Lokal dobrze oznakowany
Nietrudno jest wyróżnić swój sklep na osiedlu, gdzie nie działa zbyt dużo punktów handlowych i usługowych. Inaczej jest natomiast w miejscach, gdzie każdy kolejny lokal to nasza konkurencja. Trzeba zatem wykazać się kreatywnością i dobrym gustem, bo szyld to wizytówka naszej firmy.
- Rodzaj oznakowania placówki zależy od czynników branżowych, specyfiki działalności oraz od warunków środowiskowych. Dobre rozpoznanie i pogodzenie ze sobą tych trzech uwarunkowań zaowocuje oznakowaniem dobranym „na miarę”. Przed doborem reklamy musimy zwrócić uwagę na miejsce, target i cel oznakowania. W tym celu zadajmy sobie kilka pytań – podpowiada Marek Truszkowski, właściciel NeoBrand, firmy specjalizującej się w wykonywaniu m.in. kasetonów reklamowych i podświetlanych liter.
Coraz większa liczba punktów handlowych i usługowych działa w ramach sieci, co przekłada się na mniejszą kreatywność ich właścicieli w zakresie oznakowania lokalu. – W przypadku branży spożywczej oznakowanie sklepów sieciowych zostało zunifikowane. Właściciele niezrzeszonych punktów upodobali sobie natomiast raczej krzykliwe, bardzo jasne oraz kontrastowe kolorystycznie kasetony i podświetlane logotypy. Takie oznakowanie ma wywołać u klienta impuls zakupowy i skojarzenie typu „właśnie w tym miejscu zrobisz swoje zakupy tanio i szybko” – wyjaśnia Marek Truszkowski.
Inaczej jest w branży gastronomicznej. Jeżeli pod pojęciem restauracja rozumiemy wykwintne miejsce, gdzie możemy zjeść wystawną kolację, to oznakowanie takiego miejsca powinno być czytelne, ale zarazem subtelne i wysmakowane. Wygląd zewnętrzny jest w rozumieniu klientów zapowiedzią tego, co znajdą w środku, jak zostaną obsłużeni i czym poczęstowani.
- W przypadku restauracji jak najbardziej poprawne jest użycie do produkcji oznakowania materiałów ekskluzywnych, takich jak stal nierdzewna, mosiądz, materiały metalowe szczotkowane, polerowane bądź kute. Niektóre restauracje pragnąc podkreślić swoją długoletnią tradycję stosują neony szklane, które mimo że technologicznie “trącą myszką” mają swój urok i czar – dodaje właściciel NeoBrand.
Restauracje lifestylowe, adresowane do osób młodych, podążających za modą mają wolną rękę w kwestii oznakowania. Każdy chwyt jest dozwolony, jeżeli wyróżni pozytywnie lokal w natłoku innych restauracji. Właściwy dobór szyldu nie zawsze wymaga specjalistycznej porady. – Różnice między stylistyką oznakowania salonu pogrzebowego i solarium same się nasuwają – podaje przykład Truszkowski.
Neon jak winyle
W nagranych w latach 70. filmach Barei symbolem miasta stały się wszechobecne neony. Po ponad 20 latach większość z nich zniknęła z miejskiego krajobrazu. Nie odeszły jednak całkowicie do lamusa, wprost przeciwnie, przeżywają drugą młodość.
- Tak samo jak miłośnicy płyt winylowych uznają ich wyższość nad cyfrowym zapisem muzyki, tak samo spora grupa naszych klientów uważa neony za formę przestarzałego technologicznie oznakowania, ale za to “z duszą”. Neony tradycyjne jednoznacznie kojarzą się z minioną epoką – z neonami Społem lub barów mlecznych, ale w niektórych przypadkach powiązanie marki z minionym czasem jest ze wszech miar pozytywne i poszukiwane – komentuje marek Truszkowski.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyza to sprawdzona metoda współpracy, z której korzystają tysiące przedsiębiorców na całym świecie. Na czym polega ten model biznesowy?
Warto zacząć od prewencji, aby nie wpaść w spiralę zadłużenia. Co robić, jeśli pomimo tego problemy się pojawią?
Ile można zarobić na wynajmie mieszkań? I jak się do tego zabrać, żeby maksymalizować korzyści i minimalizować ryzyka?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...