Kodano Optyk - rozwój franczyzowy i zagraniczny
Firma, która do tej pory budowała swoją obecność zagraniczną głównie poprzez e-commerce, zrealizowała właśnie kolejny etap ekspansji – otworzyła pierwszy stacjonarny salon poza granicami Polski. 19 maja 2025 r. drzwi dla klientów otworzył nowoczesny salon Kodano Optik w Avion Shopping Park w Bratysławie.
Zagraniczne ambicje Kodano zostały wsparte inwestycją funduszu Da Gama z grupy Vinci (powiązanego z Bankiem Gospodarstwa Krajowego), który w 2024 r. zainwestował w spółkę 40 mln zł. Celem: stworzenie paneuropejskiej sieci optycznej.
– Dzięki partnerowi zyskaliśmy środki i kompetencje niezbędne do budowy silnej pozycji w Europie Środkowo-Wschodniej. Zaczynamy od Słowacji i Czech, ale już planujemy ekspansję do Rumunii i analizujemy inne kraje, jak Węgry – mówi Karol Kożusznik, członek zarządu Kodano Optyk.
Franczyza jako motor wzrostu w Polsce
Równolegle z ekspansją zagraniczną Kodano intensywnie rozwija model franczyzowy w Polsce. Od startu systemu w grudniu 2022 r. firma zbudowała już 34 salony franczyzowe, do których należy dodać istniejącą sieć 78 lokali własnych. Do końca 2025 roku sieć ma liczyć ok. 130–135 punktów, a w kolejnych latach – nawet 300 placówek.
– Dzięki franczyzie docieramy do mniejszych miast i lokalnych społeczności, gdzie potencjał rynku jest bardzo obiecujący, a koszty prowadzenia działalności niższe. Dla partnerów to okazja, by prowadzić dobrze rokujący biznes przy wsparciu silnej marki – zaznacza Karol Kożusznik.
Kodano Optyk wybiera kandydatów na franczyzobiorców bardzo starannie – szuka ludzi gotowych nie tylko na zysk, ale również na pełną odpowiedzialność i zaangażowanie. Wśród obecnych partnerów są zarówno byli wojskowi, pracownicy banków, jak i osoby z doświadczeniem w handlu - podsumowując, jest to szansa na otwarcie nowego biznesu dla partnerów z każdej branży, którzy będą cechować się zaangażowaniem - mówi Konrad Kuska, Manager ds. Franczyzy.
Kodano Optyk oferuje atrakcyjne warunki współpracy dla potencjalnych franczyzobiorców:
- Nie wymagamy wiedzy, doświadczenia czy wykształcenia optycznego. Liczą się dla nas umiejętności sprzedażowe partnera, jego zaangażowanie w trakcie poszukiwania lokalu oraz jego umiejętności zarządcze. Całej reszty nauczymy.
- Brak opłaty wstępnej i marketingowej: Franczyzobiorcy nie ponoszą kosztów związanych z przystąpieniem do sieci oraz działań marketingowych.
- Niska miesięczna opłata franczyzowa: Stała opłata wynosi 800 zł, co pozwala na przewidywalność kosztów.
- Wsparcie na każdym etapie: Firma oferuje pomoc w wyborze lokalizacji, negocjacjach warunków najmu, projektowaniu i wyposażeniu salonu.
- Darmowy okres szkoleń dla Franczyzobiorcy i jego pracowników pod okiem Regionalnych kierowników sprzedaży i opiekunów - oprócz tego cykliczne darmowe szkoleni w wersji online i offline;
- Franczyzobiorcy skorzystają z milionowego budżetu przeznaczonego na marketing globalny;
- Preferencyjne ceny zakupu towarów: Dzięki dużej skali działalności, franczyzobiorcy mają dostęp do najniższych cen na rynku. Kodano Optyk posiada też własne laboratorium produkujące soczewki okularowe dzięki temu sieć może zaproponować bardzo korzystne ceny dla klientów przy utrzymaniu marży na sprzedaży oscylujących na poziomie 60-75%.
● Szybki zwrot z inwestycji: Inwestycja w salon rozpoczyna się od 100 tys. zł netto, a maksymalna kwota to około 300 tys. zł netto. Ostateczny koszt zależy od lokalizacji, stanu lokalu i poziomu zatowarowania. Połowę z tych kosztów franczyzobiorcy mogą finansować np. leasingiem.
Dlaczego warto zainwestować w branżę optyczną?
Branża optyczna to stabilny i rosnący rynek, napędzany przez starzejące się społeczeństwo oraz rosnącą liczbę osób z wadami wzroku, zwłaszcza wśród młodzieży. Globalny rynek optyczny dynamicznie rośnie – jego wartość ma wzrosnąć z 150 do 260 mld dolarów w ciągu kilku lat. Polska, jako wciąż nienasycony rynek, oferuje ogromny potencjał rozwoju.
Dodatkowo, sektor wykazuje odporność na kryzysy i umożliwia wdrażanie innowacji, takich jak badania z wykorzystaniem AI i nowoczesnego sprzętu diagnostycznego. Model franczyzowy Kodano Optyk to natomiast sprawdzona droga do biznesowego sukcesu – bez opłaty wstępnej, z wysoką marżą i kompleksowym wsparciem operacyjnym.
Kodano Optyk pokazuje, że sprawnie zaprojektowany model franczyzowy może być doskonałym narzędziem skalowania biznesu w kraju, podczas gdy inwestycje kapitałowe i doświadczenie e-commerce mogą stanowić trampolinę do ekspansji międzynarodowej i umacnianie swojej pozycji w Polsce. Przykład Franczyzy Kodano Optyk to propozycja dla wszystkich, którzy myślą o budowie swojego dochodowego biznesu i sprzedaży na dużą skalę.
