Czwartek
10.09.2009
Przy aranżacji wnętrza w sklepie odzieżowym kluczową rolę dla poziomu sprzedażyodgrywa wystawa, przymierzalnia i manekin.
 

W sklepach odzieżowych dobrze wykonany projekt wnętrza ma zachęcić klienta do wejścia, a potem do zakupu. Istotne jest też, by wnętrze lokalu odpowiadało profilowi sklepu i ofercie (sportowej, eleganckiej, z odzieżą codzienną typu life-style czy młodzieżowej w stylu old-school bądź hip-hopowej).

W sklepach z ubraniami dla młodzieży wnętrza muszą być nowoczesne. Dużą rolę odgrywa kolor, gra świateł oraz materiały (obecnie dominuje szkło i stal). Również grafiką można przyciągnąć młodych ludzi. Należy tak dobrać kolory i czcionki, żeby klient chciał wejść do środka.

– Sklepy odzieżowe muszą odpowiadać oczekiwaniom klientów. Projektant powinien wiedzieć, co obecnie interesuje młodzież, jaka kolorystyka, światło, a nawet muzyka – twierdzi Wojciech Gałązka, projektant, właściciel pracowni architektonicznej WG Design. – Bardzo ważna jest także grafika. Można nią przyciągnąć potencjalnego klienta, ale również zniechęcić, stąd trzeba uważać i zachować odpowiednie proporcje – dodaje.

Szacuje się, że 70 proc. decyzji o zakupie podejmowanych jest w miejscu sprzedaży. Stąd dużą wagę przywiązuje się do sklepowych wystaw. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi przechodnia i zachęcenie go do wejścia do środka sklepu.

– Właściciel sklepu nie może sobie dzisiaj pozwolić na małe witryny. Musi być pełno szkła i bardzo mocne światło halogenowe. Zarówno wystawa, którą widzimy na pierwszym planie, jak i wnętrze widoczne na drugim planie są bardzo ważne. Wnętrze jest tłem dla wystawy – tłumaczy Gałązka.

Skutecznym sposobem na przyciągnięcie uwagi klientów i stosowanym obecnie w większości sklepów odzieżowych są manekiny na wystawie. Określają styl sklepu – nie prezentują jednej, wybranej części garderoby, ale eksponują cały komplet.

Obok wystawy kluczowym elementem sklepu jest wejście. Powinno być estetyczne i wyróżniać się spośród innych. Szczególnie trudne jest to w centrach handlowych, gdzie witryny stanowią jeden długi ciąg. Dlatego ciekawym rozwiązaniem może być niewielkie przesunięcie wystawy w głąb sklepu – co przyciąga uwagę klienta, a tym samym pozwala osiągnąć zamierzony efekt.

Tuż za szklaną fasadą, jak często określa się sklepowe witryny, znajduje się strefa wejścia – jedno z najważniejszych miejsc w sklepie. Tu – zgodnie z zasadą, że bliżej wyjścia eksponujemy odzież w niższych cenach – powinien znajdować się towar przeceniony. Często jednak zdarza się, że przy wejściu znajdują się jedynie informacje o promocjach, zaś towar po obniżonej cenie czeka na klienta w odległej części salonu (zwykle jest rozlokowany na przeciwległych stronach sklepu). Zabieg ten sprawia, że zainteresowany musi przejść przez cały sklep i przy okazji zobaczyć pozostały asortyment.

Na sukces sklepu odzieżowego istotny wpływ ma również prezentacja towaru. Dominują trzy sposoby ekspozycji: przy pomocy manekina, wieszaków oraz piramidy, czyli stosów ubrań ułożonych na podeście lub stole.

Oferowany asortyment powinien znajdować się w zasięgu wzroku klienta. Nie oznacza to jednak, że cały towar, jakim dysponuje placówka handlowa, ma być prezentowany w salonie. Zbyt duża ilość asortymentu na powierzchni sklepowej sprawia wrażenie magazynu, co obniża standard salonu w oczach robiącego zakupy.

