Jak zarabiać na organizacji posiłków dla firm?
Pomysł na aplikację SmartLunch, która dostarcza posiłki dofinansowane przez pracodawców do biur i firm produkcyjnych, narodził się z potrzeby.
– Dziesięć lat temu, gdy zakładałem firmę wspólnie z partnerami, naszym głównym celem było wprowadzenie benefitu żywieniowego do zakładów produkcyjnych. W biurach dostęp do posiłków był już wtedy czymś standardowym, ale w fabrykach sytuacja wyglądała inaczej. Tam pracownicy albo korzystali z kantyn, albo organizowali catering na własną rękę, co było czasochłonne i często nieefektywne – mówi Mateusz Tałpasz, prezes SmartLunch.
Decyzję o ruszeniu z biznesem przyspieszyły alarmujące wyniki badań rynkowych, które coraz częściej podkreślały potrzebę zainteresowania pracodawców kwestią żywienia.
– Na przykład, badania przeprowadzone przez Instytut Homo Homini wykazały, że aż 40 proc. pracowników ogranicza się do spożywania kanapek, a 10 proc. nie spożywa żadnych posiłków podczas pracy. To uświadomiło nam, jak wielka jest potrzeba zmiany i jak dużo możemy zrobić, aby poprawić warunki żywieniowe w miejscach pracy – tłumaczy Mateusz Tałpasz.
Posiłki „na miarę”
Firma wystartowała w 2014 roku. Jej odbiorców można podzielić na trzy grupy. Pierwszą są firmy, które nie tylko zapewniają swoim pracownikom dostęp do posiłków w pracy, ale również partycypują w ich kosztach. Drugą grupę stanowią użytkownicy platformy SmartLunch, czyli pracownicy wspomnianych firm. Dzięki aplikacji mogą zamawiać jedzenie bezpośrednio do miejsca pracy, korzystając z urządzeń mobilnych, komputerów czy SmartBoxów – infokiosków dostępnych w miejscach, gdzie nie można używa smartfonów.
– Trzecią grupę tworzą nasi partnerzy biznesowi – restauratorzy. Współpraca z nimi pozwala na optymalizację procesu organizacji posiłków – tłumaczy Mateusz Tałpasz.
Co istotne, SmartLunch oferuje posiłki dostosowane do specyfiki pracy. Jak wyjaśnia Mateusz Tałpasz, dostarczanie posiłków do biur i do miejsc takich jak fabryki czy magazyny różni się znacząco. W przypadku biur pracownicy są bardziej elastyczni, jeśli chodzi o przerwy, natomiast w przestrzeniach przemysłowych przerwy są krótkie i ściśle regulowane.
– Dbamy o to, aby posiłki były dostarczane tuż przed przerwą. Jeśli ta ulega opóźnieniu, jakość posiłków pozostaje niezmieniona, dzięki dostarczaniu ich w termoboksach, które utrzymują ciepło. Ponad rok temu wprowadziliśmy także Lunchomaty, które działają podobnie do powszechnie znanych urządzeń do odbioru paczek. Pracownik skanuje kod, otwiera odpowiednią szafkę i odbiera świeży posiłek, co zapobiega pomyłkom i minimalizuje czas oczekiwania – tłumaczy Mateusz Tałpasz.
SmartLunch obsługuje również firmy pracujące w systemie zmianowym oraz w weekendy.
Na początku współpracy firma analizuje preferencje żywieniowe pracowników oraz oczekiwania związane z usługą.
– Określamy preferencje kulinarne – czy to kuchnia włoska, polska, czy grecka. Bazując na tych danych, tworzymy spersonalizowane menu. Często również adaptujemy się do firmowych tradycji, takich jak włoskie piątki z pizzą – wyjaśnia Mateusz Tałpasz.
Zapewnia, że firma bierze pod uwagę szerszy kontekst wprowadzania posiłków do biur – nie chodzi tylko o zaspokojenie głodu.
– Często pracodawcy fundują posiłki, by motywować pracowników do przychodzenia do biura. Te informacje są dla nas kluczowe do stworzenia jak najlepszej oferty – zapewnia Mateusz Tałpasz.
