Zysk w zasięgu wzroku
Polacy kupują okulary średnio raz na 2-5 lat. Według raportu Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej ponad 70 proc. klientów korzysta z pomocy sprzedawców podczas wyboru produktu w salonie optycznym. Dwie piąte wszystkich ankietowanych w całości zdaje się na ich doradztwo, a prawie jedna trzecia tylko w kontekście doboru oprawek. Nie trzeba być optykiem, aby otworzyć sklep z tego rodzaju asortymentem, ale ze względu na oczekiwania klientów warto posiadać wiedzę, która pozwoli im pomóc. Dużym ułatwieniem może być w związku z tym otwarcie salonu optycznego w sieci franczyzowej – nie tylko zyskujemy wówczas know-how prowadzenia biznesu, ale także fachowe szkolenia.
Kompleksowa obsługa
Jednym z konceptów działających w branży optycznej jest marka Dobre Oko, która ma w tej chwili trzy salony własne oraz pięć franczyzowych. Swoje placówki otwiera już w miastach liczących 5 tys. mieszkańców.
– W tej chwili nie ma już chyba miasteczka, w którym nie działałby salon optyczny. Ale obecność konkurencji wcale nie wyklucza otwarcia naszej placówki – podkreśla Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander z sieci Dobre Oko.
Na salon wystarczy już lokal wielkości ok. 50 m2. O tym, jak go urządzić i jaka lokalizacja będzie najlepsza dla tego biznesu przeczytasz na portalu lokalnabiznes.pl.
Wydatek na inwestycję mieści się w widełkach od 80 do 120 tys. zł. W tej kwocie zawiera się też pierwsze zatowarowanie. Koncept Dobre Oko zaleca, aby na start w salonie znalazło się ok. 300 oprawek. Powinny być zróżnicowane pod względem m.in. rodzaju, koloru, kształtów, płci i wieku klientów i oczywiście też ceny.
– Wielu producentów oferuje opóźniony termin płatności za towar. Jako sieć mamy też wynegocjowane rabaty, z których korzystają nasi franczyzobiorcy – dodaje Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander.
W każdym salonie powinien być gabinet badania wzroku, w którym będzie przyjmował pacjentów zatrudniony przez franczyzobiorcę oprometrysta lub okulista, z odpowiednimi uprawnieniami.
– Klienci oczekują kompleksowej usługi. Chcą wszystko załatwić w jednym miejscu, nie tracić czasu najpierw na dojazdy do okulisty, a później dopiero do salonu – wyjasnia Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander. – Gabinet badań wzroku nie podlega przepisom o gabinetach lekarskich, nie ma więc w stosunku do niego np. wymogów odbioru przez sanepid.
Okulista czy optometrysta nie musi być zatrudniony na pełen etat i pracować w salonie codziennie, może to robić w wyznaczonych dniach i godzinach. Badanie wzroku zwykle jest bezpłatne, jeśli klient kupi później okulary w salonie. Może również być bezpłatne dla wszystkich – jeśli franczyzobiorca tak zdecyduje.
Wygadany specjalista
Sprzedawca w salonie optycznym, którym najczęściej jest sam franczyzobiorca, musi umieć rozmawiać z klientami i doradzić im w wyborze okularów. Bardzo istotne są więc szkolenia wstępne, zwłaszcza jeśli do sieci wchodzi osoba bez doświadczenia w branży. Wbrew pozorom sprzedaż polega nie tylko na dobraniu klientom oprawek. Trzeba wiedzieć jakie szkła są odpowiednie dla konkretnej wady, jakie oprawki nie tylko do kształtu twarzy, ale też mocy okularów, czy potrzebne są antyrefleksy itd.
– Inne szkła polecimy np. grafikowi, którzy dużo pracuje przy komputerze, a inne zawodowemu kierowcy – tłumaczy Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander. – Dlatego dużą wagę przywiązujemy do tzw. kompetencji miękkich. Sprzedawca musi umieć rozmawiać z klientami, zadawać właściwe pytania, zdiagnozować potrzeby. Szkolenia odbywają się nie tylko na początku współpracy. Organizujemy je też regularnie kilka razy w roku, aby podnosić umiejętności franczyzobiorców i ich pracowników.
Franczyzobiorcy zarabiają na marży od sprzedaży. Salony zatowarowują w miarę potrzeb, nie mają żadnych targetów miesięcznych.
– Oczekiwanie na rentowność trwa najwyżej do pół roku – zapewnia Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander. – Średni obrót miesięczny to 30-40 tys. zł, a u rekordzistów to 60-70 tys. zł.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
Już w najbliższy czwartek rozpoczynają się Targi Franczyza 2024. Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki przedstawiciele 100 marek franczyzowych będą dzielić się swoimi sprawdzonymi pomysłami na firmę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bilard jest popularną rozrywką i dość prostą grą. Trzeba kijem posłać bilę do łuzy. Kto trafia, ten wygrywa – tak samo jak w biznesie. Własny klub bilardowy może być trafną inwestycją.
POPULARNE NA FORUM
Apteka we franczyzie?
Rzeczywiście, jeśli chodzi o franczyzę aptek to teoria na niewiele sie tu przyda. Dlatego też jeśli jesteście nadal zainteresowani tym tematem to zapraszam po kontakt....
Apteka we franczyzie?
Jestem za nawet w małych nadmorskich miejscowościach...
Apteka we franczyzie?
This article you have shared here's incredible. I like and recognize work. The factors you have talked about in this specific article are helpful. I should try to seek after...
Otwarcie sklepu "medycyna chińska"
Jak sądzicie,czy u nas by się przyjął sklep z produktami,suplementami medycyny chińskiej? Mam tu na myśli różne kremy,plastry,banki... Czy nasze społeczeństwo...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
witam, ostatnio miałam dość poważy wypadek... jadąc na rowerze zderzyłem się z drugim rowerzystą... długo dochodziłem do siebie, w końcu postanowiłem skorzystać z...
Sklep z ziołami
W Greenport mają franczyzę gdzie oferują pełne wsparcie z zakresu prowadzenia sklepu zielarsko-medycznego. Szkolenia wewnętrzne, wsparcie w rozwoju biznesu – wszystkie...
Wyspa handlowa z suplementami diety (G-Supplements)
Popyt na suplementy raczej będzie, bo społeczeństwo jest coraz grubsze no a coraz bardziej liczy się wygląd... jednocześnie trochę zwiększa się świadomość wśród...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
Teraz korzystam z pakietu w prywatnej przychodni i to jest tak wygodne! Nie wiem, czy kiedykolwiek zdołam się z powrotem przestawić na NFZ, jeśli zrezygnuję z pracy i...