Sieci rosną, franczyzodawcy zadowoleni
Koncept Boston Wings&Pizza zaczyna rozwój we franczyzie. Proponuje kilka formatów współpracy: Boston Pizza, Boston Wings, Boston Wings & Pizza, Boston Hot Dog (riksza / wyspa).
– Wybierając naszą ofertę franczyzową klient zyskuje bezpośredni dostęp do know-how firmy, czyli gotowego przepisu, jak krok po kroku prowadzić biznes. Przyszłym franczyzobiorcom oferujemy między innymi działanie pod znakiem towarowym Boston Wings & Pizza, pomoc w wyborze lokalu a także wsparcie przy zakupie wyposażenia, zaplecza kuchennego. Oferujemy też projekt dostosowany indywidualnie do lokalu oraz wsparcie w wykonaniu aranżacji – mówi Tomasz Siemieńczuk, właściciel sieci.
Franczyzodawca gwarantuje również nadzór wykonawczy przy pracach remontowych i wykończeniowych.
– Prowadzenie restauracji, zwłaszcza na początku, nie jest łatwe. Nasza oferta obejmuje również wsparcie na każdej płaszczyźnie – od wskazania najlepszych produktów, profesjonalne szkolenie po zestaw gotowych przepisów. Jesteśmy do dyspozycji franczyzobiorców 24 godziny na dobę – dodaje właściciel Boston Wings & Pizza.
Franczyza Boston Wings & Pizza wiąże się z inwestycją w lokal, wyposażenie i zatowarowanie. W zależności od wybranego konceptu, koszty wahają się od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych. Jednak sieć na dobry początek oferuje promocję. Franczyzobiorca, który zawrze umowę z siecią w tym roku jest zwolniony z opłaty jednorazowej, natomiast opłaty miesięczne w 2022 roku są o 50 proc. niższe.
Muszkieterowie zadowoleni
Grupa Muszkieterów wypracowała w 2021 roku ponad 13 proc. wzrost obrotów. Wyniki sprzedaży supermarketów zarządzanych przez Muszkieterów wyniosły łącznie blisko 8,9 mld zł – to o ponad 1 mld więcej niż w 2020 roku. W podziale na sieci obroty Intermarché wraz ze stacjami paliw kształtowały się na poziomie ponad 5,5 mld zł, natomiast sieć Bricomarché osiągnęła ponad 3,3 mld zł obrotów.
– Mimo trudności, którym kolejny rok z rzędu musieliśmy stawiać czoła, 2021 rok był dla Grupy Muszkieterów okresem przełomowym w kontekście rozwoju. Stał pod znakiem silnej dynamiki wzrostu obrotów oraz stałego wzmacniania naszej konkurencyjności. Obroty Grupy osiągnęły rekordowy poziom prawie 9 mld zł, co czyni nas jednym z głównych graczy na polskim rynku – mówi Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów w Polsce.
Jednym z kluczowych wydarzeń dla Muszkieterów było uruchomienie spółki SCA Petrole, czyli centrali zakupowej, która odpowiada za zaopatrzenie w paliwo i gaz przysklepowych stacji na terenie całego kraju. Przedsiębiorcy zrzeszeni w Grupie powołali także Fundusz Stacji Paliw, wspierający sklepy w zakresie finansowania budowy nowych stacji. Uruchomiono pierwszą stację paliw przy markecie Bricomarché, jak również pierwsze bezobsługowe stacje w formule „Light” dostępne dla klientów 24 godziny na dobę.
W minionym roku rozpoczęły się ponadto bardzo istotne inwestycje w modernizację systemów informatycznych Grupy, m.in. wymiany sprzętu informatycznego we wszystkich sklepach, przygotowania do wdrażania ERP dla sklepów i spółki centralnej szyldu Bricomarché, prace nad nową platformą digitalową dla szyldu Intermarché oraz przygotowania do wymiany systemu kasowego we wszystkich placówkach Grupy.
