Jak zarabiać na organizacji posiłków dla firm?
Pomysł na aplikację SmartLunch, która dostarcza posiłki dofinansowane przez pracodawców do biur i firm produkcyjnych, narodził się z potrzeby.
– Dziesięć lat temu, gdy zakładałem firmę wspólnie z partnerami, naszym głównym celem było wprowadzenie benefitu żywieniowego do zakładów produkcyjnych. W biurach dostęp do posiłków był już wtedy czymś standardowym, ale w fabrykach sytuacja wyglądała inaczej. Tam pracownicy albo korzystali z kantyn, albo organizowali catering na własną rękę, co było czasochłonne i często nieefektywne – mówi Mateusz Tałpasz, prezes SmartLunch.
Decyzję o ruszeniu z biznesem przyspieszyły alarmujące wyniki badań rynkowych, które coraz częściej podkreślały potrzebę zainteresowania pracodawców kwestią żywienia.
– Na przykład, badania przeprowadzone przez Instytut Homo Homini wykazały, że aż 40 proc. pracowników ogranicza się do spożywania kanapek, a 10 proc. nie spożywa żadnych posiłków podczas pracy. To uświadomiło nam, jak wielka jest potrzeba zmiany i jak dużo możemy zrobić, aby poprawić warunki żywieniowe w miejscach pracy – tłumaczy Mateusz Tałpasz.
Posiłki „na miarę”
Firma wystartowała w 2014 roku. Jej odbiorców można podzielić na trzy grupy. Pierwszą są firmy, które nie tylko zapewniają swoim pracownikom dostęp do posiłków w pracy, ale również partycypują w ich kosztach. Drugą grupę stanowią użytkownicy platformy SmartLunch, czyli pracownicy wspomnianych firm. Dzięki aplikacji mogą zamawiać jedzenie bezpośrednio do miejsca pracy, korzystając z urządzeń mobilnych, komputerów czy SmartBoxów – infokiosków dostępnych w miejscach, gdzie nie można używa smartfonów.
– Trzecią grupę tworzą nasi partnerzy biznesowi – restauratorzy. Współpraca z nimi pozwala na optymalizację procesu organizacji posiłków – tłumaczy Mateusz Tałpasz.
Co istotne, SmartLunch oferuje posiłki dostosowane do specyfiki pracy. Jak wyjaśnia Mateusz Tałpasz, dostarczanie posiłków do biur i do miejsc takich jak fabryki czy magazyny różni się znacząco. W przypadku biur pracownicy są bardziej elastyczni, jeśli chodzi o przerwy, natomiast w przestrzeniach przemysłowych przerwy są krótkie i ściśle regulowane.
– Dbamy o to, aby posiłki były dostarczane tuż przed przerwą. Jeśli ta ulega opóźnieniu, jakość posiłków pozostaje niezmieniona, dzięki dostarczaniu ich w termoboksach, które utrzymują ciepło. Ponad rok temu wprowadziliśmy także Lunchomaty, które działają podobnie do powszechnie znanych urządzeń do odbioru paczek. Pracownik skanuje kod, otwiera odpowiednią szafkę i odbiera świeży posiłek, co zapobiega pomyłkom i minimalizuje czas oczekiwania – tłumaczy Mateusz Tałpasz.
SmartLunch obsługuje również firmy pracujące w systemie zmianowym oraz w weekendy.
Na początku współpracy firma analizuje preferencje żywieniowe pracowników oraz oczekiwania związane z usługą.
– Określamy preferencje kulinarne – czy to kuchnia włoska, polska, czy grecka. Bazując na tych danych, tworzymy spersonalizowane menu. Często również adaptujemy się do firmowych tradycji, takich jak włoskie piątki z pizzą – wyjaśnia Mateusz Tałpasz.
Zapewnia, że firma bierze pod uwagę szerszy kontekst wprowadzania posiłków do biur – nie chodzi tylko o zaspokojenie głodu.
– Często pracodawcy fundują posiłki, by motywować pracowników do przychodzenia do biura. Te informacje są dla nas kluczowe do stworzenia jak najlepszej oferty – zapewnia Mateusz Tałpasz.
Zastrzyk gotówki
Za pośrednictwem SmartLunch posiłki do pracy zamawia już ponad 122 tys. pracowników firm z całej Polski.
