Rodzina biznesem silna

Rodzinne nie znaczy małe / Jednym z prelegentów V Kongresu Firm Rodzinnych był Henryk Orfinger, prezes firmy Dr Irena Eris.
Poniedziałek
09.04.2018
Tylko 9 proc. firm ma opracowany plan sukcesji. Jak sprawnie przekazać władzę młodemu pokoleniu w biznesie rodzinnym?
 

W Poznaniu odbył się dwudniowy Kongres Firm Rodzinnych, to już 5. edycja wydarzenia dedykowanego przedsiębiorcom rodzinnym. Tematem tegorocznego Kongresu była moc drzewa genealogicznego – siła relacji rodzin biznesowych. Zaproszeni prelegenci oraz uczestnicy rozmawiali o sile wartości będących podstawą tworzenia mechanizmów ładu rodzinnego dla zapewnienia długowieczności firm rodzinnych.

Wydarzenie organizowane przez Instytut Biznesu Rodzinnego co roku gromadzi przedsiębiorców, którym zależy na czerpaniu inspiracji, wymianie doświadczeń i dyskusji o najbardziej aktualnych kwestiach dotykających firmy rodzinne. W programie znalazło się miejsce na historie firm rodzinnych, które odniosły międzynarodowy sukces, opowieści o budowaniu marki firmy rodzinnej – jako powodu do dumy, oraz dyskusje o dywersyfikacji działalności poprzez wprowadzanie innowacji, inwestowanie w start-upy czy poszerzanie portfela marek. W odpowiedzi na potrzeby rodzinnych przedsiębiorców rozmawiano także na tematy poruszające kwestie relacji między członkami rodziny, konfliktów, wyznawania wspólnych wartości.

Aby zapewnić dostęp do doświadczeń zagranicznych firm rodzinnych, do udziału w Kongresie zaproszono profesora Petera Maya, eksperta z dziedziny przedsiębiorczości rodzinnej, który omówił wyzwania stojące przed firmami ceniącymi stabilność i miarowy rozwój, w coraz bardziej chaotycznym, pędzącym świecie.

Swoimi doświadczeniami podzielił się także Antoine Mayaud, reprezentant trzeciego pokolenia rodziny Mulliez, będącej właścicielami takich marek jak: Auchan, Decathlon, Leroy Merlin, Orsay. Udało mu się przekonać publiczność, że nawet w organizacji mającej ponad 700 udziałowców będących członkami rodziny, można zachować zgodę, harmonię i przejrzystość podążając za kilkoma prostymi zasadami.

Do grona międzynarodowych gości dołączył Richard Bergfors, właściciel szwedzkiej sieci restauracji, Max Burgers. Mówił o miłości do burgerów, pasji przekazanej przez rodziców oraz życiowej misji jaką jest uratowanie świata przed najbardziej znanym konkurentem, by dawać ludziom jakość, smak i bardziej wartościowe posiłki.

O polskich realiach prowadzenia rodzinnego biznesu mówili ojciec i syn z firmy Kruger&Matz – Zbigniew i Michał Leszek – podkreślając, jak ważny jest wzajemny szacunek między pokoleniami oraz między rodzeństwem. Dzięki mądremu wychowaniu, rodzice zbierają teraz owoce swojej pracy, oddając zarządzanie firmą w ręce trzech synów.

Henryk Orfinger, prezes zarządu dr Irena Eris, przypomniał uczestnikom jak ważne jest czerpanie radości z tego co się robi i pokazał, że nawet najbardziej odważne marzenia się spełniają. W spisanej w latach 90. strategii firmy zawarto marzenie o zyskaniu międzynarodowej renomy, które ziściło się w 2014 roku, kiedy firma jako jedyna marka kosmetyczna w Polsce zasiadła w gronie największych producentów branży kosmetycznej we francuskim Comite Colbert.

W temacie odważnych wizji pozostała dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. Jak mówiła: „W tak turbulentnym i niestabilnym otoczeniu, coraz ważniejsze staje się znalezienie wspólnej, międzygeneracyjnej odpowiedzi na pytanie, dlaczego robimy to co robimy? Bo można przez dywersyfikację zmienić to co robimy, można i trzeba przez innowację zmieniać to jak to robimy, lecz to co daje wspólną tożsamość – jest wspólna odpowiedź na to dlaczego?

Wskazując, że tylko 9 proc. firm ma opracowany plan sukcesji, dr Lewandowska zaprezentowała autorski model BELIEFS, który wzmacnia doskonałość strategiczną a tym samym długowieczność rodzinnej firmy wśród wszystkich pokoleń bazując na siedmiu kluczowych czynnikach (więziach społecznych, efektywności organizacyjnej, wzajemnych relacjach, identyfikacji członków rodziny z firmą, duchu przedsiębiorczości, kontroli i wpływach rodziny oraz działaniach strategicznych).

Tematy zaprezentowane na plenum były pogłębione podczas sesji panelowych. Jednym z głównych był temat wad i zalet zakładania fundacji rodzinnych, relacji międzypokoleniowych, finansowych aspektów zarządzania firmą rodzinną oraz wyzwań, takich jak wprowadzanie innowacji czy cyfryzacja, stojących przed rodzinnymi biznesami.