Zastrzyk gotówki
Za pośrednictwem SmartLunch posiłki do pracy zamawia już ponad 122 tys. pracowników firm z całej Polski.
Pod koniec marca 2024 roku dostawca karty MultiSport – firma Benefit Systems zainwestowała w SmartLunch. Szacunkowa wartość transakcji to blisko 60 mln zł. Benefit Systems objął jednocześnie 18,53 proc. akcji firmy.
Mateusz Tałpasz, pytany o korzyści dla firm korzystających z usług SmartLunch, podkreśla, że główną zaletą jest outsourcing organizacji posiłków.
– Firmy nie muszą się martwić o zbieranie zamówień czy negocjowanie warunków z restauracjami. Zajmujemy się tym kompleksowo, co oszczędza czas i zasoby – wyjaśnia prezes.
Zwraca również uwagę na kwestię cen żywności, które rosną dynamicznie.
– Staramy się utrzymać niskie ceny, ale nie kosztem jakości. Zazwyczaj to my inicjujemy współpracę z restauracjami, ale jesteśmy otwarci na propozycje, gdyby restauracja zgłosiła się do nas, na pewno porozmawialibyśmy o współpracy – dodaje Mateusz Tałpasz.
Jeśli chodzi o korzyści dla restauracji, to – za pośrednictwem aplikacji – zyskują dostęp do ocen klientów.
– Mają zatem informację zwrotną na temat oferty, wiedzą, czego w niej brakuje i co warto ulepszyć – mówi Mateusz Tałpasz.
Kluczowa jest synergia
SmartLunch rozlicza się z zarejestrowanymi w bazie restauracjami na zasadzie prowizji.
– Nie działamy w modelu abonamentowym. Restauracja pobiera opłatę wyłącznie za zjedzony posiłek. W praktyce wygląda to tak, że firma ustala miesięczny albo dzienny limit dla pracownika. Jeśli zostanie on wykorzystany, to pracownik może dopłacić do posiłków z własnej kieszeni – mówi Mateusz Tałpasz. – Mamy ambitne plany na przyszłość, wsparte współpracą z Benefit Systems. Naszym celem jest stworzenie najbardziej konkurencyjnej oferty żywieniowej w branży. Aspirujemy do tego, by lunche od pracodawcy stały się równie powszechnym świadczeniem jak karta sportowa, przechodząc z kategorii benefitów do standardów – dodaje.
Nie ukrywa, że firma w dłuższej perspektywie chciałaby się rozwijać także na rynku międzynarodowym.
Mateusz Tałpasz, prezes SmartLunch / "Badania przeprowadzone przez Instytut Homo Homini wykazały, że aż 40 proc. pracowników ogranicza się do spożywania kanapek, a 10 proc. nie spożywa żadnych posiłków podczas pracy. To uświadomiło nam, jak wielka jest potrzeba zmiany i jak dużo możemy zrobić, aby poprawić warunki żywieniowe w miejscach pracy". PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Pralnia: Zarobić na czysto
/25.11.2025
Właściciele nowoczesnych pralni idą z duchem czasu – oprócz zaawansowanych technologii wykorzystują w pracy rozwiązania przyjazne środowisku oraz aplikacje i regularnie szkolą personel.
Start-up medyczny stworzony przez Przemysława Jaworskiego i Remigiusza Kościelnego rośnie o kilkaset procent rocznie. Rozpędza się nie tylko w Polsce, lecz także m.in. w Brazylii i na Bliskim Wschodzie.
Konkurencja w branży przeprowadzkowej jest dzisiaj duża. Jak znaleźć swoje miejsce na tym rynku i czy to się opłaca?
Zooterapia to nie tylko konie i alpaki. Monika Kwaśniewicz postawiła na kuroterapię i udowadnia, że nawet małe gospodarstwo może przynosić spory dochód.
Pokoje zagadek, pomimo wielu perturbacji, cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Próg wejścia nie jest już jednak niski.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...