Upadki i wzloty
Sfinks Polska informuje, że przychody ze sprzedaży gastronomicznej w sieciach należących do spółki po trzech kwartałach 2022 roku osiągnęły 124,01 mln zł i znacznie przewyższyły te sprzed roku. W ujęciu skonsolidowanym grupa Sfinks odnotowała na koniec września 2022 roku przychody ze sprzedaży na poziomie 73,33 mln zł. Zysk netto i EBITDA grupy wyniosły odpowiednio 15,95 mln zł oraz 20,03 mln zł.
– Sprzedaż w restauracjach za dziewięć miesięcy roku tego roku jest wyraźnie wyższa, chociaż warto mieć na uwadze, że duża część 2021 roku była objęta lockdownem dla gastronomii. Dlatego w tym kontekście warto spojrzeć na sam trzeci kwartał, który był bardziej porównywalny do tego sprzed roku pod względem przepisów pandemicznych obowiązujących w branży. W trzecim kwartale 2022 roku widać odbicie sprzedaży gastronomicznej, która wyniosła 46,22 mln zł wobec 42,77 mln zł przed rokiem. Większość tej sprzedaży to zasługa restauracji SPHINX, które generują 93 proc. przychodów sieci. Na sprzedaż pod tym szyldem, ale i w innych lokalach naszych marek, rosnący wpływ ma rozwijany przez nas program lojalnościowy i jednocześnie aplikacja mobilna Aperitif, z której coraz częściej korzystają nasi goście. W minionych miesiącach przybyło nam kolejnych 20 tys. użytkowników, a ich łączna liczba przekracza już 450 tys. osób – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Na koniec trzeciego kwartału 2022 roku 69 proc. restauracji sieci Sfinks Polska działało w modelu franczyzowym. W tym okresie przychody grupy z tytułu opłat franczyzowych wyniosły 19,22 mln zł i było to blisko dwukrotnie więcej niż przed rokiem, kiedy przychody te (w analogicznym okresie) miały wartość 10,89 mln zł. Wzrost wynikał m.in. ze wznowienia działalności restauracji franczyzowych po lockdownie i nowych otwarć lokali franczyzowych. Docelowo Sfinks planuje, aby franczyza miała ponad 70 proc. udziału w strukturze sieci.
Na wyniki finansowe trzech kwartałów 2022 roku grupy Sfinks Polska znaczący dodatni wpływ, wynoszący łącznie 26,3 mln zł, miało uprawomocnienie się decyzji sądu dotyczącej Uproszczonego Postępowania Restrukturyzacyjnego, które miało miejsce w drugim kwartale br.
W ujęciu jednostkowym zysk netto za trzy kwartały 2022 roku był wyższy od ubiegłorocznego o 20,08 mln zł i wyniósł 11,76 mln zł, a 12,29 mln zł po skorygowaniu o wpływ MSSF16. Jednostkowy wynik EBITDA za dziewięć miesięcy 2022 roku wniósł 33,66 mln zł (19,61 mln zł po oczyszczeniu z wpływu MSSF16) przy przychodach jednostkowych w wysokości 72,06 mln zł.
– Analizując dane wynikowe za 2022 rok w ujęciu narastającym za trzy kwartały 2022 w porównaniu do 2021 należy mieć na uwadze, że zostały wypracowane w zupełnie innych warunkach – w 2021 roku obowiązał jeszcze kilkumiesięczny lockdown dla gastronomii, a z kolei w tym roku uwzględniliśmy w wynikach wpływ uprawomocnienia się decyzji o UPR. Wyniki trzeciego kwartału 2022 roku są natomiast już pod wpływem inflacji i rosnących kosztów surowców oraz wzrostu kosztów wynagrodzeń i marketingu grupy, które rok temu były częściowo przez nas zamrożone. Ten rok oraz, jak sądzę, jeszcze pierwsza połowa 2023 roku będą bardzo wymagające dla zarządzających restauracjami. Jest to okres, jakiego nigdy nie było od przemian ustrojowych w Polsce, będących wynikiem ustaleń przy Okrągłym Stole. Nigdy od tamtej pory nie mieliśmy zjawiska wzrostu cen we wszystkich grupach kosztów przy jednoczesnym spadku siły nabywczej ludności spowodowanej inflacją i spadkiem kursu złotego, do tego po tak trudnym okresie dla gastronomii jak czas pandemii COVID-19. Rodzi to przed zarządzającymi biznesem gastronomicznym olbrzymie wyzwania. Dla jednych może to oznaczać upadłość, dla innych szansę na rozwój. Od początku pandemii postrzegam tę sytuację dla Sfinksa jako szansę, choć wykorzystanie jej będzie musiało być okupione znacznie cięższą pracą, ale i otwartością na nowe pomysły. Doświadczenia ostatnich dwóch lat pokazały, że nasz zespół jest mocno skonsolidowny i zdeterminowany, żeby wykorzystać tę szansę dla rozwoju spółki – komentuje prezes Sfinksa.
Mr Hamburger padł
Spółka Mr Hamburger złożyła do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości. Według informacji zarządu, powodem jest utrata płynności finansowej. W komunikacie spółka podaje, że decyzja o wszczęciu postępowania upadłościowego została podjęta niezwłocznie po przeprowadzeniu wszelkich możliwych analiz finansowych, które przyniosły wynik negatywny i wykazały brak perspektyw na poprawę sytuacji. Czynnikami decydującymi o pogorszeniu sytuacji finansowej miały być m.in.: zamknięcie lokali podczas pandemii COVID, wzrost kosztów energii i produktów spożywczych oraz kosztów pracowniczych – w tym zapowiadany od stycznia kolejny wzrost płacy minimalnej.
