Biuro rachunkowe: Księgi idą do lamusa
Według danych GUS na rozdrobnionym rynku usług księgowych funkcjonuje ok. 70 tys. biur rachunkowych. Przeciętne biuro księgowe w Polsce obsługuje ok. 80 klientów. Według ekspertów, najpilniejszą potrzebą tego rynku są standardy jakości i nowe technologie. Wiele biur działa bowiem w oparciu o standardy z lat 90. i prowadzi tylko uproszczoną księgowość dla jednoosobowych firm. Większość dokumentów w takich biurach ma postać papierową, podczas gdy usługi rachunkowe zmierzają w kierunku całkowitej digitalizacji. Do informatyzacji usług księgowych zaczynają obligować instytucje państwowe. Jednym z takich bodźców jest dla rynku wprowadzenie jednolitego pliku kontrolnego (JPK), dla dużych, średnich i małych podmiotów, a od stycznia przyszłego roku również dla mikrofirm. Już na poziomie przygotowania i archiwizacji tych dokumentów wiele biur księgowych będzie musiało dostosować swoje możliwości do nowych przepisów. – Żeby biuro mogło nadążyć za potrzebami klientów i przepisami prawa, musi ponieść spore nakłady na modernizację rozwiązań IT. Samodzielne biuro rzadko może sobie na to pozwolić i tu z pomocą przychodzi franczyza – mówi Grzegorz Grodek, wiceprezes Tax Care.
Siła w technologii
Tax Care jest liderem rynku biur rachunkowych w Polsce. Przez ostatnie trzy lata firma rozwijała partnerski koncept współpracy z biurami rachunkowymi. W 2016 roku Tax Care wdrożył też pełną franczyzę i uruchomił pierwsze biura w oparciu o ten model współpracy. Obecnie w sieci Tax Care funkcjonuje 320 biur franczyzowych i partnerskich. Według Grzegorza Grodka, najcenniejsze we franczyzie Tax Care jest to, czego nie widać. Firma daje bowiem swoim franczyzobiorcom dostęp do nowoczesnych narzędzi informatycznych, za które samodzielne biuro rachunkowe musiałoby słono zapłacić.
Franczyzobiorcy Tax Care mają zagwarantowany dostęp do najnowszych rozwiązań. Mogą korzystać z autorskiego systemu do uproszczonej księgowości, systemu kadrowo-płacowego i pełnej księgowości. Firma zapewnia też szerokie wsparcie merytoryczne, dostęp do bezpłatnych szkoleń z PIT, CIT, VAT czy akcyzy, jak również szkoleń sprzedażowych. Do dyspozycji franczyzobiorców są także doradcy podatkowi i prawnicy. Wiceprezes Tax Care dodaje, że firma bardzo poważnie angażuje się w rozwijanie systemów i narzędzi informatycznych dla biur rachunkowych, z których korzystają również klienci (panel klienta w systemie księgowym).
– W ramach pakietu partnerskiego i franczyzowego wprowadziliśmy usługę pełnego wsparcia informatycznego – nie tylko w zakresie systemu księgowego, ale też całego ekosystemu IT w biurze. Wszystko po to, by naszym partnerom i franczyzobiorcom ułatwić wdrażanie rozwiązań technologicznych. To jeden z elementów, które robią największe wrażenie na kandydatach – mówi menedżer.
Krok po kroku
Franczyzowe biura Tax Care otwierane są głównie w miastach powiatowych powyżej 20 tys. mieszkańców. Firma poszukuje franczyzobiorców pośród właścicieli funkcjonujących biur księgowych oraz samodzielnych księgowych, którzy chcieliby rozwinąć skrzydła pod marką Tax Care. Jeśli kandydat prowadzi własne biuro, koszty przystąpienia będą symboliczne, ponieważ placówki Tax Care nie wymagają wielkiej powierzchni, a koszt ich wyposażenia ponosi centrala.
Pierwszym zadaniem partnera Tax Care jest znalezienie lokalu o powierzchni co najmniej 30 m2, najlepiej usytuowanego na parterze. Po akceptacji lokalu przez franczyzodawcę, partner musi wyremontować pomieszczenie według standardów franczyzodawcy. Adaptacja to przede wszystkim pomalowanie ścian na biało, wykonanie podwieszanego sufitu i położenie wykładziny. Ostatni element to zapewnienie łącza internetowego. Według szacunków Tax Care, partner powinien zmieścić się w kwocie ok. 7 tys. zł. Wraz z opłatą wstęną (5 tys. zł) całość inwestycji zamknie się w kwocie ok. 12 tys. zł.
Kiedy lokal jest przygotowany, wkraczają ekipy franczyzodawcy i według przygotowanego wcześniej projektu, urządzają placówkę. Firma zapewnia pełne wyposażenie pomieszczenia: biurka, krzesła, fotele, stolik oraz kompletną wizualizację. Po stronie organizatora systemu pozostają również komputery, telefon, drukarki oraz systemy informatyczne. Jeśli biuro partnera prowadzi pełne księgi handlowe, Tax Care zapewnia również specjalny system oraz serwery do przechowywania i zabezpieczenia danych. Wartość wyposażenia placówki, Tax Care szacuje na 34 tys. zł.
Przy założeniu, że partner będzie sam pracował w biurze i dodatkowo zatrudni jednego pracownika, miesięczne koszty prowadzenia partnerskiego oddziału Tax Care powinny zamknąć się w kwocie ok. 6 tys. zł. Największą część stanowić będzie wynagrodzenie pracownika (ok. 3 tys. zł) oraz koszt najmu lokalu (1-2 tys. zł). Tax Care pobiera miesięczną opłatę franczyzową uzależnioną od zakresu prowadzonej księgowości oraz liczby stanowisk w biurze.
Właściciel i pracownik są w stanie obsłużyć ok. 100 podmiotów w stałej comiesięcznej współpracy. Z tego tytułu biuro partnera powinno zainkasować ok. 15 tys. zł miesięcznego przychodu. Sprzedaż produktów finansowych może przynieść ok. 5 tys. zł. Po odjęciu kosztów w kasie partnera zostanie więc ok. 14 tys. zł miesięcznego dochodu.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marketing konkurencyjny, ale zyskowny
/11.07.2025
Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
Rafał Jaźwiński od trzech lat prowadzi placówkę franczyzową pod marką Northgate Logistics. Specyfika biznesu pozwala obsługiwać klientów na całym świecie.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Biura księgowe Tax Safe korzystają z rozwiązań sztucznej inteligencji. Czy to się podoba klientom?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Food truck z dofinansowaniem
/18.11.2025
Sulaiman Kebab ma dla franczyzobiorców atrakcyjną promocję. Dzięki niej mogą zaoszczędzić 40 proc. na inwestycji.
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie.
Pochodząca ze Szwecji marka DRM-LND postanowiła podbić serca pokolenia Z i Alfa. Właśnie rozpoczyna rozwój franczyzowy w Polsce.
Od masaży orientalnych po mobilną depilację – sektor usług estetycznych w Polsce coraz częściej rozwija się nie poprzez pojedyncze salony, lecz za pomocą franczyzy. Sprawdzamy, kto buduje sieci w branży beauty i co realnie zyskują franczyzobiorcy.
– Inwestycja w siłownię fit+ zwraca się już po mniej więcej 24-36 miesiącach – mówi Marcin Dobrowolski, prezes sieci bezobsługowych siłowni fit+.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...