W 2021 roku z powodzeniem zakończono również proces restrukturyzacji sieci Intermarché. Na przestrzeni roku otwarto 5 sklepów marki oraz uruchomiono 7 placówek w nowym koncepcie Power. Ponadto usługa e-commerce Drive, umożliwiająca odbiór zakupów zamówionych online o dowolnej porze, pojawiła się w 5 kolejnych miejscowościach. W odpowiedzi na zmieniające się trendy rynkowe, Muszkieterowie rozpoczęli także przygotowania do wdrożenia nowej platformy e-commerce dla Intermarché.
Jeśli chodzi o Bricomarché, w ubiegłym roku zrekrutowano 12 przedsiębiorców. W kolejnych 20 lokalizacjach pojawiły się bricomaty, czyli specjalne maszyny do odbioru zamówień online. Wprowadzono również kartę lojalnościową dla klientów oraz udostępniono im dedykowaną aplikację mobilną. Dodatkowo, wystartowała nowa platforma komunikacyjna marki wraz z towarzyszącą jej kampanią reklamową.
– W roku 2022 chcemy nie tylko sfinalizować rozpoczęte projekty, ale również nakreślić długofalowe plany na kolejne 5 lat naszej działalności – zapowiada Marc Dherment.
Priorytety Grupy na najbliższe miesiące to przyspieszenie ekspansji obu szyldów, dalsza optymalizacja kosztów dystrybucji, udoskonalenie konceptów handlowych i modelów ekonomicznych, dalszy rozwój kanału e-commerce oraz stałe ulepszanie rozwiązań i narzędzi w tym obszarze.
Sushi podsumowuje rok
W 2021 roku sieć KOKU Sushi powiększyła się o 13 nowych lokali (wszystkich ma obecnie 43), a jej obroty wzrosły o 46 proc. w porównaniu do 2020 i wyniosły ponad 60 mln zł.
– W ubiegłym roku rozpoczęliśmy także rozmowy z multifranczyzobiorcami, którzy chcą prowadzić kilka punktów w jednym mieście. Na dzień dzisiejszy taką opcję realizują partnerzy ze Szczecina oraz Warszawy. Oferowane przez nas trzy formaty współpracy (restauracja standard, premium oraz point) dobrze uzupełniają się wzajemnie, co daje właścicielom duże pole do rozwoju i zwiększania swoich zysków – komentuje Urszula Olechno, współwłaścicielka KOKU Sushi.
Z multifranczyzą związany jest też kolejny koncept KOKU Sushi – czyli lokal z kuchnią centralną. To rozwiązanie sprawdzane jest właśnie w Białymstoku, gdzie już wkrótce otwiera się czwarty punkt własny pod szyldem sieci.
– W tym systemie dobrze wyposażona kuchnia centralna przyjmuje na siebie cały ciężar produkcji, a gotowe składniki i półprodukty dostarczane są do wszystkich punktów. Dzięki temu obniżamy koszty wyposażenia poszczególnych restauracji, redukujemy liczbę pracowników, a także zapewniamy powtarzalność produkcji i jednolitość smaku. Sushi master nie musi wykonywać wszystkich czynności od podstaw – jego zadaniem jest skomponowanie dania w całość – tłumaczy Urszula Olechno.
Kuchnia centralna stałą pracę podejmie pod koniec stycznia.
KOKU Sushi zapowiada, że w najbliższych miesiącach pojawi się także w mniejszych miastach – poniżej 20 tys. mieszkańców. Pierwszymi takimi miejscami będą 16-tysięczny Ustroń oraz 7-tysięczna Chojna.
– Popularność sushi i ogólnie mówiąc, kuchni japońskiej, rośnie w naszym kraju z każdym rokiem. Co ważne, trend ten nie omija małych miast. Lokal serwujący kuchnię japońską spotyka się tam z dużym zainteresowaniem i jest ciekawym punktem, na siłą rzeczy ograniczonej, kulinarnej mapie. Dobra jakość produktów i dań pozwala ponadto zbudować wokół restauracji silną społeczność stałych bywalców, a dzięki temu generować zadowalające zyski. Nawet przy mniejszej liczbie potencjalnych gości – mówi współwłaścicielka KOKU Sushi.
