Szeroka oferta / W ofercie drogerii Natura jest ok. 10 tys. produktów w sklepach stacjonarnych i ponad 20 tys. w e-commerce.
Wtorek
16.03.2021
Drogerie Natura chcą w tym roku powiększyć sieć o 30 sklepów franczyzowych. Ile trzeba zainwestować w ten biznes?
 

Drogerie Natura zadebiutowały na rynku w 1997 roku, otwierając w Warszawie swój pierwszy sklep. Dziś placówek jest 265, z czego 232 to drogerie własne, a 33 działają w modelu franczyzowym.

– W ostatnich kilku miesiącach otworzyliśmy pięć sklepów franczyzowych – mówi Małgorzata Stelmaszczyk-Piasecka, menedżer ds. rozwoju sklepów własnych i agencyjnych Natura. – W 2021 roku planujemy w sumie otworzyć 30 sklepów w tym modelu.

Lokalizacja z algorytmem

Kandydaci na franczyzobiorców nie muszą mieć doświadczenia w branży kosmetycznej.

– Nasz model franczyzowy kompleksowo przygotowuje inwestora do prowadzenia drogerii – zapewnia Małgorzata Stelmaszczyk-Piasecka. – To biznes dla osób prywatnych, małżeństw, rodzin, firm, instytucji, właścicieli aptek. Wypracowane przez nas rozwiązanie ogranicza ryzyko biznesowe oraz nie wymaga specjalistycznej wiedzy o rynku kosmetycznym.

Franczyzodawca zakłada rozwój sieci już w miejscowościach liczących co najmniej 15 tys. mieszkańców. Generalnie marka chce się rozwijać w całej Polsce, teraz jednak w szczególności szuka partnerów w zachodniej części kraju, czyli w województwach zachodniopomorskim, lubuskim i wielkopolskim.

Licencjobiorca sam powinien poszukać odpowiedniej lokalizacji.

– Mogą to być osiedla, centra miast, czy mniejsze parki handlowe – wyjaśnia Małgorzata Stelmaszczyk-Piasecka. – Wypracowaliśmy algorytm, który pozwala nam na oszacowanie potencjału danej lokalizacji, biorąc pod uwagę wiele czynników. Zależy nam przede wszystkim na tym, aby nowy sklep franczyzowy przynosił oczekiwane zyski naszemu partnerowi biznesowemu i spółce.

Optymalna powierzchnia sali sprzedaży powinna wynieść od 120 do 150 m2. Idealnie, gdyby lokal miał kształt prostokąta – z doświadczeń marki wynika, że w takim pomieszczeniu najłatwiej odnaleźć się przyszłym klientom.

Przygotowania do otwarcia

W zależności od powierzchni i standardu wykończenia lokalu kwota inwestycji – według franczyzodawcy – to 150-170 tys. zł. W tej sumie zawierają się wydatki na remont i adaptację pomieszczeń oraz kaucja zwrotna na pierwsze zatowarowanie.

– Takie rozwiązanie daje franczyzobiorcy pewnośc, że w przypadku ewentualnej rezygnacji z biznesu nie zostanie z niesprzedanym towarem – podkreśla Małgorzata Stelmaszczyk-Piasecka. – Towar jest bowiem wówczas zwracany centrali, a kaucja oddawana franczyzobiorcy.

Licencjobiorca i centrala dzielą się obowiązkami przy przygotowaniu placówki do otwarcia. Do zadań tego pierwszego należy zawarcie umowy najmu, przeprowadzenie remontu lokalu i zatrudnienie pracowników. Natomiast po stronie centrali jest przygotowanie projekt lokalu, wizualizacji (obejmującej aranżację wnętrza, umeblowanie, szyldy, witryny), zapewnienie pakietu startowego (który zawiera m.in. naklejki na witryny, aktualne materiały POS, inne materiały wizualizacyjne), dostarczenie sprzętu IT (komputery, drukarki fiskalne, skanery i terminale płatnicze) i systemu sprzedażowego, kas fiskalnych, a także skompletowanie zatowarowania, które jest dostosowywane do potencjału i potrzeb konkretnego rynku. Kolejne zatowarowania odbywają się regularnie, raz lub nawet kilka razy w tygodniu, w zależności od potrzeb danej drogerii. Współfinansowane są przez centralę, do wysokości około 50-60 proc. wartości zapasu, posiadanego przez franczyzobiorcę.

Czekanie na zyski

Jak zapewnia centrala, jeżeli lokal nie wymaga remontu, od podpisania umowy do otwarcia sklepu mija około czterech tygodni. Franczyzodawca nie wymaga, aby licencjobiorca osobiście prowadził biznes – może powierzyć to zadanie zatrudnionemu kierownikowi. Sklep powinien osiągnąć rentowność maksymalnie w ciągu sześciu miesięcy. Zwrotu z inwestycji należy się spodziewać w trzecim roku działalności.

 

WIZYTÓWKA DROGERII NATURA

Sieć sklepów kosmetycznych.

  • 265 sklepów
  • kwota inwestycji 150-170 tys.
  • oczekiwanie na rentownoś wynosi maksymalnie sześć miesięcy

Małgorzata Stelmaszczyk-Piasecka, menedżer ds. rozwoju sklepów własnych i agencyjnych Natura / "Nasz model franczyzowy kompleksowo przygotowuje inwestora do prowadzenia drogerii".

POPULARNE NA FORUM

Perfumy na mililitry

Witam, widzę, że już dobre kilkanaście lat ciągnie się ta dyskujsja i firma Refan jest ciągle obecna. Zastawiam się nad otwarciem stoiska. Czy jest tu może ktoś kto...

76 wypowiedzi
ostatnia 02.03.2020
Polacy lubią prezenty

Każdy lubi prezenty ;)

8 wypowiedzi
ostatnia 26.11.2019
Paznokcie w natarciu

jeśli kosmetyki to tylko naturalne, ja miałem problem z suchą skórą, dużo jeżdżę na rowerze i miałem wiecznie suchą skórę na twarzy i dłoniach. Dzięki kosmetykom...

9 wypowiedzi
ostatnia 28.10.2019
Inwestycja w srebro - czy warto?

Zgadzam się z poprzednimi wypowiedziami, inwestycja w srebro jest mało opłacalna. Jeśli już naprawdę chcesz inwestować w jakiś kruszec, to zdecydowanie złoto....

33 wypowiedzi
ostatnia 02.08.2019
Inwestycja w srebro - czy warto?

Chyba najlepiej inwestować w nieruchomości... Inwestycji głównie czynię pod okiem doświadczonych ludzi (więcej tu), z którymi współpracuję, jednak chciałabym w...

33 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2019
Inwestycja w srebro - czy warto?

Na XTB macie możliwość inwestowania w surowce – ja działam ze złotem, srebrem i ropą. Po prostu w tych tematach mam doświadczenie. A czy warto w to inwestować?...

33 wypowiedzi
ostatnia 22.10.2018
Zastanawiam się nad Organique...

Moim zdaniem dobry pomysł, choć oczywiście musisz zrobić rozeznanie, czy w tamtym mieście nie ma podobnego sklepu z podobnym asortymentem i jak duże jest to miasto....

2 wypowiedzi
ostatnia 21.09.2018
Golden Rose - dystrybutor kosmetyków

GR ma produkty dobrej jakości, jak na ceny niektórych z nich (bardzo tanie). Można niedużym nakładem sobie skompletować dość pokaźną kosmetyczkę czy półki w...

12 wypowiedzi
ostatnia 21.09.2018