Jedni łączą siły, inni walczą o przetrwanie

Na zakupy on-line / Bricomaty sieci Bricomarche są już dostępne w 50 lokalizacjach.
Sobota
17.04.2021
4Mobility i Blinkee.city łączą floty i oferty, Bricomarché otwiera kolejne bricomarty, a Coccodrillo układa się z wierzycielami. Przegląd tygodnia 12-16 kwietnia.
 

Rząd o kolejny tydzień przedłużył lockdown gospodarki. Zamknięta jest większość sklepów i punktów usługowych w galeriach handlowych, trwa zamknięcie gastronomii, nie działają salony fryzjerskie i kosmetyczne, obiekty sportowe dostępne dla ogółu społeczeństwa, instytucje kultury i szkoły. Na razie wiadomo, że obostrzenia potrwają do 25 kwietnia. Natomiast branża hotelarska wie już też, że nie będzie mogła otworzyć się na majówkę.

Floty połączone

4Mobility i Blinkee.city postanowiły stworzyć największą w Polsce sieć pojazdów, współdzielonych w systemie carsharingu. W tym celu łączą swoje oferty i floty – skutery, rowery i hulajnogi elektryczne, a także samochody segmentu premium i na prąd. W pierwszym etapie wdrażania wspólnej oferty możliwość wypożyczenia pojazdów obu firm pojawi się w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Rzeszowie oraz Trójmieście. Docelowo obejmie 30 miast, w których spółki chcą udostępnić w sumie 4 tys. pojazdów.

– Nasza kooperacja to połączenie sił dwóch polskich firm, które powstały z myślą o ograniczeniu korków i wygodniejszemu przemieszczaniu się mieszkańców miast. Wspieranie sharing-economy powinno być postrzegane przez miasta jako oczywista korzyść, ponieważ takie działania powodują, że poszczególne systemy komunikacji stają się wydajniejsze. Elektromobilność to też nasza wspólna szansa na czyste powietrze i lepsze życie w aglomeracjach (...) Docelowo planujemy rozszerzenie tego typu kooperacji na inne kraje, w których świadczymy usługi – przekonuje Paweł Maliszewski, współzałożyciel blinkee.city.

Bezkontaktowy odbiór w Bricomarché

Bricomaty, czyli specjalne boksy, w których klienci Bricomarche mogą odebrać zamówione online produkty, są już dostępne w 50 lokalizacjach. To odpowiedź na zmieniające się zwyczaje konsumenckie i trendy rynkowe, a także trwającą pandemię.

– Dane pochodzące z raportu zrealizowanego na zlecenie Bricomarché jasno pokazały, że Polacy nadal chętnie przeprowadzają remonty, a pandemia nie zmieniła ich planów. My, jako sieć handlowa z branży dom i ogród, obserwujemy obecną sytuację i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów. Rozwiązania z zakresu e-commerce znacznie ułatwiają wyszukiwanie informacji o produktach w internecie oraz późniejsze robienie zakupów. W związku z tym stale rozszerzamy listę lokalizacji, w których są dostępne Bricomaty. Obecnie działają one przy prawie co trzecim sklepie Bricomarché – mówi Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna sieci Bricomarche w Polsce. – Aby wdrażane przez nas rozwiązania możliwie najlepiej spełniały swoją funkcje, stale analizujemy koszyki zakupowe klientów oraz udoskonalamy Bricomaty. Obecnie montowane urządzenia składają się z ośmiu boksów, a ich rozmiary dostosowaliśmy do najczęstszych wyborów naszych kupujących.

Klienci mogą odbierać w Bricomatach zamówione towary w dogodnym dla nich terminie, również poza godzinami otwarcia sklepu w systemie 24/7. Do boksów można zamówić także towary o dużych gabarytach, takie jak np. płyty OSB.

Mex Polska rezygnuje z planów

Zarząd spółki Mex Polska, która rozwija takie sieci gastronomiczne jak Pijalnia Wódki i Piwa, The Mexican, Prosty Temat i PanKejk poinformował, że rezygnuje z realizacji założeń strategicznych na lata 2020-22. Powodem jest „braki ciągłości normalnego funkcjonowania Grupy Kapitałowej na skutek wprowadzenia obostrzeń i zakazów w związku z pandemią koronawirusa Covid-19”. W komunikacie zarządu czytamy, że biorąc pod uwagę rok 2020 i 2021, lokale gastronomiczne działające w ramach grupy kapitałowej Mex Polska na skutek wprowadzonego lockdownu gastronomii nie prowadziły i do chwili obecnej nie prowadzą stacjonarnej działalności gastronomicznej łącznie od ponad siedmiu miesięcy. W większości pozostałych miesięcy wskazanego okresu prowadziły działalność w zaostrzonym reżimie sanitarnym, którego zasady uniemożliwiały uzyskanie wyników finansowych na poziomie generowanym w latach poprzednich.
„W związku z powyższym po otwarciu placówek gastronomicznych działalność Grupy będzie koncentrować się na utrzymaniu płynności finansowej i stopniowym dochodzeniu do wyników, jakie Grupa prezentowała przed wybuchem pandemii”. Zarząd zakłada, że po pokryciu strat z okresu pandemii, działania Mex Polska koncentrować się będą na odbudowie wielkości sieci, a następnie na jej rozwoju.

