6 powodów, dla których warto zbudować system franczyzowy
W ciągu ostatnich ośmiu lat liczba systemów franczyzowych działających w Polsce uległa podwojeniu. Według raportu o rynku franczyzy, obecnie funkcjonuje ponad 1,2 tys. firm, od których można kupić licencję na biznes. Z czego wynika tak duże zainteresowanie franczyzą? Co powoduje, że aż tyle firm postanawia szukać franczyzobiorców?
Oferty zakupu franczyzy są obecne we wszystkich możliwych branżach, zarówno w handlu, jak i usługach. W zasadzie trudno wskazać biznesy, w których nie sprawdzi się taki sposób rozwoju. Ten fakt powoduje, że właściwie każdy, komu jego własny biznes sprawdził się, może myśleć o tym, by zostać franczyzodawcą. A dlaczego to się opłaca?
1. Dochody z opłat franczyzowych
Jest to najczęściej wymieniany przez właścicieli firm powód budowy systemu franczyzowego. Potencjalni franczyzodawcy zdają sobie sprawę, że będą mieli możliwość uzyskania od franczyzobiorców dodatkowego źródła dochodów w postaci opłat franczyzowych. Konieczność ich zapłaty stanowi jeden z podstawowych obowiązków franczyzobiorców. Są to zarówno opłaty wstępne związane z przystąpieniem do systemu, uiszczane równocześnie z zawarciem umowy, jak również opłaty bieżące, najczęściej comiesięczne, będące zapłatą za różnorodne świadczenia realizowane przez franczyzodawcę na rzecz franczyzobiorcy w trakcie obowiązywania umowy. Należy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że wysokość opłat powinna mieć odzwierciedlenie w wartości udzielanego wsparcia i przekazywanego know-how franczyzobiorcom. Obecnie ze względu na bardzo dużą konkurencję, wiele firm rezygnuje z pobierania opłat wstępnych i czerpie korzyści jedynie z opłat bieżących. De facto to właśnie one stanowią główny dochód z franczyzy, a nie opłata wstępna, która powinna jedynie rekompensować franczyzodawcy jego koszty związane z rekrutacją franczyzobiorcy, pomocą w znalezieniu najlepszego lokalu i przeprowadzeniem podstawowych szkoleń.
W systemach handlowych zdarza się, że opłaty są wkalkulowane w cenę towarów dostarczanych przez franczyzodawcę. Ułatwia to przystąpienie do systemu osobom, które nie posiadają wysokiego kapitału na start.
2. Poszerzenie rynku zbytu
Drugim ważnym argumentem przedstawianym przez franczyzodawców jest bezkosztowa rozbudowa kanałów dystrybucji dla swoich produktów. Wzrost liczby punktów oferujących dany produkt wpływa na zwiększenie jego sprzedaży. Dzieje się tak, ponieważ we franczyzach dystrybucyjnych, standardowo franczyzobiorca ma obowiązek nabywania i odsprzedawania prawie wyłącznie towarów pochodzących od franczyzodawcy lub wskazanego przez niego dostawcy. We franczyzach usługowych zwykle franczyzodawca jest również dostawcą urządzeń lub produktów potrzebnych do wykonania usługi przez franczyzobiorcę, np. gabinety urody wyposaża w kosmetyki i urządzenia używane do wykonywania zabiegów.
3. Szybkość ekspansji
Wzmocnienie pozycji na danym rynku, o którym mowa wcześniej, odbywa się bez konieczności dokonywania większych inwestycji ze strony franczyzodawcy. A to wpływa na znaczne przyspieszenie ekspansji. Gdyby franczyzodawca miał samodzielnie finansować otwarcie nowych placówek, zapewne sieć rosłaby powoli. W tym czasie konkurencja mogłaby wykorzystać popyt na podobne produkty lub usługi i odebrać część klientów. Korzystając z franczyzy, gdzie koszty inwestycji w lokal, jego wyposażenie i pracowników ponosi franczyzobiorca, można otwierać nawet kilka placówek jednocześnie.
4. Obniżenie wydatków
Większa liczba punktów sprzedaży przekłada się też na lepszą pozycję negocjacyjną franczyzodawcy u dostawców. Jeśli zamówi większą ilość towarów, dostawcom opłaca się obniżyć cenę jednostkową, bo skala zbytu będzie na tyle wysoka, że i tak będzie to dla nich korzystne. Jest to zaleta franczyzy, która dotyczy i franczyzodawcy, ale również w prawie takim samym stopniu franczyzobiorców.
5. Zmniejszenie zatrudnienia
Franczyzodawcy jako powód, dla którego zdecydowali się na budowę sieci franczyzowej, podają też przeniesienie obowiązków związanych z zatrudnieniem pracowników na franczyzobiorców. Wszakże licencjodawca zatrudnia pracowników tylko do swoich placówek, a biorcy licencji do swoich. Każda ze stron samodzielnie zarządza personelem, dba o sprawy kadrowe i boryka się z ewentualnymi problemami. Poza tym nawet najlepsi menedżerowie nie będą tak zmotywowani do pilnowania biznesu jak jego właściciel. Franczyzobiorcy zazwyczaj samodzielnie nadzorują swoje placówki, dlatego nierzadko franczyzodawcy przekazują własne placówki biorcom licencji, bo dzięki temu są one w stanie zarobić więcej.
6. Rozpoznawalność marki
Rozwój poprzez franczyzę powoduje, że nowe placówki pojawiają się w różnych miejscach kraju. Franczyzodawcy otwierają swoje punkty zwykle na niezbyt rozległym obszarze. Wynika to z konieczności nadzorowania jednostek i pracowników, a to powoduje, że teren rozwoju jest ograniczony. Znajomość marki przez klientów również. Natomiast dzięki sprzedaży licencji można dotrzeć w nowe regiony, do innych odbiorców i zwiększyć skalę wykorzystania oznaczeń handlowych franczyzodawcy. Jeżeli klienci z różnych obszarów Polski mają możliwość zetknięcia się z konkretną marką, racjonalne staje się poniesienie wydatków na ogólnokrajowe działania promocyjno-reklamowe. Szczególnie że uczestnicy systemu franczyzowego są zwykle zobowiązani do dokonywania wpłat na wspólny fundusz marketingowy, który promuje przede wszystkim markę.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Rekrutacja franczyzobiorców to złożony proces. Podpowiadamy, jak się do niego przygotować, gdzie szukać i jak rekrutować franczyzobiorców.
Czy mam sposoby i odpowiednie zasoby do kontroli franczyzobiorców?
Czy potrafię stworzyć dobrą kampanię reklamową i PR?
Czy uda mi się dotrzeć do potencjalnych franczyzobiorców i wybrać właściwe osoby?
Czy opracowałem reguły, które staną się częścią podręcznika operacyjnego?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...