Dobry pomysł na biznes
Ziemia nie jest centrum wszechświata, i to ona kręci się wokół Słońca, a nie odwrotnie. To zdanie dla każdego człowieka, który ukończył kilka klas szkoły podstawowej, jest oczywistą oczywistością. Jednak nie należy zapominać, że za to twierdzenie wyśmiany został Arystoteles, stracony Giordano Bruno, uwięziony Galileusz. Idea naukowa, dopóki nie okaże się prawdziwa, wydaje się tylko chorym rojeniem. Podobnie rzecz ma się w biznesie. Pomysł na zarobek, który nie jest wdrażany w życie i nie okazuje się sukcesem, jest niewiele wart. Jednym z najbardziej jaskrawych przykładów z ostatnich lat jest serwis Airbnb. Jego założyciele w 2008 roku wysłali propozycje współpracy do siedmiu znanych aniołów biznesu z Doliny Krzemowej, oferując 10 proc. udziałów za 150 tys. USD. Pięciu aniołów uznało pomysł za niewarty zainteresowania, a dwóch nawet nie pokusiło się o jakąkolwiek odpowiedź na ofertę. Dziś Airbnb to firma warta około 25,5 mld USD, mająca 60 mln klientów w 191 krajach świata.
Innym przykładem z pogranicza sztuki i biznesu jest historia książek o Harrym Potterze. Twórczyni postaci i ich autorka, brytyjska pisarka J.K. Rowling, musiała połknąć gorzką pigułkę odrzucenia rękopisu pierwszej części przygód czarodzieja w aż 12 wydawnictwach. W tej chwili globalna marka Harry Potter – która obejmuje filmy, książki, zabawki i wiele innych produktów i usług – warta jest około 25 mld USD. Historia pokazała, że to były doskonałe pomysły biznesowe. Problem w tym, że ktoś je odrzucił. Zrobiły to osoby, które od lat działały w „swoim” biznesie, osoby doświadczone.
Według profesora Adama Granta – jednego z najbardziej szanowanych obecnie amerykańskich ekspertów od zarządzania i psychologii biznesu – menedżerowie i osoby na kierowniczych stanowiskach powinni przede wszystkim skupiać się na „pozytywnym” postrzeganiu pomysłów (wyszukiwaniu ich zalet), a nie na „negatywnym” (krytykowaniu, szukaniu w nich wad). Grant wskazał na niezwykle ciekawe badania Justina M. Berga, profesora zarządzania Stanford University, z których wynika, że artyści Cirque du Soleil byli mało krytyczni w stosunku do swoich pomysłów na nowe numery cyrkowe, a ich przełożeni z kolei zbyt krytyczni.
– Są dwa podstawowe powody, dla których menedżerowie bardzo często odrzucają obiecujące pomysły biznesowe. Po pierwsze, boją się o swoje kariery. Jeśli menedżer odrzuci doskonały pomysł, nikt się o tym zapewne nie dowie. Jeśli zaakceptuje pomysł zły, to dowie się o tym całe otoczenie, a w dodatku pojawią się konsekwencje finansowe – tłumaczył Grant podczas wykładu na Aspen Ideas Festival 2016. – Po drugie, menedżerowie to zazwyczaj ludzie doświadczeni i to ich często gubi. Są przyzwyczajeni, że dany rodzaj produktu lub usługi odnosi sukces. Dlatego odrzucają wszystko, co nosi znamiona prawdziwej nowości, co znacząco różni się od oferty, która już jest na rynku – dodał.
Czy jest jakieś lekarstwo na tą swego rodzaju ślepotę menedżerów? – Zarządzający powinni poświęcać więcej czasu na przedstawianie i dyskutowanie swoich własnych pomysłów w swoim gronie, a nawet na szerszym forum. Jak pokazują badania, to powoduje, że stają się bardziej otwarci na pomysły podwładnych lub ludzi spoza firmy. Zaczyna się wykształcać w nich postawa kreatywna, a nie postawa zamknięta. Zaczynają poszukiwać powodów, dla których powinni dany pomysł zaakceptować, a nie przyczyn, dla których powinni go odrzucić – twierdzi Grant.
Przedsiębiorcy i anioły biznesu zwracają uwagę, że obecnie sporym problemem jest deficyt dobrych pomysłów biznesowych. – Większość pomysłów start-upowych można sfinansować przez rynek. Problemem jest brak pomysłów, a nie brak kapitału – powiedział portalowi Obserwator Finansowy Rafał Agnieszczak, twórca portali Fotka.pl i Furgonetka.pl.
Z pewnością zasada proponowana przez Adama Granta – o której więcej można przeczytać w jego najnowszej książce „Originals: How Nonconformists Move the World” – zainspiruje ludzi do nowych idei biznesowych. Z drugiej strony pamiętajmy, że innowacyjność ludzka nie zna granic, a dążenie do tworzenia nowych wynalazków jest odwieczne, wręcz zakodowane w ludzkiej naturze. Być może deficyt pomysłów, jaki w tej chwili obserwują eksperci, jest zjawiskiem przejściowym, związanym z momentem ewolucji, w którym znajdują się współczesne korporacje?
Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Zetki a przedsiębiorczość
/02.11.2025
Tylko kilkanaście procent przedstawicieli pokolenia Z chce otworzyć własny biznes. Czy da się poprawić te statystyki?
Tegoroczna Nagroda Nobla z ekonomii, choć dotyczy teorii, może mieć praktyczne przełożenie na biznes – szczególnie na franczyzę.
Czy spółki w Delaware pozwalają skutecznie ukryć majątek i tożsamość właściciela?
Z oprogramowania firmy SpiceSolutions korzysta już trzy tysiące osób na świecie. Udało się to osiągnąć mimo braku jakichkolwiek działań wspierających sprzedaż.
Nawet najlepszy pomysł biznesowy najpierw trzeba zaprezentować, aby dobrze sprzedać. Dlatego warto wiedzieć, co i jak mówić przyszłym inwestorom, pamiętając o tym, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Stawiam na Mrówkę
/28.10.2025
Po powrocie z USA Adrian Luźny stanął przed wyborem – praca na etacie w korporacji czy własny biznes. Wybrał współpracę z PSB Mrówka i dziś prowadzi dwa sklepy w Poddębicach i Łęczycy, pokazując, że przemyślana strategia i wsparcie sieci mogą przynieść realny sukces w handlu detalicznym.
Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
Żabka świętuje kolejny przełom – otwarcie 12 000. sklepu w Polsce. Firma zapowiada dalszą ekspansję – do 2028 roku chce otwierać nawet 1300 sklepów rocznie.
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...