Jedni łączą siły, inni walczą o przetrwanie
Rząd o kolejny tydzień przedłużył lockdown gospodarki. Zamknięta jest większość sklepów i punktów usługowych w galeriach handlowych, trwa zamknięcie gastronomii, nie działają salony fryzjerskie i kosmetyczne, obiekty sportowe dostępne dla ogółu społeczeństwa, instytucje kultury i szkoły. Na razie wiadomo, że obostrzenia potrwają do 25 kwietnia. Natomiast branża hotelarska wie już też, że nie będzie mogła otworzyć się na majówkę.
Floty połączone
4Mobility i Blinkee.city postanowiły stworzyć największą w Polsce sieć pojazdów, współdzielonych w systemie carsharingu. W tym celu łączą swoje oferty i floty – skutery, rowery i hulajnogi elektryczne, a także samochody segmentu premium i na prąd. W pierwszym etapie wdrażania wspólnej oferty możliwość wypożyczenia pojazdów obu firm pojawi się w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Rzeszowie oraz Trójmieście. Docelowo obejmie 30 miast, w których spółki chcą udostępnić w sumie 4 tys. pojazdów.
– Nasza kooperacja to połączenie sił dwóch polskich firm, które powstały z myślą o ograniczeniu korków i wygodniejszemu przemieszczaniu się mieszkańców miast. Wspieranie sharing-economy powinno być postrzegane przez miasta jako oczywista korzyść, ponieważ takie działania powodują, że poszczególne systemy komunikacji stają się wydajniejsze. Elektromobilność to też nasza wspólna szansa na czyste powietrze i lepsze życie w aglomeracjach (...) Docelowo planujemy rozszerzenie tego typu kooperacji na inne kraje, w których świadczymy usługi – przekonuje Paweł Maliszewski, współzałożyciel blinkee.city.
Bezkontaktowy odbiór w Bricomarché
Bricomaty, czyli specjalne boksy, w których klienci Bricomarche mogą odebrać zamówione online produkty, są już dostępne w 50 lokalizacjach. To odpowiedź na zmieniające się zwyczaje konsumenckie i trendy rynkowe, a także trwającą pandemię.
– Dane pochodzące z raportu zrealizowanego na zlecenie Bricomarché jasno pokazały, że Polacy nadal chętnie przeprowadzają remonty, a pandemia nie zmieniła ich planów. My, jako sieć handlowa z branży dom i ogród, obserwujemy obecną sytuację i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów. Rozwiązania z zakresu e-commerce znacznie ułatwiają wyszukiwanie informacji o produktach w internecie oraz późniejsze robienie zakupów. W związku z tym stale rozszerzamy listę lokalizacji, w których są dostępne Bricomaty. Obecnie działają one przy prawie co trzecim sklepie Bricomarché – mówi Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna sieci Bricomarche w Polsce. – Aby wdrażane przez nas rozwiązania możliwie najlepiej spełniały swoją funkcje, stale analizujemy koszyki zakupowe klientów oraz udoskonalamy Bricomaty. Obecnie montowane urządzenia składają się z ośmiu boksów, a ich rozmiary dostosowaliśmy do najczęstszych wyborów naszych kupujących.
Klienci mogą odbierać w Bricomatach zamówione towary w dogodnym dla nich terminie, również poza godzinami otwarcia sklepu w systemie 24/7. Do boksów można zamówić także towary o dużych gabarytach, takie jak np. płyty OSB.
Mex Polska rezygnuje z planów
Zarząd spółki Mex Polska, która rozwija takie sieci gastronomiczne jak Pijalnia Wódki i Piwa, The Mexican, Prosty Temat i PanKejk poinformował, że rezygnuje z realizacji założeń strategicznych na lata 2020-22. Powodem jest „braki ciągłości normalnego funkcjonowania Grupy Kapitałowej na skutek wprowadzenia obostrzeń i zakazów w związku z pandemią koronawirusa Covid-19”. W komunikacie zarządu czytamy, że biorąc pod uwagę rok 2020 i 2021, lokale gastronomiczne działające w ramach grupy kapitałowej Mex Polska na skutek wprowadzonego lockdownu gastronomii nie prowadziły i do chwili obecnej nie prowadzą stacjonarnej działalności gastronomicznej łącznie od ponad siedmiu miesięcy. W większości pozostałych miesięcy wskazanego okresu prowadziły działalność w zaostrzonym reżimie sanitarnym, którego zasady uniemożliwiały uzyskanie wyników finansowych na poziomie generowanym w latach poprzednich.