Najskuteczniejszym sposobem zaprezentowania odzieży są manekiny, które prezentują garderobę w całości. Piramidy lub wieszaki nie dają tak dobrego efektu. Manekiny jednak zajmują dużo miejsca, stąd często stosuje się połączenie wszystkich elementów ekspozycji.

Wśród czynników, które trzeba brać pod uwagę przy projektowaniu sklepu, coraz większe znaczenie zyskują przymierzalnie.

– Nie są to już schowane z boku zakamarki. Traktuje się je jako strategiczne miejsca, w których podejmujemy decyzję o zakupie – tłumaczy Wojciech Gałązka.

Liczba przymierzalni ma wpływ na to, ilu klientów jednocześnie może robić zakupy – powinna zatem odpowiadać natężeniu ruchu w myśl zasady – im więcej, tym lepiej. W dużych sklepach może być ich nawet kilkanaście. Z reguły stanowią ok. 20-30 proc. powierzchni sklepu. Wszystko jednak zależy od częstotliwości wizyt kupujących, charakteru sklepu i indywidualnego wnętrza.

Właściciele sklepów coraz częściej zdają sobie również sprawę z tego, że przymierzalnie są miejscem na odpoczynek i chwilę do namysłu – to tu klient może na spokojnie podjąć decyzję o zakupie. Stąd komfort przymierzania powinien być jak najwyższy. W tym celu warto zadbać o jak największą liczbę luster. Jedno w boksie powoli przestaje wystarczać – standardem stają się trzy lustrzane powierzchnie. Dzięki temu klient może zobaczyć się z kilku stron jednocześnie.

Przymierzalnie to również miejsce, przy którym gromadzą się osoby biernie uczestniczące w zakupach: rodzina, przyjaciele i znajomi. Dlatego tak jak w przypadku lokali gastronomicznych również w sklepach odzieżowych przy przymierzalniach pojawiają się wygodne fotele lub kąciki dla dzieci. Dzięki temu rodzic jest zadowolony, bo może spokojnie przymierzyć ubranie, a dziecko zajęte jest zabawą. A zadowolenie klienta to cel każdego właściciela sklepu.

Maciej Krzysztoszek


Maciej Krzysztoszek, dziennikarz
Maciej Krzysztoszek
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Biznes po stronie dobra

Excellent reading, I read a lot of posts but I am really impressed with your post. Thank sir, I will look into this article. To know about me, try talking to me vex 3

4 wypowiedzi
ostatnia 10.12.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Our GotoAssignmentHelp Best Assignment Help Website for Quality Assignment Writing Help. Take advantage of a pocket-friendly academic assignment help service. Visit us now and...

4 wypowiedzi
ostatnia 07.12.2018
Witam

Witam wszystkich użytkowników. Właśnie dołączyłem do waszego grona.

1 wypowiedzi
ostatnia 07.12.2018
Ubezpieczenie samochodu

Orientujecie sie moze gdzie najlepiej bedzie je wykupic?

1 wypowiedzi
ostatnia 15.11.2018
Sklep z odżywkami w Poznaniu

Olimp trzyma poziom, znam ich suple od lat i zawsze się po nich dobrze czuję, czy buduję masę, czy spalam, to zawsze te efekty są przyśpieszone, zdrowe, naturalne....

9 wypowiedzi
ostatnia 03.10.2018
Jaka reklama się opłaca?

Teraz wszyscy stawiają na reklamę internetową, profil na FB/Instagramie, a moim zdaniem ważna jest też reklama lokalna, jakaś reklama w gazecie, ulotki czy baner. Moja...

82 wypowiedzi
ostatnia 01.10.2018
Agencja Tłumaczeń Przysięgłych

Ja korzystam z biura tłumaczeń w Białymstoku, ProLingua. Pan Bagiński to tłumacz przysięgły, bardzo fachowy i solidny. Wykonuje tłumaczenia specjalistyczne ( w tym...

5 wypowiedzi
ostatnia 17.09.2018
Pozycjonowanie

A czy nie lepiej zaangażować się po prostu w promowanie firmy w social mediach?

1 wypowiedzi
ostatnia 03.09.2018