PR sieci franczyzowych

Poniedziałek
27.05.2002
Coraz więcej firm franczyzowych potrzebuje wyspecjalizowanych usług public relations.
 

Czy te usługi różnią się czymś od klasycznych działań PR - odpowiedź brzmi: tak. PROFIT system jest jedną z niewielu firm specjalizujących się w obsłudze PR dla sieci franchisingowych. Chociaż promocja firm z tego rynku wymaga użycia klasycznych narzędzi PR, to cele, jakie mają być przy ich pomocy osiągnięte są specyficzne/charakterystyczne tylko dla sieci franchisingowych.

Pozyskiwanie biorców

Doskonałym przykładem takich działań jest kampania PR skierowana na pozyskiwanie dla sieci kolejnych biorców licencji franchisingowej. Firma musi zbudować prestiż swojej sieci (np. przez promowanie pakietu pomocowego dla biorców) i jasno określić, jakie warunki muszą spełnić kandydaci na biorców. Z tym przekazem sieć musi dotrzeć do potencjalnych biorców, wykorzystując branżowe i ogólnopolskie media.

PR wewnątrz sieci

Innym przykładem kampanii PR charakterystycznej dla franchisingu są działania skierowane na utrzymywanie lojalności biorców, na zwiększanie ich motywacji. W przypadku sieci franchisingowych dużo większe znaczenie niż w klasycznych firmach (nawet o rozbudowanej strukturze) jest dbałość o PR wewnętrzny i kontrola poziomych struktur. Klasyczna firma to - z punktu widzenia formalnoprawnego - całość, a sieć franchisingowa - to nawet kilkaset odrębnych firm. Zadbać o system komunikowania w takim gąszczu wymaga nie tylko zagęszczenia działań PR, ale też umiejętnego wykorzystania wiedzy o zasadach franchisingu.

Portal o franchisingu

W promocji firmy franchisingowej konieczne jest skorzystanie z charakterystycznego dla tego rynku narzędzia przekazu: chodzi tu o internetowy portal zajmujący się wyłącznie franchisingiem. Możliwe formy promocji sieci na portalu to:

  • prezentacja sieci na stronie głównej (tekst opisujący warunki kupna licencji, zdjęcia już działających punktów oraz graficzne gadżety),
  • logo sieci na każdej podstronie odsyłające do prezentacji,
  • wpis sieci do katalogu firm franchisingowych z określeniem warunków dla biorcy licencji

Sieć może zadbać również o ukazywanie się artykułów o wydarzeniach w firmie. Jeżeli są interesujące, teksty takie są umieszczane w dziale informacyjnym na stronie głównej.

Promocja franchisingu jako takiego

Specyficznym elementem prawie każdej kampanii PR dla firmy z branży franchisingowej jest promocja firmy i jej produktu razem z promocją zasada franchisingu. Dziennikarze często traktują informację o samej tylko firmie jako próbę wciśnięcia im kryptoreklamy. Z doświadczeń PROFIT system ze współpracy z sieciami franchisingowymi wynika, że aby ominąć ten problem, należy prezentować newsy o sieci w kontekście rozwoju całego rynku franchisingowego. Ukazanie sieci w kontekście szerszego procesu gospodarczego, jakim jest ekspansja franchisingu, oddala zarzut o kryptoreklamę i wywołuje zainteresowanie nowością. O franchisingu bowiem mało kto wie - nawet wśród dziennikarzy. Dlatego należy pisać o nim fachowo i jasno - to temat ekonomiczny, a w nim przydarza się najwięcej błędów. Taką fachowość gwarantują tylko firmy specjalizujące się w obsłudze sieci franchisingowych, oczywiście jeśli posiadają dział public relations.

Arkadiusz Słodkowski
ekspert, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców

POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023