Netto na fali
Sieć Netto przekroczyła liczbę 600 placówek w Polsce. Dynamiczny rozwój sieci z 400 sklepów w maju 2021 r. do 600 w styczniu 2022 r. to efekt przede wszystkim prowadzonej integracji Tesco z Netto, która jest w końcowej fazie realizacji.
– Ostatnie osiem miesięcy było dla nas bardzo intensywne. Otworzyliśmy kolejno nasz 400. sklep na koniec maja i 500. na koniec września. W Netto nie zwalniamy tempa i już na początku roku otwieramy kolejne punkty, dzięki czemu nasza sieć poszerza się właśnie do 600 sklepów w kraju – mówi Hugo Mesquita, CEO Netto Polska. – Na tak dynamiczny rozwój Netto ma wpływ przede wszystkim integracja z Tesco, która jest bardzo złożonym i wielowątkowym procesem. Odpowiada za nią zaangażowany zespół wewnętrzny i sprawdzeni partnerzy biznesowi.
20 stycznia Netto otworzyło nowe sklepy w Bielsku-Białej, Wałbrzychu, Terespolu, Białymstoku, Odolanowie, Świętochłowicach, Gubinie oraz Włodawie. Wraz z realizacją wymienionych otwarć sklepów po zmianie szyldu na Netto proces konwersji sieci Tesco będzie zrealizowany w 80 proc. Pozostałe otwarcia planowane są jeszcze w pierwszym kwartale 2022 r.
– Intensywny rozwój Netto dał nam możliwość skokowego wzrostu w krótkim czasie, a tym samym pozwolił na dotarcie do nowych klientów poprzez pojawienie się w miejscowościach, w których nas dotąd nie było. To ogromna szansa, ale i wyzwanie – udowodnić, że wszyscy ci, którzy nam zaufali i robią regularnie zakupy w naszych sklepach, nie mylą się, bo zwyczajnie opłaca się kupować w Netto – podkreśla Hugo Mesquita.
Żabka Nano liderem w Europie
Grupa Żabka uruchomiła już 25 sklepów wspieranych przez sztuczną inteligencję, o nazwie Żabka Nano. To innowacyjny koncept, pozwalający na szybkie zakupy bez kasjerów, kolejek i gotówki, dostosowany do charakteru lokalizacji oraz profilu klientów. Sklepy działają w kilku formatach, takich jak samodzielne kontenerowe automaty sprzedażowe, tradycyjne punkty brick-and-mortar czy store-in-the-store. Każdy z nich wykorzystuje technologię opracowaną w ścisłej współpracy z amerykańską firmą technologiczną AiFi. Żabka Nano jest obecnie największą siecią sklepów autonomicznych w Europie.
– Żabka jest europejskim liderem w tworzeniu rozwiązań modern convenience, które odpowiadają na potrzeby współczesnych klientów. Skupiamy się na tym, by zapewniać wyjątkowe i wysoce spersonalizowane doświadczenia zakupowe, łącząc świat cyfrowy z otoczeniem. Chcemy na nowo definiować szybkość zakupów. W 2021 roku otworzyliśmy 25 placówek autonomicznych Żabka Nano. Na tym jednak nie poprzestajemy – jeszcze w pierwszym kwartale tego roku uruchomimy kolejnych kilkanaście – mówi Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
Placówki Żabka Nano są już testowane przez klientów w 6 miastach w kraju. Mogą z nich korzystać klienci w Gdańsku, Krakowie, Piasecznie, Poznaniu, Sopocie i Warszawie. Działają w bardzo różnorodnych lokalizacjach m.in. w centrach miast, na dworcach kolejowych, stacjach metra, na terenie uczelni czy sklepów wielkopowierzchniowych.
– Stawiamy na jego elastyczność – jesteśmy w stanie otwierać kolejne autonomiczne placówki zarówno w mocno trafficowych lokalizacjach, takich jak ścisłe centra miast czy stacje metra, jak i w sklepach wielkopowierzchniowych. Jako jedni z pierwszych na świecie rozwijamy też koncept umożliwiający wejście do sklepu przy wykorzystaniu karty płatniczej – mówi Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future.