„W związku z powyższym po otwarciu placówek gastronomicznych działalność Grupy będzie koncentrować się na utrzymaniu płynności finansowej i stopniowym dochodzeniu do wyników, jakie Grupa prezentowała przed wybuchem pandemii”. Zarząd zakłada, że po pokryciu strat z okresu pandemii, działania Mex Polska koncentrować się będą na odbudowie wielkości sieci, a następnie na jej rozwoju.
Coccodrillo się układa
CDRL S.A., właściciel marki Coccodrillo, poinformował o wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego. Chodzi o uproszczone postępowanie o zatwierdzenie układu, przewidziane przepisami ustawy z dnia 19 czerwca 2020 roku o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczone postępowanie o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, przyjęte w ramach tzw. Tarczy 4.0. Jak poinformowano w komunikacie, trzy spółki zależne prowadzące sieć salonów własnych Coccodrillo: Coccodrillo Concepts Sp. z o.o., Smart Investment Group Sp. z o.o. oraz Drussiss Sp. z o.o. są na skraju wyczerpania posiadanych zasobów finansowych, „co w konsekwencji może doprowadzić w najbliższym czasie do powstania stanu niewypłacalności”. Stąd konieczność zawarcia układu z wierzycielami, których większość stanowią galerie handlowych, w których spółki wynajmują lokale na sklepy.
Grupa CDRL w 2020 roku odnotowała stratę w wysokości 41,7 mln zł, podczas gdy w 2019 roku osiągnęła zysk na poziomie 11,5 mln zł. Przychody ze sprzedaży w minionym roku wyniosły 405,6 mln zł, czyli o 21 proc. mniej niż rok wcześniej.
Obawa przed upadkiem
Gwałtownie przyrasta liczba firm, które oceniają, że istnieje realne ryzyko zamknięcia lub upadłości ich biznesów. Gdy w październiku zeszłego roku mówiła o tym co dziesiąta firma, po upływie kolejnych sześciu miesięcy, w cieniu pandemii, jest to już realna obawa co piątej. Firmy boją się o siebie, ale też o kontrahentów. Przedłużające się ograniczenia destabilizują działanie biznesu, w samym pierwszym kwartale tego roku upadło ponad dwa razy więcej przedsiębiorstw niż przed rokiem. Zaległości firm wobec dostawców i banków wzrosły w czasie pandemii o 715 mln zł, a prawie połowa z tej kwoty przypadła na początek br. – tak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK.
W pierwszym kwartale br. niewypłacalność dotknęła blisko 520 firm, o niemal 120 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W tym nieco ponad 350 upadłości zostało ogłoszonych w formie uproszczonego postępowania, bez konieczności rejestracji w sądzie.
Największą dynamikę upadłości notuje branża transportowa – przyrost o 230 proc., dalej usługi wzrost o 220 proc., rolnictwo i handel o 150 proc. W budownictwie było 80 proc. więcej przypadków niewypłacalności, a w przemyśle 35 proc.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
22. edycja Targów Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie przyciąga coraz więcej interesujących wystawców. Targi, które odbędą się od 24 do 26 października, to trzy dni pełne inspiracji, wiedzy i możliwości dla tych, którzy marzą o prowadzeniu własnego biznesu pod znanym szyldem.
Żabka ma rekordową liczbę franczyzobiorców, inne sieci franczyzowe też nie spoczywają na laurach. Przegląd tygodnia 22-28 czerwca.
Franczyzodawcy spotkali się na Best Franchise, Muszkieterowie liczą zyski, a Mrówka realizuje strategię. Przegląd tygodnia 18-25 maja.
Sfinks i Intermarché otwierają we franczyzie, Mex Polska Liczy zyski, a Żabka przygotowuje się do lata. Przegląd tygodnia 11-18 maja.
Sieci chwalą się tegorocznymi otwarciami i wzrostami przychodów. Przegląd tygodnia 30 marca-6 kwietnia.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Małgorzata Rodziewicz od 10 lat jest partnerem Santander Bank Polska. Jak ocenia współpracę z bankiem?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Zarządzanie najmem to wciąż jeszcze rozwijająca się usługa na polskim rynku. Kto może się tym zajmować i czy łatwo w tej branży zdobyć klientów?
Wrześniowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, o czym w nim przeczytasz.
POPULARNE NA FORUM
Polska pizza we franczyzie
W świecie biznesu skuteczny marketing to podstawa. Marketing szeptany, choć niedoceniany, może przynieść Twojej firmie znaczące korzyści. Skontaktuj się z agencją...
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...