Recesja sprzyja franczyzie
Paradoks
Z raportu wynika, iż rozwojowi franczyzy w Polsce sprzyja, paradoksalnie, obecna sytuacja gospodarcza. Recesja porządkuje rynek. Dla firm posiadających możliwości rozwoju bywa ona z reguły bodźcem do intensywnych działań.
- Wiele małych i średnich firm zauważyło, że receptą na osłabioną koniunkturę jest konsolidacja. Dlatego właśnie powstały sieci marketów spożywczych czy drobnych usługodawców. Istnieje też duża grupa przedsiębiorców, na których ewolucja rynku wymusza całkowity zwrot w charakterze prowadzonej działalności. Wielu z nich decyduje się zainwestować posiadany kapitał właśnie w licencję franczyzową, przewidując, że odzyska w ten sposób stabilizację w działaniu – mówi Michał Wiśniewski.
Sytuacja ta sprzyja rozwojowi sieci, których działalność ukierunkowana jest na masowego klienta. Nieco wolniej rozwijają się firmy operujące w zakresie dóbr luksusowych. Jest to jednak zjawisko typowe dla każdego rodzaju gospodarki.
Głód marek
Kolejnym czynnikiem stymulującym rozwój franczyzy w kraju jest głód marek. Polski klient zaczyna zwracać uwagę na to co kupuje i jaką metką opatrzony jest wybrany towar.
- Coraz więcej osób oczekuje standaryzacji obsługi oraz jakości towarów. Niewielu chce marnować czas na wchodzenie do sklepów czy punktów gastronomicznych, których nazwa nic im nie mówi – twierdzi Michał Wiśniewski.
Pewność tego, co się zastanie po przekroczeniu progu sklepu czy punktu usługowego, daje franczyza, wymuszająca pełną synchronizację wystroju, zachowań i jakości produktów we wszystkich punktach. Sytuację tę dostrzegają sieci zagraniczne, które coraz intensywniej interesują się naszym krajem.
Przełamane bariery
Powoli znikają też bariery natury legislacyjnej, spowalniające rozwój sieci franczyzowych. Udało się doprowadzić do nowelizacji ustawy zakazującej udzielania sublicencji na używanie znaku towarowego. Polska Organizacja Franczyzodawców, reprezentująca interesy firm franczyzowych, jest wyczulona na wszelkie sygnały o przepisach uniemożliwiających rozwój działalności na tej zasadzie.
- Przełamaniem bariery można też nazwać wkroczenie franczyzy w młode, rozwijające się branże. Mam tu na myśli telefonię komórkową, czy też usługi informatyczne – mówi Michał Wiśniewski
Więcej: Monika Niewinowska, str. 25, 21 listopada 2002Raport można pobrać w dziale Raporty.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Północ Nieruchomości oferuje elastyczny model współpracy z inwestycją od 4 tys. zł. Partnerzy korzystają z gotowego systemu, szkoleń i zaplecza operacyjnego. W sieci działa już ponad 70 biur.
Kozak na Ratunek pozwoli franczyzobiorcom Lucart Automotive lepiej zarabiać na wysokomarżowych usługach motoryzacyjnych.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...