Aranżacja witryny sklepu

W większości przypadków witryna znajduje się na zewnątrz sklepu i jeśli ma być zauważalna, powinna korzystnie korespondować lub kontrastować z otoczeniem. Aby zachęcić potencjalnego klienta, trzeba mieć świadomość do kogo i dlaczego kierujemy nasz przekaz, naszą zachętę. Bardzo często motywy graficzne, tematy są przenoszone z witryn do wnętrza sklepu i odwrotnie. Zabieg ten wzmacnia przekaz stając się spójnikiem tego co jest w środku i na zewnątrz. W zaplanowany sposób mogą to być elementy grafiki, koloru, wspólnego tematu i asortymentu. To wszystko pokazuje, jak ważną dziedziną we współczesnym handlu stało się wystawiennictwo. W strukturach sklepów wielkoobszarowych i sieciowych często znajdują się osobne działy wystawiennictwa tzw. merchandisingu. Pracownicy tych działów, zwani visual merchandiserami, są odpowiedzialni za atrakcyjne wyeksponowanie asortymentu w sposób, który zachęci klienta do zakupu, czyli tworząc zaciekawienie, budując napięcie, przedstawiając ciekawą historię.
Witryna powinna być cyklicznie i w sposób zaplanowany zmieniana. Inaczej będziemy zachęcać do zakupów naszego klienta latem, zimą, w okresie Bożego Narodzenia. Jeszcze inaczej będziemy wykrzykiwać naszą super przecenioną wyprzedaż wychodzącej kolekcji. Taki dynamiczny sposób pracy w oknie ekspozycyjnym generuje również koszty. Każdy świadomy handlowiec musi więc uwzględnić je w rocznym budżecie. Ich wysokość zależy od ilości i wielkości witryn oraz częstotliwości przebudów. Jest jednak wspólna grupa obiektów zawsze obecnych w obszarze witryny tj. rekwizyty, manekiny, elementy grafiki i system oświetlenia. Do tego dochodzi rodzaj podłogi i ścian, które też mają znaczenie w ogólnym odbiorze.
Witryna zamknięta - najpopularniejsza
Najpowszechniejszą witryną, którą można spotkać na naszym rynku, jest witryna zamknięta. Rozwiązanie to spotykamy często w centrach handlowych. Front witryny stanowi duża szyba, przez którą jest postrzegana ekspozycja. Tył witryny stanowi ściana lub inny element architektoniczny, który oddziela dostęp klientów. Witryna taka musi jednak posiadać drzwi, aby merchandiser mógł dokonywać zmian ekspozycji. Projekt ekspozycji powinien uwzględniać fakt, że jest ona widoczna tylko od jednej strony, od frontu. Brak dostępu do elementów wystroju witryny zamkniętej może być zaletą, która daje nowe możliwości wystawiennicze. W takiej witrynie można wystawić cenniejsze produkty i bardziej złożoną ekspozycję, bo mamy pewność, że nie będzie tutaj żadnej ingerencji klientów.
Witryna otwarta
Jak sama nazwa wskazuje, witryna otwarta nie ma tylnej ściany. Rozwiązanie takie ma wielu zwolenników, gdyż dzięki tej witrynie widać również wnętrze sklepu, co może być dodatkowym atutem w walce o klienta. Witryna otwarta wymusza zaplanowanie ekspozycji obustronnie. Kompozycja musi tutaj uwzględniać oglądanie ekspozycji z dwóch różnych perspektyw. Dodatkowo trzeba mieć świadomość, iż klient ma dostęp do elementów ekspozycji, co wymusza szczególne wymogi bezpieczeństwa oraz częstsze prace porządkowe.
Open-fronted, czyli sklep bez witryny
Szczególnym rozwiązaniem może być sklep typu open-fronted. W tym przypadku nie mamy żadnego ograniczenia w dostępie do wnętrza sklepu. Nie ma drzwi, nie ma ścian i nie ma… witryn. W tym przypadku witryną staje się wnętrze i obszar wejścia, gdzie często są umieszczane drobne elementy dekoracyjne, manekiny lub gabloty. W takim sklepie bez okien akcent jest położony na otwartości przestrzeni sklepowej i ściągnięciu jak największej ilości przechodzących klientów.
Marcin Mazurek, Visual Merchandiser
Więcej informacji dotyczących aranżacji i wyposażenia sklepu znajdziesz na portalu lokalnabiznes.pl

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Tegoroczna Nagroda Nobla z ekonomii, choć dotyczy teorii, może mieć praktyczne przełożenie na biznes – szczególnie na franczyzę.
Czy spółki w Delaware pozwalają skutecznie ukryć majątek i tożsamość właściciela?
Z oprogramowania firmy SpiceSolutions korzysta już trzy tysiące osób na świecie. Udało się to osiągnąć mimo braku jakichkolwiek działań wspierających sprzedaż.
Nawet najlepszy pomysł biznesowy najpierw trzeba zaprezentować, aby dobrze sprzedać. Dlatego warto wiedzieć, co i jak mówić przyszłym inwestorom, pamiętając o tym, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...