Jedni łączą siły, inni walczą o przetrwanie
Rząd o kolejny tydzień przedłużył lockdown gospodarki. Zamknięta jest większość sklepów i punktów usługowych w galeriach handlowych, trwa zamknięcie gastronomii, nie działają salony fryzjerskie i kosmetyczne, obiekty sportowe dostępne dla ogółu społeczeństwa, instytucje kultury i szkoły. Na razie wiadomo, że obostrzenia potrwają do 25 kwietnia. Natomiast branża hotelarska wie już też, że nie będzie mogła otworzyć się na majówkę.
Floty połączone
4Mobility i Blinkee.city postanowiły stworzyć największą w Polsce sieć pojazdów, współdzielonych w systemie carsharingu. W tym celu łączą swoje oferty i floty – skutery, rowery i hulajnogi elektryczne, a także samochody segmentu premium i na prąd. W pierwszym etapie wdrażania wspólnej oferty możliwość wypożyczenia pojazdów obu firm pojawi się w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Rzeszowie oraz Trójmieście. Docelowo obejmie 30 miast, w których spółki chcą udostępnić w sumie 4 tys. pojazdów.
– Nasza kooperacja to połączenie sił dwóch polskich firm, które powstały z myślą o ograniczeniu korków i wygodniejszemu przemieszczaniu się mieszkańców miast. Wspieranie sharing-economy powinno być postrzegane przez miasta jako oczywista korzyść, ponieważ takie działania powodują, że poszczególne systemy komunikacji stają się wydajniejsze. Elektromobilność to też nasza wspólna szansa na czyste powietrze i lepsze życie w aglomeracjach (...) Docelowo planujemy rozszerzenie tego typu kooperacji na inne kraje, w których świadczymy usługi – przekonuje Paweł Maliszewski, współzałożyciel blinkee.city.
Bezkontaktowy odbiór w Bricomarché
Bricomaty, czyli specjalne boksy, w których klienci Bricomarche mogą odebrać zamówione online produkty, są już dostępne w 50 lokalizacjach. To odpowiedź na zmieniające się zwyczaje konsumenckie i trendy rynkowe, a także trwającą pandemię.
– Dane pochodzące z raportu zrealizowanego na zlecenie Bricomarché jasno pokazały, że Polacy nadal chętnie przeprowadzają remonty, a pandemia nie zmieniła ich planów. My, jako sieć handlowa z branży dom i ogród, obserwujemy obecną sytuację i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów. Rozwiązania z zakresu e-commerce znacznie ułatwiają wyszukiwanie informacji o produktach w internecie oraz późniejsze robienie zakupów. W związku z tym stale rozszerzamy listę lokalizacji, w których są dostępne Bricomaty. Obecnie działają one przy prawie co trzecim sklepie Bricomarché – mówi Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna sieci Bricomarche w Polsce. – Aby wdrażane przez nas rozwiązania możliwie najlepiej spełniały swoją funkcje, stale analizujemy koszyki zakupowe klientów oraz udoskonalamy Bricomaty. Obecnie montowane urządzenia składają się z ośmiu boksów, a ich rozmiary dostosowaliśmy do najczęstszych wyborów naszych kupujących.
Klienci mogą odbierać w Bricomatach zamówione towary w dogodnym dla nich terminie, również poza godzinami otwarcia sklepu w systemie 24/7. Do boksów można zamówić także towary o dużych gabarytach, takie jak np. płyty OSB.
Mex Polska rezygnuje z planów
Zarząd spółki Mex Polska, która rozwija takie sieci gastronomiczne jak Pijalnia Wódki i Piwa, The Mexican, Prosty Temat i PanKejk poinformował, że rezygnuje z realizacji założeń strategicznych na lata 2020-22. Powodem jest „braki ciągłości normalnego funkcjonowania Grupy Kapitałowej na skutek wprowadzenia obostrzeń i zakazów w związku z pandemią koronawirusa Covid-19”. W komunikacie zarządu czytamy, że biorąc pod uwagę rok 2020 i 2021, lokale gastronomiczne działające w ramach grupy kapitałowej Mex Polska na skutek wprowadzonego lockdownu gastronomii nie prowadziły i do chwili obecnej nie prowadzą stacjonarnej działalności gastronomicznej łącznie od ponad siedmiu miesięcy. W większości pozostałych miesięcy wskazanego okresu prowadziły działalność w zaostrzonym reżimie sanitarnym, którego zasady uniemożliwiały uzyskanie wyników finansowych na poziomie generowanym w latach poprzednich.
„W związku z powyższym po otwarciu placówek gastronomicznych działalność Grupy będzie koncentrować się na utrzymaniu płynności finansowej i stopniowym dochodzeniu do wyników, jakie Grupa prezentowała przed wybuchem pandemii”. Zarząd zakłada, że po pokryciu strat z okresu pandemii, działania Mex Polska koncentrować się będą na odbudowie wielkości sieci, a następnie na jej rozwoju.
Coccodrillo się układa
CDRL S.A., właściciel marki Coccodrillo, poinformował o wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego. Chodzi o uproszczone postępowanie o zatwierdzenie układu, przewidziane przepisami ustawy z dnia 19 czerwca 2020 roku o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczone postępowanie o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, przyjęte w ramach tzw. Tarczy 4.0. Jak poinformowano w komunikacie, trzy spółki zależne prowadzące sieć salonów własnych Coccodrillo: Coccodrillo Concepts Sp. z o.o., Smart Investment Group Sp. z o.o. oraz Drussiss Sp. z o.o. są na skraju wyczerpania posiadanych zasobów finansowych, „co w konsekwencji może doprowadzić w najbliższym czasie do powstania stanu niewypłacalności”. Stąd konieczność zawarcia układu z wierzycielami, których większość stanowią galerie handlowych, w których spółki wynajmują lokale na sklepy.
Grupa CDRL w 2020 roku odnotowała stratę w wysokości 41,7 mln zł, podczas gdy w 2019 roku osiągnęła zysk na poziomie 11,5 mln zł. Przychody ze sprzedaży w minionym roku wyniosły 405,6 mln zł, czyli o 21 proc. mniej niż rok wcześniej.
Obawa przed upadkiem
Gwałtownie przyrasta liczba firm, które oceniają, że istnieje realne ryzyko zamknięcia lub upadłości ich biznesów. Gdy w październiku zeszłego roku mówiła o tym co dziesiąta firma, po upływie kolejnych sześciu miesięcy, w cieniu pandemii, jest to już realna obawa co piątej. Firmy boją się o siebie, ale też o kontrahentów. Przedłużające się ograniczenia destabilizują działanie biznesu, w samym pierwszym kwartale tego roku upadło ponad dwa razy więcej przedsiębiorstw niż przed rokiem. Zaległości firm wobec dostawców i banków wzrosły w czasie pandemii o 715 mln zł, a prawie połowa z tej kwoty przypadła na początek br. – tak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK.
W pierwszym kwartale br. niewypłacalność dotknęła blisko 520 firm, o niemal 120 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W tym nieco ponad 350 upadłości zostało ogłoszonych w formie uproszczonego postępowania, bez konieczności rejestracji w sądzie.
Największą dynamikę upadłości notuje branża transportowa – przyrost o 230 proc., dalej usługi wzrost o 220 proc., rolnictwo i handel o 150 proc. W budownictwie było 80 proc. więcej przypadków niewypłacalności, a w przemyśle 35 proc.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
Już w najbliższy czwartek rozpoczynają się Targi Franczyza 2024. Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki przedstawiciele 100 marek franczyzowych będą dzielić się swoimi sprawdzonymi pomysłami na firmę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...