– Obecnie spółka nie ma możliwości dalszego prowadzenia działalności i stała się niewypłacalna, natomiast perspektywa dalszego wzrostu kosztów (energia elektryczna, gaz, asortyment, koszty pracownicze, itd.) powoduje brak wizji na jakąkolwiek poprawę jej sytuacji finansowej. Zarząd spółki podjął decyzję o konieczności złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, gdyż brak już było realnych szans na poprawę sytuacji finansowej spółki – czytamy w komunikacie.
Rezygnację złożył prezes spółki oraz członkowie rady nadzorczej.
Mr Hamburger zaczął działać na Śląsku w 1990 roku. Sieć rozwijała się także we franczyzie. Jeszcze na początku listopada br. marka otworzyła kolejny lokal w Katowicach.
Niestety, nie udało nam się skontaktować z firmą. Telefon do biura był wyłączony.
Nowi w Bricomarché
Bricomarché otworzył kolejny sklep „Pod Znak”, tym razem w Zamościu. Stało się to możliwe dzięki decyzji właścicieli rodzinnej spółki z tego miasta. Niezależni przedsiębiorcy, ojciec i synowie, skorzystali z oferty Grupy Muszkieterów i dostosowali swój sklep do standardów sieci.
– Współpraca z tak renomowanym szyldem to krok w dobrym kierunku. Jesteśmy pewni, że zmiany, na które się zdecydowaliśmy, przyspieszą nasz rozwój i przyniosą dobre rezultaty. Bricomarché to czołowa sieć w kategorii sklepów DIY i wierzymy, że wspólnie zaproponujemy naszym klientom jeszcze lepsze doświadczenia zakupowe – mówi Jakub Śliwa, współwłaściciel sklepu w Zamościu. – Przyłączenie naszego sklepu „Pod Znak” Bricomarché nie tylko przeniesie naszą ofertę na wyższy poziom, ale także pozwoli nam czerpać cały szereg dodatkowych korzyści ze skali działalności oraz długoletniego doświadczenia Grupy Muszkieterów.
Muszkieterowie zapewniają wsparcie techniczne podczas przyłączenia, a właściciele mogą na nie liczyć także w każdym momencie działania obiektu. Zgodnie z założeniami Grupy pozostają oni jednak niezależni i będą mieć pełną dowolność podejmowania decyzji dotyczących prowadzenia własnej placówki.
– Rozwiązania, jakie proponujemy przedsiębiorcom, wpływają na ekspansję marki Bricomarché. Zauważamy, że nowe możliwości są interesującą opcją dla przedsiębiorców, którzy są od lat obecni na lokalnych rynkach, a jednocześnie cenią sobie rozpoznawalność naszego szyldu. Cieszymy się, że osoby mające duże doświadczenie w handlu i dobre rozeznanie miejscowych uwarunkowań, widzą swój rozwój w dłuższej perspektywie wspólnie z Grupą Muszkieterów. Jednocześnie jesteśmy przekonani, iż obecna sytuacja rynkowa przyspieszy proces konsolidacji handlu detalicznego. Tym samym wsparcie takiego partnera jak Grupa Muszkieterów w zakresie logistyki, marketingu, IT, zakupu produktów i usług, odegra absolutnie kluczową rolę dla tych rodzinnych przedsiębiorstw w walce o klienta, ale i w dążeniu do poprawy rentowności – komentuje Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów w Polsce.
Sklep Bricomarché w Zamościu ma halę sprzedażową liczącą blisko 1220 m2 oraz usytuowany na zewnątrz ogród i dział budowlany o łącznej o powierzchni 700 m2. Przy sklepie znajduje się 56 miejsc parkingowych.
Mex Polska podlicza
Na prawie 60,7 mln zł netto szacuje Grupa Mex Polska przychody po trzech kwartałach br. Zysk na działalności operacyjnej osiągnął ponad 8,3 mln zł, a zysk netto prawie 6,1 mln zł.
W ocenie zarządu Mex Polska dobre wyniki finansowe Grupy są konsekwencją skutecznej strategii rozwoju sieci oraz odpowiedniej selekcji marek zasilających jej portfolio. Obecnie w Łodzi powstaje kolejny lokal CHicas & Gorillas – najnowszego konceptu Grupy. Mex Polska jest także właścicielem kilku innych marek gastronomicznych – The Mexican, Pijalnia Wódki i Piwa, Pankejk, Prosty Temat. Największą siecią jest Pijalnia Wódki i Piwa, licząca 32 lokale (własne i franczyzowe).
Lokale gastronomiczne Grupy Mex Polska (we wszystkich markach jest ich w sumie 43) rocznie odwiedza ok. 6 mln osób.
Celem zarządu Mex Polska jest dalsza koncentracja na utrzymaniu płynności finansowej i wypracowaniu poziomu wyników, jakie Grupa osiągała przed wybuchem pandemii COVID-19, a w dalszej perspektywie pozyskiwaniu kolejnych lokalizacji.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
Już w najbliższy czwartek rozpoczynają się Targi Franczyza 2024. Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki przedstawiciele 100 marek franczyzowych będą dzielić się swoimi sprawdzonymi pomysłami na firmę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...