Bądź mobilny albo giń

Urządzenia mobilne posiada już ponad połowa Polaków. Wśród osób w wieku 19-24 lat, odsetek ten wynosi ponad 70 proc. Za ich pomocą zakupów dokonuje co trzeci z nas, a z danych PayPal i Ipsos wynika, że handel mobilny rośnie w Polsce trzykrotnie szybciej niż cały sektor e-commerce. Dla firm oznacza to potencjał, którego zignorowanie może okazać się kosztowne.
Raport firmy mShopper wykazał, że konsumenci mobilni (czyli tacy, którzy kupili coś przez smartfona w ostatnich sześciu miesiącach) stanowią 24 proc. spośród polskich internautów. Natomiast odsetek zdeklarowanych posiadaczy urządzeń mobilnych, którzy dokonują zakupów przy ich użyciu wynosi 33 proc. Badacze przewidują, że do końca 2015 r. będzie ich dwa razy więcej.
Zmieniające się preferencja klienta otwierają przed firmami zupełnie nowe możliwości marketingowe. Sztuka polega na tym, by stworzyć rozwiązania ułatwiające konsumentowi dokonywanie wyborów i finalizowanie transakcji.
– Odsetek firm, które oferują możliwość dokonania płatności przy użyciu smartfona wynosi zaledwie 5 proc. To zdecydowanie za mało, by zaspokoić popyt rosnącej liczby m-konsumentów – komentuje Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający mytaxi, pierwszej w Polsce aplikacji umożliwiającej płatność za taksówkę przez aplikację. – Nowoczesny konsument, przeglądając wygodnie oferty na swoim urządzeniu mobilnym jest w pełni gotowy, żeby podjąć decyzję zakupową i dokonać płatności. Jeśli nie zaproponujemy mu rozwiązania szybkiego i wygodnego, automatycznie się zniechęci i zrezygnuje z zakupu.
Potencjał rynku m-commerce dostrzega coraz więcej właścicieli sklepów. Według raportu mGenerator „M-commerce w praktyce” zakupy mobilne stanowią 10 proc. transakcji w co drugim sklepie. Mobilnie kupują głównie osoby w wieku 25-44 lata, wydając zwykle między 50-150 zł. Ponad połowa z nich najchętniej korzysta z płatności szybkim przelewem, co piąty wykorzystuje płatność przez aplikację mobilną. Popularność tych ostatnich rośnie w błyskawicznym tempie z uwagi na dużą wygodę aplikacji z płatnością mobilną, które ułatwiają życie codzienne, jak np. płatność za bilety komunikacji miejskiej, parkingi czy bilety do kina (SkyCash), zamawianie i płatność przez aplikację za taksówkę (mytaxi) czy za jedzenie z dostawą (PizzaPortal). Telefonem zapłaciło już 40 proc. mobilnych Polaków.
– W planowaniu i projektowaniu nowych rozwiązań płatniczych, niezwykle ważne jest stworzenie warunków spójnych z doświadczeniem zakupowym w świecie offline – uważa Krzysztof Urban. – W tradycyjnym sklepie klient ma możliwość wyboru opcji płatniczej i nie jest przymuszany do określonego sposobu zapłaty. M-commerce również powinno pozostawiać taką wolność wyboru swojemu użytkownikowi, który bez opuszczania aplikacji z łatwością dokona zakupu w sposób, który jemu odpowiada. Dla mobilnych liczy się ruch i płynność – zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Aby osiągnąć sukces, należy przede wszystkim zrozumieć te priorytety.
Mobilność staje się jednym z najważniejszych elementów codzienności, a co za tym idzie, płatności na smartfonach i tabletach muszą stawać się jeszcze prostsze, bardziej intuicyjne i bezproblemowe.
– Płatności mobilne to teraźniejszość e-handlu, a Polacy szybko uczą się czerpać z tego faktu korzyści. Cieszymy się widząc, że Polacy biorą udział w kształtowaniu pierwszej mobilnej ery w handlu, z coraz większą ilością konsumentów wykorzystujących do zakupów smartfony i tablety oraz m-handlem rosnącym trzykrotnie szybciej niż e-commerce ogółem – mówi Damien Perillat, dyrektor zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Nawet najlepszy pomysł biznesowy najpierw trzeba zaprezentować, aby dobrze sprzedać. Dlatego warto wiedzieć, co i jak mówić przyszłym inwestorom, pamiętając o tym, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyza to sprawdzona metoda współpracy, z której korzystają tysiące przedsiębiorców na całym świecie. Na czym polega ten model biznesowy?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...