Pod koniec marca 2024 roku dostawca karty MultiSport – firma Benefit Systems zainwestowała w SmartLunch. Szacunkowa wartość transakcji to blisko 60 mln zł. Benefit Systems objął jednocześnie 18,53 proc. akcji firmy.
Mateusz Tałpasz, pytany o korzyści dla firm korzystających z usług SmartLunch, podkreśla, że główną zaletą jest outsourcing organizacji posiłków.
– Firmy nie muszą się martwić o zbieranie zamówień czy negocjowanie warunków z restauracjami. Zajmujemy się tym kompleksowo, co oszczędza czas i zasoby – wyjaśnia prezes.
Zwraca również uwagę na kwestię cen żywności, które rosną dynamicznie.
– Staramy się utrzymać niskie ceny, ale nie kosztem jakości. Zazwyczaj to my inicjujemy współpracę z restauracjami, ale jesteśmy otwarci na propozycje, gdyby restauracja zgłosiła się do nas, na pewno porozmawialibyśmy o współpracy – dodaje Mateusz Tałpasz.
Jeśli chodzi o korzyści dla restauracji, to – za pośrednictwem aplikacji – zyskują dostęp do ocen klientów.
– Mają zatem informację zwrotną na temat oferty, wiedzą, czego w niej brakuje i co warto ulepszyć – mówi Mateusz Tałpasz.
Kluczowa jest synergia
SmartLunch rozlicza się z zarejestrowanymi w bazie restauracjami na zasadzie prowizji.
– Nie działamy w modelu abonamentowym. Restauracja pobiera opłatę wyłącznie za zjedzony posiłek. W praktyce wygląda to tak, że firma ustala miesięczny albo dzienny limit dla pracownika. Jeśli zostanie on wykorzystany, to pracownik może dopłacić do posiłków z własnej kieszeni – mówi Mateusz Tałpasz. – Mamy ambitne plany na przyszłość, wsparte współpracą z Benefit Systems. Naszym celem jest stworzenie najbardziej konkurencyjnej oferty żywieniowej w branży. Aspirujemy do tego, by lunche od pracodawcy stały się równie powszechnym świadczeniem jak karta sportowa, przechodząc z kategorii benefitów do standardów – dodaje.
Nie ukrywa, że firma w dłuższej perspektywie chciałaby się rozwijać także na rynku międzynarodowym.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Każdy chce pachnieć wyjątkowo. Jednak nie każdy potrafi odnaleźć swój zapach przez ogromną ilość perfum na rynku. Z pomocą przychodzi stylista zapachowy. Ten stosunkowo nowy zawód w Polsce zdobywa coraz większą popularność.
Makrama może być dobrym pomysłem na biznes dla osób uzdolnionych artystycznie. Ręcznie robione, oryginalne produkty z makramy są coraz bardziej popularne i sprzedają się za wysoką cenę.
Wzrosło zainteresowanie Polaków bushcraftem oraz surwiwalem. Szkolenia, obozy czy tego typu wyprawy outdoorowe to pomysł dla ludzi z pasją, wiedzą i umiejętnościami. Rynek weryfikuje firmy, które liczą w tej branży wyłącznie na szybki zysk.
Jeszcze kilkanaście lat temu analiza nagrań z kamer w czasie rzeczywistym brzmiała bardziej jak film science fiction niż pomysł na biznes. Tymczasem na polskim podwórku prężnie rozwija się zajmująca tym firma.
Żywica epoksydowa to materiał, który zdobył popularność we wnętrzach, w ogrodach i jubilerstwie. Łatwość obróbki stwarza spore możliwości osobom, które wcześniej pracowały w zupełnie innych branżach.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Carat Kebab systematycznie otwiera nowe lokale. Często łączą pod jednym dachem kilka marek tego samego franczyzodawcy.
Komfort klienta przekłada się na biznes franczyzobiorcy – uważa Alior Bank, proponując nową aranżację wnętrz w placówkach partnerskich.
Franczyzodawcy kilkudziesięciu konceptów czekają na Ciebie! 14 marca do godz. 16:00 na Targach Franczyza na PGE Narodowym dowiesz się, jak otworzyć biznes we franczyzie.
– Niemal co piąty franczyzobiorca VeloBanku prowadzi więcej niż jedną placówkę – mówi Wojciech Olearnik, dyrektor departamentu sieci partnerskiej VeloBanku.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...