydatki na wyposażenie mieszkania i wypoczynek. Chętnie wydadzą pieniądze na kijki do Nordic Walkingu, zapłacą za zajęcia taneczne lub inne, służące rozrywce.
Taka tendencja to szansa dla pomysłowych przedsiębiorców. Zmiany widać w ofertach banków, aptekach, sklepach optycznych, czy powoli w supermarketach. W marcu br. po raz drugi sieć dyskontowa Netto wprowadziła do sprzedaży specjalne produkty dla osób starszych. Carrefour co wtorek organizuje dzień seniora z wybraną ofertą.
Pozostaje mieć nadzieję, że żaden bank w Polsce nie wpadnie na pomysł kwotowego ograniczenia wypłat z bankomatów dla osób powyżej 60., jak to uczynił ING w Belgii.
(mip)

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Nawet najlepszy pomysł biznesowy najpierw trzeba zaprezentować, aby dobrze sprzedać. Dlatego warto wiedzieć, co i jak mówić przyszłym inwestorom, pamiętając o tym, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyza to sprawdzona metoda współpracy, z której korzystają tysiące przedsiębiorców na całym świecie. Na czym polega ten model biznesowy?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
– Nasze puby mogą uzyskać rentowność już w pierwszym miesiącu działalności. Obroty lokali mogą spokojnie sięgać 300-400 tys. zł – mówi Kamil Przybylski, menedżer ds. rozwoju i franczyzy Przybij Piątaka.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...