Grupa zakupowa czy franczyza?

Największym konceptem franczyzowym na polskim rynku jest abc, należące do Grupy Eurocash. Liczba punktów tej sieci zbliża się do 7 tys.
Środa
27.05.2015
Uczestnictwo w grupie zakupowej zapewnia większą niezależność, ale w sieci franczyzowej można korzystać ze znanej marki i know-how dawcy licencji.
 

Na rynku handlowym przewagę konkurencyjną buduje się w oparciu efekty skali. Im większe przedsiębiorstwo (czytaj: zasobniejszy portfel) tym większe możliwości negocjacyjne, a co za tym idzie również lepsze ceny pozyskiwania towarów. Samodzielnym spożywczakom coraz trudniej jest konkurować z dyskontami i sklepami wielkopowierzchniowymi, za którymi w większości stoją potężne grupy kapitałowe. Dlatego ich właściciele zwierają szyki i wspólnie idą na zakupy, zyskując w ten sposób większe zdolności negocjacyjne. Większość niezależnych graczy wybiera jedną z dwóch strategii: przystępuje do sieci franczyzowej lub do grupy zakupowej. Cel jest podobny: współpracując w ramach większej struktury chcą zyskać dostęp do lepszych warunków zakupu towaru. Między tymi formami współpracy są jednak istotne różnice.

Razem na zakupy

Grupy zakupowe to inicjatywy wychodzące od niezależnych przedsiębiorców. Można je podzielić na dwa rodzaje: ogólnopolskie i regionalne. Do pierwszej przystąpić mogą sklepy z całego kraju, dzięki czemu uzyskują one rabat sięgający nawet kilkunastu procent. Z kolei druga grupa współpracuje z partnerami tylko z wybranych regionów, gdzie korzyści sięgają 5-8 proc. Właściciel sklepu, decydując się na taką współpracę, zobowiązuję się do zakupu określonej części towaru u danego dostawcy. Inicjatorzy grupy zakupowej zawierają umowy z dostawcami. W zależności od liczby sklepów, które w ramach grupy będą zaopatrywać się w towar od danego producenta (bądź hurtownika), ten przyznaje im rabaty retro, czyli zniżki uzależnione od wielkości zakupu.     

Członkowie grupy zakupowej ponoszą koszty obsługi administracyjnej i finansowania specjalistów, którzy w ich imieniu prowadzą rozmowy z dostawcami. W zależności od wewnętrznych ustaleń kapitał na te cele gromadzony jest w oparciu o składki, opłaty uzależnione od wydatków uczestnika lub prowizje od oszczędności uzyskanych z tytułu uczestnictwa w grupie.

Z reguły firmy uczestniczące w grupie pozostają przy swoich dotychczasowych markach i wystroju lokali handlowych. Tak jest np. w Grupie Zakupowej Kupiec, do którego należą również przedsiębiorcy posiadający po kilka sklepów.

Wyższy poziom integracji

W porównaniu do sieci grupy zakupowej, franczyzowy model współpracy zakłada znacznie wyższy poziom integracji partnerów. Przejawia się to choćby we wspólnym szyldzie widniejącym nad drzwiami sklepów zrzeszonych w sieci. Franczyzodawca na rynku handlowym jest nie tylko dostawcą towaru, ale również przekazuje partnerom swoją markę i dzieli się swoim doświadczeniem biznesowym. Pomaga w doborze asortymentu, szkoli pracowników i wspiera centralnymi działaniami marketingowymi, ale również kontroluje pochodzenie towaru i osiągane przez sklep dochody. Sprawdza też, czy franczyzobiorca zastosował się do  wizualizacji zewnętrznej i wewnętrznej do obowiązujących wytycznych sieci.

Franczyzobiorcy, podobnie jak członkowie grupy zakupowej, ponoszą koszty z tytułu uczestnictwa w sieci. Czasami są one „schowane” w cenach zakupu towaru, czasami franczyzodawca nalicza je jako procent od kupowanych produktów. Zwykle przystąpienie do sieci franczyzowej wiąże się też z koniecznością poniesienia kosztów na obrandowanie sklepu i dostosowanie go do wymogów dawcy licencji. 

Grupy zakupowe wybierane są przez przedsiębiorców ceniących sobie niezależność, których celem jest głównie poprawa warunków cenowych zatowarowania. Franczyza to oferta dla tych, którzy oprócz korzystniejszych umów z dostawcami chcą pozyskać również znaną markę i know-how. Coraz więcej przedsiębiorców uznaje je za niezbędne do tego, by skutecznie konkurować z największymi rynkowymi graczami. W 2014 roku we franczyzie działało już 32,2 tys. sklepów – o 2 tys. więcej, niż jeszcze rok wcześniej.


POPULARNE NA FORUM

Szukam inwestora

Szukamy inwestora, jesteśmy parą psychiatrów, którzy chcą otworzyć własną działalność. Należymy do grupy specjalistów psychoterapia kraków. Zainteresowanych...

3 wypowiedzi
ostatnia 23.01.2019
Skuteczna i tania reklama małej firmy

Ja zainwestowałem w plakaty i ilość klientów wzorsła o 30% :) Korzystam z firmy z Wrocławia: http://stempleks.pl/blog/nowosci/drukowanie-plakatow-online Jestem bardzo...

215 wypowiedzi
ostatnia 22.01.2019
Jaka reklama się opłaca?

Tak, marketing szeptany, dobra opinia rozchodząca się pantoflowo zawsze na plus. Ale to nie w każdej branży przynosi aż takie efekty. Ja mam zróżnicowane produkty, a...

83 wypowiedzi
ostatnia 21.01.2019
Pomysł na biznes - restauracja regionalna

Jak ma się dobrych ludzi to wszystko jest możliwe. Samemu nie trzeba gotować. Trzeba umieć zarządzać.

14 wypowiedzi
ostatnia 17.01.2019
Skąd wziąć pieniądze na biznes?

Są różne sposoby na zdobycie pieniędzy. Najlepiej jest oczywiście zaoszczędzić, ale to wszystko zależy od wypłaty, jak i od wydatków. Warto też pomyślec o partnerze...

2 wypowiedzi
ostatnia 02.01.2019
Własny biznes z małym kapitałem

Stosunkowo niewielkim kosztem można uruchomić mobilną myjnię parową. warto zerknąć na greensteam.pl po więcej informacji

124 wypowiedzi
ostatnia 30.12.2018
kolektura lotto

A ja wam mówię że to złodzieje ! ProwiZje rzędu 300-400 zł Zdrpki na których ciągle chcą oszulac, nigdy nie mieliśmy problemu z pracownikami zawsze wszystko się...

13 wypowiedzi
ostatnia 18.12.2018
Witam

Witam wszystkich użytkowników. Właśnie dołączyłem do waszego grona.

1 wypowiedzi
ostatnia 07.12.2018