Zwieńczeniem pierwszego dnia była wieczorna Gala, podczas której podpisana została Konstytucja Rodzinna Grupy Wróbel – ta podniosła chwila, dodała rangi dokumentowi, który mimo nieformalnego charakteru, reguluje najważniejsze mechanizmy działające zarówno w firmie, jak i rodzinie. Był to symboliczny moment, którego wszyscy uczestnicy mogli być świadkami.

Drugi dzień skupiał się na tematach związanych z profesjonalizacją firmy rodzinnej. Eksperci z otoczenia biznesowego wskazywali, gdzie i jak rodzinne przedsiębiorstwa mogą szukać innowacji oraz na jakie zmiany prawne i podatkowe warto zwrócić szczególną uwagę.

Swoją wiedzą i obserwacjami z prowadzącym panel „Mechanizmy ładu rodzinnego” podzielili się także: Marek Piechocki, prezes LPP, Tomasz Domogała prezes TDJ, Jakub Kołodziej, członek zespołu zarządzającego Roleski, dr Adrianna Lewandowska, prezes IBR oraz Zbigniew Inglot i Wojciech Wróbel.

Uczestnicy Kongresu mieli też możliwość uzyskania odpowiedzi na swoje pytania w bardziej praktyczny sposób. Podczas sesji warsztatowych analizowano studia przypadków firm rodzinnych stających przed problemami z obszarów: prawa i podatków, strategii, relacji i konfliktów, zarządzania majątkiem, finansowania rozwoju, zakładania start-upów, cyfryzacji, nowych modeli biznesowych.

Na deser organizatorzy zostawili prelekcję Jana Kolańskiego, który z małej firmy produkującej przyprawy stworzył grupę kapitałową Colian oraz dr Adama Mokrysza, prezesa zarządu Mokate, który odpowiada za rozwój nowych kierunków biznesowych firmy. Obaj prelegenci podkreślali siłę rodzinnych relacji oraz wpływ wartości na budowanie kultury organizacyjnej firmy i zwiększania poczucia tożsamości z firmą wśród pracowników.

Jubileuszowy, V Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych po raz kolejny przyciągnął setki przedsiębiorców, którym zależy na długowieczności swoich rodzinnych firm. W tym roku dowiedzieli się jak ważne w osiągnięciu tego celu jest budowanie trwałych i szczerych relacji między członkami rodziny oraz korzystanie ze wsparcia jakie dają mechanizmy ładu rodzinnego.

VI Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych odbędzie się za rok: 18-19 marca 2019, w Poznaniu. 


Firma inna niż wszystkie / Adam Mokrysz prezes Mokate, podkreślał siłę rodzinnych relacji w biznesie.
Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, jestem studentką III roku finansów menedżerskich Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach i prowadzę badania do pracy licencjackiej na temat źródła finansowania...

208 wypowiedzi
ostatnia 18.02.2020
Franczyza

Jakie sieci handlowe nie blokują decyzji podejmowanych przez partnera? Chciałbym wejść na rynek, bo mam już pewne doświadczenie, ale właśnie boję się mocnego...

1 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2020
Społeczność Franchising.pl

Strata 37000 PLN. Jestem na drodze sądowej z firmą blinkee.city / Blinkee. W lutym 2019 podpisana i wysłana umowa. Pieniądze wysłane. Do dnia 13.12.2019 brak skuterów,...

1 wypowiedzi
ostatnia 13.12.2019
Biznes na dodatek

Z tymi kwotami 6.000~12.000pln to raczej byłbym bardzo ostrożny ;-) Ale faktycznie taka opcja jest ciekawa, główne problemy InPostu to niestety... Technika! Terminale do...

2 wypowiedzi
ostatnia 29.11.2019
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam wszystkich. Zaczynam pisać pracę licencjacką na temat franchisingu i jestem na etapie poszukiwania danych. W związku z tym zwracam się do Was z zapytaniem czy wiecie...

208 wypowiedzi
ostatnia 27.11.2019
Chcę założyć punkt dorabiania kluczy

Cześć, temat jest naprawdę stary ale szukając podobnego wątku trafiłem właśnie tutaj czyli jak widać ludzie szukają i znajdują te forum. Z tego co wiem bardzo...

2 wypowiedzi
ostatnia 19.11.2019
Jak zarządzać dużą firmą?

Zarządzanie dużą firmą, bez rozbudowanych systemów, staje się obecnie niemożliwe. Wiadomo, że im większe przedsiębiorstwo, tym większe wymagania odnoście realizacja...

4 wypowiedzi
ostatnia 06.09.2019
Firma na sprzedaż

Ciekawe, że niektórzy ludzie są tak obrotni i potrafią rozpoczynać tak wiele rozpoznawalnych biznesów. Na pewno musieli zaczynać od czegoś mniejszego wcześniej. Sam...

1 wypowiedzi
ostatnia 20.08.2019