Od momentu uruchomienia pierwszego sklepu Żabka Nano rośnie zainteresowanie konceptem. Z możliwości zrobienia szybkich i wygodnych zakupów w placówkach autonomicznych Żabki skorzystało już kilkanaście tysięcy osób.
Żabka Nano wykorzystuje innowacyjne metody autoryzacji i płatności za zakupy. Pierwsze placówki były połączone z aplikacją mobilną sieci, która umożliwiała zarówno wejście do środka, jak i płatność za zakupy. Obecnie, w modelu store-in-the-store, rozwijany jest koncept umożliwiający wstęp do placówki przy wykorzystaniu dowolnej karty płatniczej. Same zakupy trwają tylko chwilę, a płatność realizowana jest automatycznie.
Stosowana we wszystkich sklepach innowacyjna platforma AiFi jest rozwiązaniem opartym na kamerach, wykorzystującym komputerową wizję i tzw. machine learning do rozpoznawania zdjętych z półek produktów i automatycznie finalizującym płatność po wyjściu ze sklepu. System nie identyfikuje klientów i nie zapamiętuje obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.
Asortyment w placówkach Żabka Nano jest dostosowany do specyfiki lokalizacji i profilu klienta. W zależności od modelu, liczy od 450 do nawet 1,5 tys. produktów.
Chorten z nowymi partnerami
Grupa Chorten otworzyła swój pierwszy sklep w Łodzi. Współpracę z Polską Grupą Sklepów Spożywczych nawiązali właściciele już funkcjonującego sklepu spożywczego. Placówka przeszła duży remodeling i klienci mogą już w niej robić zakupy. Na ponad 110 m2 do wyboru są wszystkie kategorie spożywcze od nabiału, przez przetwory, po mrożonki. Jest oferta mięsno-wędliniarską, są świeże owoce i warzywa, pieczywo, chemia gospodarcza czy dział alkoholowy. Klienci są obsługiwani przy dwóch stoiskach kasowych. Obiekt jest czynny od poniedziałku do soboty.
– Pierwsze sklepy w danym mieście, regionie stają się naszymi ambasadorami. Liczymy na ciągły rozwój. Grupa Chorten została założona przez właścicieli sklepów i dla właścicieli sklepów, to ma decydujący wpływ na nasze działania. Interes właściciela sklepu jest dla nas niezwykle istotny. Naszym partnerom oferujemy bardzo dobre warunki handlowe u producentów i dystrybutorów - podkreśla Sylwia Olechno, dyrektor generalna Grupy Chorten.
W 2021 roku do Grupy Chorten dołączyło blisko 200 nowych sklepów partnerskich. Były to placówki już wcześniej obecne na rynku, jak też takie, które dopiero rozpoczynały swą działalność. Kilkanaście otwarć zupełnie nowych punktów miało miejsce w makroregionie Grupy Chorten Centralna Polska.
W województwach łódzkim, świętokrzyskim i południowej części mazowieckiego z Polską Grupą Sklepów Spożywczych współpracuje obecnie około 300 detalistów. Niemal 50 z nich zdecydowało się podpisać umowy w ubiegłym roku. Były to placówki o zróżnicowanej powierzchni, od marketów, przez średniej wielkości delikatesy, po punkty małoformatowe. Były to sklepy ogólnospożywcze, jak i specjalistyczne – mięsne i alkoholowe.
– Naszym celem jest wspieranie sklepów z polskim kapitałem w całym kraju. Tylko dzięki konsolidacji właściciele tych placówek mogą skutecznie konkurować z zagranicznymi sieciami – mówi Sylwia Olechno.
Z Grupą Chorten współpracuje obecnie prawie 2150 sklepów partnerskich.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Żabka przygotowuje się do otwarcia sklepu z numerem 11 tys. i podlicza wyniki finansowe.
To, że poszedłeś pracować na etat, nie oznacza, że całe życie tak musi być. Kup listopadowy numer "Własny Biznes FRANCHISING", odważ się i zmień swoje życie zawodowe.
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Co zrobić, by dorobić się majątku, prowadząc własną firmę? Ciężka praca, odwaga, elastyczność, wyczucie rynku – może to truizmy, ale to też najlepsza droga do biznesowego sukcesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...