Krystian Wieczorek: A jak aktorstwo, B jak biznes
Krystian Wieczorek
Swój biznes zaczął pan – można powiedzieć – od tyłu. Najpierw znalazł pan lokal, a później wymyślił, co można by w nim robić. Zwykle bywa odwrotnie.
Ja i mój ojciec, z którym prowadzę biznes, jesteśmy trochę szalonymi facetami. Rzeczywiście, najpierw znaleźliśmy miejsce – na terenie OFF Piotrkowska w Łodzi (centrum skupiające designerskie sklepy, pracownie artystów i projektantów – przyp. red.), a później zastanawialiśmy się, co można tam zrobić. Jakiś czas później, jadąc samochodem, trafiłem na audycję radiową z Jackiem Walkiewiczem, psychologiem, coachem. Usłyszałem to, co mi gdzieś w głowie kołatało od zawsze – że trzeba werbalizować swoje marzenia. I nie udałoby nam się stworzyć tego biznesu, gdybym nie posłuchał tej rady. Zacząłem wszystkim opowiadać o swoich pomysłach, łamiąc tym samym swoje dotychczasowe zasady. Zwykle zwierzałem się wąskiemu gronu przyjaciół. A nagle zacząłem o swoich pomysłach opowiadać każdemu, kogo spotykałem. Wyszedłem z założenia, że skoro ja znam pięć osób, a każda z nich zna kolejnych pięć – to grupa, do której dotrę z informacją, szybko urośnie. Może wyglądało to trochę szaleńczo, ale ludzie mówili: „A wiesz, my znamy kogoś, kto może ci pomóc”.
Nie bał się pan, że ktoś te pomysły ukradnie?
Może byłem trochę naiwniakiem. Firma, której zaproponowałem zrobienie dla nas świec w kształcie śrub, mogła przecież stwierdzić, że to dobry produkt i sama w ciągu kilku dni je wyprodukować. Ale zachowali się lojalnie. Zresztą, z wieloma firmami, z którymi współpracujemy, nie mamy nawet podpisanych żadnych dokumentów, wiąże nas tylko ustna dżentelmeńska umowa.
To już chyba działanie na granicy ryzyka? Może ma pan poczucie, że znane nazwisko trochę pana ubezpiecza?
Nie. Po prostu taką mamy relację. Ci ludzie mnie dopingowali, przypominali sobie czasy, gdy sami zaczynali. To są duże firmy, właściciele znanych marek, poważni biznesmeni. Na początku traktowali naszą współpracę trochę jak zabawę. Ale teraz mamy już plany na przyszłość. Poza tym znane nazwisko nie jest żadnym ubezpieczeniem. Miałem na przykład niemiłą przygodę z firmą, w której zamówiłem okna. Okien nie dostałem, a zaliczki do dziś nie udało mi się odzyskać. Zdarzało się też, że chodziłem na spotkania z potencjalnymi partnerami, rozmowa przebiegała świetnie, a później nawet nie dostałem e-maila z odpowiedzią na swoją ofertę. Mało tego, nawet nie odbierano ode mnie telefonów. A wystarczyłoby powiedzieć: „Nie, dziękujemy za współpracę”. Zaznaczam, że mówimy tu o dużych przedsiębiorstwach, a nie dzieciakach zza rogu. Nie udało mi się też dostać kredytu, o który się starałem. W banku jednoosobowa działalność gospodarcza, jaką prowadzę jako aktor, nie wzbudza zaufania.
A zrobiliście biznesplan?
Nie (śmiech). Po prostu założyliśmy, że chcemy stworzyć miejsce, do którego sami mielibyśmy ochotę przychodzić, zrobić produkty, których nie ma na polskim rynku. I tym się kierowaliśmy. W poszukiwaniu inspiracji pojechałem do Londynu. Mieliśmy pomysł, by to miejsce było utrzymane w poetyce anglosaskiej. Garaaż – a tak nazywa się nasza galeria – kojarzy się z kulturą wyspiarską, motoryzacyjną, bardziej przemysłową. Początkowo tak po „londyńsku” chciałem połączyć galerię, concept store z kawiarnią. Niestety, sanepid to największa zmora przedsiębiorcy w Polsce. Anglicy są bardzo liberalni w podejściu do biznesu. Chcesz mieć kawiarnie z toaletą? Proszę bardzo. Bez toalety? Też OK, to ludzie zdecydują, czy chcą do ciebie przychodzić. U nas to, niestety, nie do pomyślenia. Ostatecznie zrezygnowaliśmy z kawiarni.
Garaaż to jest…?
My to nazywamy przedsięwzięciem artystyczno-handlowym. Wyszliśmy z założenia, że chcemy robić to, na czym się znamy. A obaj z ojcem uprawiamy artystyczne zawody. Garaaż to concept store. Wszystkie produkty, które tu sprzedajemy, są wymyślone przez nas. Jesteśmy galerią nietypowych prezentów, produktów niszowych, przygotowanych z poczuciem humoru, unikalnych i utrzymanych w jednej stylistyce, nawiązującej do motoryzacji oraz kultury przemysłowej. Nasza marka to „Smary, opary i części zamienne”. Smary to kosmetyki, opary to perfumy, ale też odświeżacze powietrza w kształcie gaśnic samochodowych. A części zamienne to cała reszta: świece zapachowe o nietypowych kształtach, meble, np. szafki
– beczki, czy lampy znalezione w magazynach i fabrykach Europy Środkowej.
Fragment wywiadu, który został opublikowany w numerze 10/2015 miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Zainwestowałem w branżę kosmetyczną, ponieważ wiem, jak powinien dbać o siebie prawdziwy facet. Proponuję takie produkty, po które sam sięgnąłbym bez wahania – mówi Artur Szpilka, jeden z czołowych polskich bokserów.
– Od zawsze chciałam być niezależna i mieć swoje pieniądze. W liceum namówiłam koleżankę i zatrudniłyśmy się na pół etatu na poczcie jako sprzątaczki. Niestety, szybko nas wywalili, bo kompletnie nie umiałyśmy sprzątać – mówi Grażyna Wolszczak, aktorka i współwłaścicielka Teatru Garnizon Sztuki.
W The Protocol School of Poland założonej przez dr Irenę Kamińską-Radomską, mentorkę znaną m.in. z programu telewizyjnego „Projekt Lady”, przedsiębiorcy podczas szkoleń dowiadują się, jak dzięki etykiecie biznesowej szybciej osiągnąć zamierzone cele.
– Na sukces w branży muzycznej składa się wiele części składowych. Jedną z nich jest szacunek do pracy, współpracowników i odbiorców – podkreślają Tomasz Szczepanik, lider zespołu Pectus oraz Monika Paprocka-Szczepanik, menedżerka grupy.
– Prowadzę rozmowy o możliwości wydawania audiobooków. Przeliczam, czy pomysł nie tylko się zwróci, ale współpraca będzie finansowo korzystna – mówi Laura Breszka, aktorka, lektorka, bizneswoman.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...