Coccodrillo się układa

CDRL S.A., właściciel marki Coccodrillo, poinformował o wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego. Chodzi o uproszczone postępowanie o zatwierdzenie układu, przewidziane przepisami ustawy z dnia 19 czerwca 2020 roku o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczone postępowanie o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, przyjęte w ramach tzw. Tarczy 4.0. Jak poinformowano w komunikacie, trzy spółki zależne prowadzące sieć salonów własnych Coccodrillo: Coccodrillo Concepts Sp. z o.o., Smart Investment Group Sp. z o.o. oraz Drussiss Sp. z o.o. są na skraju wyczerpania posiadanych zasobów finansowych, „co w konsekwencji może doprowadzić w najbliższym czasie do powstania stanu niewypłacalności”. Stąd konieczność zawarcia układu z wierzycielami, których większość stanowią galerie handlowych, w których spółki wynajmują lokale na sklepy.

Grupa CDRL w 2020 roku odnotowała stratę w wysokości 41,7 mln zł, podczas gdy w 2019 roku osiągnęła zysk na poziomie 11,5 mln zł. Przychody ze sprzedaży w minionym roku wyniosły 405,6 mln zł, czyli o 21 proc. mniej niż rok wcześniej.

Obawa przed upadkiem

Gwałtownie przyrasta liczba firm, które oceniają, że istnieje realne ryzyko zamknięcia lub upadłości ich biznesów. Gdy w październiku zeszłego roku mówiła o tym co dziesiąta firma, po upływie kolejnych sześciu miesięcy, w cieniu pandemii, jest to już realna obawa co piątej. Firmy boją się o siebie, ale też o kontrahentów. Przedłużające się ograniczenia destabilizują działanie biznesu, w samym pierwszym kwartale tego roku upadło ponad dwa razy więcej przedsiębiorstw niż przed rokiem. Zaległości firm wobec dostawców i banków wzrosły w czasie pandemii o 715 mln zł, a prawie połowa z tej kwoty przypadła na początek br. – tak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK.

W pierwszym kwartale br. niewypłacalność dotknęła blisko 520 firm, o niemal 120 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W tym nieco ponad 350 upadłości zostało ogłoszonych w formie uproszczonego postępowania, bez konieczności rejestracji w sądzie.

Największą dynamikę upadłości notuje branża transportowa – przyrost o 230 proc., dalej usługi wzrost o 220 proc., rolnictwo i handel o 150 proc. W budownictwie było 80 proc. więcej przypadków niewypłacalności, a w przemyśle 35 proc.


Coccodrillo idzie na układ / Coccodrillo chce układu z wierzycielami, do których należą głównie galerie handlowe, wynajmujące lokale na sklepy marki.

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Można samemu skompletować dokuemnty i chodzić po urzędach, aby je skłądać,wypełniać,robić korektę,a można kupić gotową spółkę w Optioffice sprzedaż spółek...

32 wypowiedzi
ostatnia 16.10.2021
Punkt sprzedaży nawozów i środkow ochrony roślin

Witam.Posiadam kawałek placu i myślałem nad otwarciem punktu sprzedaży nawozów.Czy może by ktoś ma jakieś namiary na firmy które by chciały pomóc,pozdrawiam ...

6 wypowiedzi
ostatnia 09.08.2021
Mini piekarnia Fornetti

A co sie stalo s Fornetti w Polsce? Jak oni wszyscy znikli?

2 wypowiedzi
ostatnia 08.08.2021
Środki na działalność gospodarczą

Cześć Jestem świeżakiem na rynku wkrótce otworze swoją pierwszą działalność. Niestety nie posiadam środków na szybkie uruchomienie sklepu i cały czas poszukuje...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2021
Zakładamy własną firmę - procedury krok po kroku

Bardzo pomocny artykol

31 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2021
Ankieta do pracy magisterskiej

ponawiam prośbę

3 wypowiedzi
ostatnia 11.05.2021
Franchising - pozytywne i negatywne aspekty

Dzień dobry, Jestem studentką Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii na kierunku zarządzanie. Przygotowuję pracę magisterską na temat "Franchising...

1 wypowiedzi
ostatnia 22.04.2021
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Dzień dobry, Jestem studentką Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii na kierunku zarządzanie. Przygotowuję pracę magisterską na temat "Franchising...

210 wypowiedzi
ostatnia 22.04.2021