Touroperatorom nie zawsze po drodze z franczyzą
Sezon 2013 i 2014 okazały się niezwykle pomyślne dla biur podróży. A wszystko to po czterech latach strat. Danych za 2014 rok jeszcze nie znamy, ale eksperci szacują, że zyski będą jeszcze wyższe niż 80 mln zł, które branża zarobiła rok wcześniej. Te dane skłaniają inwestorów do rozważenia otwarcia własnego biura podróży. Tym bardziej, że na biznes trzeba przeznaczyć niewiele ponad 20 tys. zł. Tak jest m.in. w przypadku biura pod szyldem Wakacje.pl. Wspomniana kwota obejmuje wizualizację zewnętrzną i wewnętrzną (kasetony, podświetlany semafor, oklejenie witryn, system do prezentacji ofert w witrynach, fototapeta), umeblowanie oraz pakiet startowy (projekt aranżacji wnętrza, materiały reklamowe, gadżety, odzież firmowa).
- W 2014 roku otworzyliśmy salony sprzedaży m.in. w Warszawie, Poznaniu, Elblągu, Włocławku, Nowym Sączu, Sochaczewie i Wołominie. Natomiast na początku tego roku ruszyły trzy salony: w Gdyni, Krakowie i Chojnicach, a wkrótce nastąpi otwarcie biura we Wrocławiu – wylicza Wioletta Zarzycka, dyrektor sieci sprzedaży Wakacje.pl.
Najatrakcyjniejszymi lokalizacjami pod biuro podróży są miejsca zapewniające duży przepływ klientów. Najlepiej sprawdzają się galerie i pasaże handlowe.
- Miejsce oceniamy pod kątem potencjału - szacuje się, jaki obrót można osiągnąć w danej lokalizacji. Ten z kolei weryfikuje uwzględniając koszty inwestycji oraz koszty stałymi, które trzeba będzie ponosić co miesiąc. To, czy w danym centrum handlowym opłaca się prowadzić biuro podróży, zależy od kilku czynników, m.in. od obecności w centrum innych biur podróży, w tym salonów firmowych touroperatorów – wyjaśnia Wioletta Zarzycka.
Salony firmowe w okolicy to zła wiadomość dla przedsiębiorców. Ich obecność może sprawić, że kolejne biuro podróży nie uzyska akceptacji na sprzedaż oferty touroperatora w danej lokalizacji. Nie oznacza to całkowitego skreślenia lokalizacji, ale będzie miało negatywny wpływ na osiągane obroty.
- Odległość narzucają często touroperatorzy, którzy budując swoją sieć sprzedaży stosują ochronę terytorialną dla salonów firmowych i agentów prestiżowych. Kolejnym istotnym czynnikiem jest liczba klientów odwiedzających dane centrum handlowe. I oczywiście koszty prowadzenia biura, w tym głównie wynajęcia lokalu oraz koszty pracy, które w centrum handlowym są wyższe, gdyż jest ono czynne kilkanaście godzin dziennie oraz w weekendy – dodaje przedstawicielka Wakacje.pl.
Wybór lokalizacji pod biuro podróży to wspólna praca potencjalnego franczyzobiorcy oraz doświadczonego franczyzodawcy. Nie znając zasad panujących w branży, polityki budowania sieci sprzedaży przez touroperatorów, trudno jest osobie nie posiadającej doświadczenia w turystyce zdecydować o wyborze miejsca pod biuro podróży. Liderem wśród touroperatorów jest Itaka. Na drugim miejscu pod względem obrotów znajduje się Rainbow Tours (żródło: Wiadomości Turystyczne). (dw)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Październikowy numer "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży. Znajdziesz w nim gratisowy bilet wstępu na Targi Franczyza!
Czy licencja na biznes musi być droga? Nie. Są koncepty, które nie zrujnują naszego budżetu. I w których możemy liczyć na wsparcie franczyzodawcy.
Czy licencja na biznes musi być droga? Nie. Są koncepty, które nie zrujnują naszego budżetu. I w których możemy liczyć na wsparcie franczyzodawcy. Sprawdź w nowym numerze "Własny Biznes FRANCHISING".
Do sieci Wakacje.pl mogą przystąpić zarówno właściciele nowo otwieranych salonów, jak i agenci działający już pod innym szyldem.
W portfolio Wakacje.pl są już trzy marki turystyczne. Gdzie jest miejsce na kolejne biura turystyczne?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Wakacje.pl czy się opłaca
Zastanawiam się nad franczyzą z wakacji.pl Byłby to drugi punkt tej sieci w moim mieście (200 tys. mieszkańców), lokal zwykły (nie w galerii handlowej) ale przy kilku...
Własny ośrodek wypoczynkowy nad morzem :)
ej Forumowicze! Od paru lat z mężem zastanawialiśmy się nad zakupem bądź wybudowaniem własnego ośrodka wypoczynkowego nad morzem, nic wielkie taki mini pensjonat 20-30...
Czy warto zainwestować w pensjonat, apartamenty?
Pewnie, że tak. Własny apartament to bardzo fajna sprawa, gdyż o każdej porze roku pojechać sobie możemy do niego i odpocząć od codziennych obowiązków. Z drugiej...
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Wynająłem samochód na kilka dni za 360 zł przez internet. Na drugi dzień pojechałem po odbiór na drugi koniec miasta i dowiedziałem się, że rezerwacja została...
Kajaki, tratwy, namioty - podróżowanie
Możecie pochwalić się miejscami do których udajecie się na wypoczynek ?
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Witam, jestem kolejnym klientem oszukanym przez Global. Mechanizm juz opisany wczesniej przez innych na forum. Chetnie przystapie do pozwu zbiorowego lub zawiadomienia o...
Pensjonat - warto czy nie?
Największą rolę odgrywa miejsce. Jak jest miejsce turystyczne to zawsze ma sens.
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Firma Global Rent a Car to najwieksze oszustwo z jakim sie spotkalam w moim 34 letnium zycziu. Wypozyczam z mezem samochody pare razy jesli nie wiecej w roku w roznych krajach...