Klient zyska, firma zapłaci
Już za kilka dni, 25 grudnia 2014 r., wejdzie w życie Ustawa o prawach konsumenta, co oznacza wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców i większą ochronę praw konsumentów. Najważniejsze zmiany, które mają chronić konsumentów to m.in. wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (np. pokazy) lub na odległość (np. przez nternet) z 10 do 14 dni – bez podawania przyczyny. Przedsiębiorca będzie musiał poinformować konsumenta o wzorze formularza odstąpienia od umowy. Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta, przedsiębiorca będzie miał obowiązek zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia np. przez internet wyraźnie potwierdził iż „wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty”.
Nowa ustawa wprowadza również wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową – zarówno w przypadku umów zawieranych przez internet, jak i pozostałych, przedsiębiorca będzie miał obowiązek uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na każdą dodatkową płatność, wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie. Jeśli przedsiębiorca nie otrzyma wyraźnej zgody klienta, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, konsument klient miał prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej.
Bez telefonu ani rusz
Zgodnie z nową ustawą w umowach zawieranych przez internet, przedsiębiorca będzie zobowiązany do podania konsumentowi m.in. numeru telefonu lub faksu, pod którymi konsument będzie mógł szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą. Mając na uwadze, że niektóre modele biznesowe w ogóle nie przewidywały komunikacji telefonicznej z klientami, dostosowanie się takich przedsiębiorstw do nowych przepisów będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami.
Przedsiębiorca będzie miał obowiązek przekazania konsumentowi potwierdzenia zawarcia umowy przez internet na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
Telemarketing na minusie
Po wejściu w życie Ustawy o prawach konsumenta nie będzie już możliwe zawarcie przez przedsiębiorcę umowy z konsumentem wyłączenie przez telefon, np. za pośrednictwem telemarketera. Wymagane będzie bowiem potwierdzenie treści proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie o przyjęciu oferty (zawarciu umowy) przez konsumenta będzie skuteczne, jeśli takie oświadczenie także zostanie utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.
W przypadku wad zakupionego towaru konsument będzie mógł wybrać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy. Od konsumenta będzie zależało, z której z tych możliwości skorzysta. Projekt ustawy nakłada przy tym na przedsiębiorcę m.in. obowiązek poinformowania konsumenta o przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia, co de facto oznacza obowiązek udzielenia konsumentowi porady prawnej.
Za nieprzestrzeganie przepisów nowej ustawy grozić będzie kara grzywny do 5 tys. zł.
Radosław Płonka, ekspert prawny BCC
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Czy przekazaniu prowadzonego przedsiębiorstwa towarzyszy opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, jeśli przekazującym jest rodzic?
Przedsiębiorcy wygrywają z fiskusem walkę o zwrot VAT z tytułu stosowania 8 proc. zamiast 5 proc. stawki VAT przy sprzedaży dań na wynos.
Jeśli masz JDG sprawdź co zyskasz na zmianie formy prawnej działalności i dzięki profesjonalnej obsłudze księgowej z doradztwem podatkowym.
Dotąd sędziowie oddalali żądania, w których kontrahenci domagali się rekompensat za opóźnień w zapłacie, gdy sprawy dotyczyły małych kwot lub krótkich zaległości. Po najnowszym wyroku TSUE z 11 lipca 2024 r. może się to zmienić.
Spółki na ryczałcie od dochodów spółek wypłacając swoim wspólnikom zaliczki z tytułu dywidendy wypracowanej w okresie opodatkowania estońskim CIT mogą stosować mechanizm pomniejszenia zryczałtowanego podatku.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...