Partner jak królik doświadczalny

Ponad 10 lat doświadczenia rynkowego, członkostwo w Polskiej Izbie Turystyki, certyfikaty Krajowego Rejestru Długów i Biura Informacji Gospodarczej Infomonitor, a w bazie blisko 100 tys. miejsc noclegowych i hoteli w Polsce i na świecie. Tym wszystkim, a także liczbą 180 tys. obsłużonych klientów, może pochwalić się grupa TraveliGo.pl. I choć biznes się kręci, to zarząd ma apetyt na więcej. Chce wyjść do klienta tworząc sieć stacjonarnych biur podróży.
Jednym z powodów takiej decyzji jest tzw. efekt ROPO (Research Online Purchase Offline – Badaj online, kupuj offline). Zjawisko to spędza sen z powiek wielu właścicielom internetowych portali pośrednictwa turystycznego. Klienci chętnie bowiem badają ofertę rynkową w internecie, ale gdy przychodzi do zakupu, zdecydowanie wolą wybrać się do placówki i „fizycznie” podpisać umowę. W ten sposób pośrednicy posiadający wyłącznie portal internetowy tracą klientów na rzecz posiadaczy stacjonarnych biur.
TraveliGo.pl chce odpowiedzieć na ten trend i zbudować konwencjonalną sieć sprzedaży. Jak podaje magazyn Wiadomości Turystyczne, portal chce otworzyć w 2015 roku pierwsze dziesięć placówek, wszystkie mają być franczyzowe. Właściciele TraveliGo.pl podobno długo pracowali nad konceptem sieciowym i mają w szczegółach opracowany schemat wspierania partnerów – od bogatej oferty tour operatorów, przez bonusy za realizację planu sprzedaży, po rozbudowany system CRM do zarządzania klientami.
- Nasz koncept franczyzowy mamy przygotowany już praktycznie od dwóch lat. Powstał on we współpracy ze doradcami i architektem, który przygotował projekt biur. Czekaliśmy z uruchomieniem stacjonarnej sieci sprzedaży, bo chcieliśmy zaobserwować, jak franczyzowy koncept sprawdzi się u konkurencji. Dziś już mamy pewność, że to właściwa droga rozwoju - mówi Bartosz Roch Nowik, prezes Traveligo.pl,
Problem w tym, że nie tylko nie mają żadnego doświadczenia w udzielaniu franczyzy, ale również przedtem sami nie prowadzili stacjonarnych biur. Franczyzobiorcy, którzy przystąpią do sieci, wystąpią więc w roli królików doświadczalnych. Choć franczyzodawca twierdzi, że wie, jak wyszkolić partnerów.
- Mimo, że wcześniej nie prowadziliśmy tradycyjnych punktów sprzedaży, to jednak klienci cały czas mogli skorzystać z pomocy konsultantów, którzy w razie potrzeby przyjeżdżali do domów, by udzielić dodatkowych informacji czy podpisać umowę. Mamy więc doświadczenie w sprzedaży bezpośredniej. Ponadto nasi franczyzobiorcy będą mogli skorzystać z usług naszych trenerów, którzy szkolili konsultantów. Otrzymają także podręcznik operacyjny oraz dostęp do naszej bazy wiedzy. Według mnie doświadczenie i renoma, jaką zdobyliśmy na rynku wystarczą, by zachęcić potencjalnych franczyzobiorców do współpracy - uważa Nowik.
TraveliGo.pl ma jednak podwójnie utrudnione zadanie. Wchodzi bowiem na silnie konkurencyjny rynek. We franczyzie rozwijają się liczne sieci biur podróży, a wiele z nich obejmuje już po kilkadziesiąt punktów (by wymienić choćby MyTravel czy Wakacje.pl – w obu sieciach jest ich ponad 70). TraveliGo.pl czeka zatem trudna walka – nie tylko o klientów, ale i o franczyzobiorców.
Grzegorz Morawski
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Franczyzodawca Travelplanet.pl zapewnia, że najlepsze salony sieci generują sprzedaż na poziomie 10 mln zł rocznie.
Paulina Młynarska mieszka na stałe w Grecji, prowadzi autorskie warsztaty „Miejsce Mocy”, na których łączy jogę ze zwiedzaniem. W tym roku rusza z nowym projektem – Villą Tatrą na Krecie, która już niedługo przywita pierwszych turystów.
Do sieci Wakacje.pl mogą przystąpić zarówno właściciele nowo otwieranych salonów, jak i agenci działający już pod innym szyldem.
Sytuację branży nieco poprawiły wakacje, ale mimo to nadal panuje w niej duża niepewność. Właściciele hoteli obawiają się ponownego zamknięcia.
Chętnych na glamping, czyli luksusowy kemping, nie brakuje. Wciąż niewiele osób decyduje się jednak otworzyć taką działalność.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
POPULARNE NA FORUM
Wakacje.pl czy się opłaca
Zastanawiam się nad franczyzą z wakacji.pl Byłby to drugi punkt tej sieci w moim mieście (200 tys. mieszkańców), lokal zwykły (nie w galerii handlowej) ale przy kilku...
Własny ośrodek wypoczynkowy nad morzem :)
ej Forumowicze! Od paru lat z mężem zastanawialiśmy się nad zakupem bądź wybudowaniem własnego ośrodka wypoczynkowego nad morzem, nic wielkie taki mini pensjonat 20-30...
Czy warto zainwestować w pensjonat, apartamenty?
Pewnie, że tak. Własny apartament to bardzo fajna sprawa, gdyż o każdej porze roku pojechać sobie możemy do niego i odpocząć od codziennych obowiązków. Z drugiej...
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Wynająłem samochód na kilka dni za 360 zł przez internet. Na drugi dzień pojechałem po odbiór na drugi koniec miasta i dowiedziałem się, że rezerwacja została...
Kajaki, tratwy, namioty - podróżowanie
Możecie pochwalić się miejscami do których udajecie się na wypoczynek ?
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Witam, jestem kolejnym klientem oszukanym przez Global. Mechanizm juz opisany wczesniej przez innych na forum. Chetnie przystapie do pozwu zbiorowego lub zawiadomienia o...
Pensjonat - warto czy nie?
Największą rolę odgrywa miejsce. Jak jest miejsce turystyczne to zawsze ma sens.
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Firma Global Rent a Car to najwieksze oszustwo z jakim sie spotkalam w moim 34 letnium zycziu. Wypozyczam z mezem samochody pare razy jesli nie wiecej w roku w roznych krajach...