Przygotuj się do roli franczyzodawcy
Jak wynika z Raportu o franczyzie PROFIT system co roku przybywa średnio 100 systemów, a wciąż nowi przedsiębiorcy zastanawiają się, czy wykorzystać tę formę ekspansji. Jednak rozważając zalety franczyzy zadaj sobie pytanie: czy jako przedsiębiorca jesteś już gotowy, aby zostać franczyzodawcą.
Idea franczyzy dociera do coraz większej liczby przedsiębiorców. Zdają oni sobie sprawę z korzyści jakie daje ta formuła działalności. Każdemu przedsiębiorcy zależy na rozbudowaniu kanałów dystrybucji, wzmocnieniu pozycji na rynku i zwiększeniu znajomości nazwy i marki. Tym bardziej jest to kusząca perspektywa jeżeli rozwój następuje bez konieczności ponoszenia kosztów takiej inwestycji i ryzyka. Poza tym franczyzodawca nie musi się martwić o zatrudnienie pracowników i o zapewnienie kierownictwa jednostce franczyzowej, ponieważ franczyzobiorca jako właściciel bardziej angażuje się w prowadzenie punktu niż pracownicy. Kolejnymi bodźcami budzącymi chęć zostania franczyzodawcą są dodatkowe źródła dochodów w postaci opłat franczyzowych, niższe wydatki na działania promocyjno-reklamowe oraz zapewnienie sobie rynku zbytu produktów (w przypadku franczyzy dystrybucyjnej). Jednak nie tak szybko zostaje się franczyzodawcą. Niestety, często osoby myślące o rozwinięciu sieci franczyzowej nie zadają sobie podstawowego pytania: co takiego unikalnego mogę zaoferować franczyzobiorcom, co skłoni ich do przystąpienia do systemu? Myśląc o franczyzie należy spojrzeć na własną działalności przez pryzmat franczyzobiorcy i korzyści jakie może on czerpać z obecności w sieci.
Czy już mogę?
Zgodnie z założeniem franczyzy, franczyzodawca zobowiązany jest przekazać franczyzobiorcy całościowy model prowadzenia biznesu, opracowany na podstawie własnego doświadczenia. Aby takie doświadczenie mieć, należy prowadzić przynajmniej jedną jednostkę pilotażową, która działa co najmniej dwanaście miesięcy. Minimum tyle czasu potrzeba, aby dokładnie przetestować pomysł i sprawdzić jakiej podlega on sezonowości, jaką ma konkurencję na rynku, a także czy oferowane produkty lub usługi są niezależne od trendów mody. Na własnej skórze najlepiej jest sprawdzić czy koncepcja działalności jest opłacalna, wtedy łatwiej będzie przekonać potencjalnych franczyzobiorców o przystąpieniu do sieci. Tylko prowadząc jednostkę własną będziesz w stanie opracować i przygotować całościową koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej.
Czy mam prawo do logo?
Budowanej sieci franczyzowej należy zapewnić jednolity wizerunek, ponieważ jego jednorodność zapewni sieci rozpoznawalność wśród klientów. Dlatego też bardzo ważne jest opracowanie wizualizacji sieci. Niezbędne jest zaprojektowanie logo, które będzie wyróżniało sieć, a także wizualizację wnętrz jednostek. Należy też uregulować kwestie prawne związane z logo i zapewnić sobie wyłączne prawo do posługiwania się i rozporządzania nim. Tylko wtedy można myśleć o udzielaniu licencji franczyzowej.
Czy mi się opłaci?
Myśląc o franczyzie powinieneś dokonać analizy opłacalności planowanego przedsięwzięcia, zarówno z własnego punktu widzenia, jak i potencjalnych franczyzobiorców. Należy się zastanowić jakie środki finansowe będzie musiał zainwestować franczyzobiorca i jak szybko zacznie zarabiać. Zastanów się też jakie usługi będziesz w stanie świadczyć swoim franczyzobiorcom i określ korzyści jakie odniosą z przystąpienia do sieci.
Czy mam strategię promocji?
Jeżeli prowadzisz własną jednostkę, jesteś właścicielem znaku towarowego, a działalność jest opłacalna, możesz zacząć myśleć o stworzeniu sieci franczyzowej. Jednak wymaga to poświęcenia czasu i pracy, aby opracować wszystkie niezbędne zasady współpracy. Pierwszym etapem jest opracowanie pakietu franczyzowego, który zaoferujesz potencjalnym franczyzobiorcom. W ramach pakietu musisz przygotować umowę franczyzową, która reguluje prawa i obowiązki stron w trakcie obowiązywania umowy i po jej wygaśnięciu. Kolejnym elementem jest podręcznik operacyjny, który musi opisywać wszystkie procedury według jakich ma działać franczyzobiorca. Będziesz też musiał określić system opłat franczyzowych, a dodatkowo, jako uatrakcyjnienie oferty, możesz opracować biznesplan dla franczyzobiorców. Nie jest to zadanie proste, a dodatkowo czasochłonne. Dlatego dbając o dobre merytoryczne przygotowanie dokumentów, lepiej jest zwrócić się do doradców, którzy zajmują się takimi zagadnieniami profesjonalnie.
Kolejnym krokiem, jaki należy podjąć przymierzając się do stworzenia sieci franczyzowej, jest przygotowanie strategii promocji stworzonego systemu i poszukiwania franczyzobiorców. Należy sobie zdawać sprawę, że do rekrutacji franczyzobiorców, a w późniejszym czasie do ich kontrolowania, będzie trzeba organizacyjnie odpowiednio przygotować firmę. Dlatego podstawowe pytanie jakie trzeba sobie zadać zanim zacznie się myśleć o franczyzie brzmi: czy jestem już na to gotowy?
Karina Korczyńska, prawnik, doradca ds. franczyzy PROFIT system
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Twoja firma poszukuje franczyzobiorców? Musisz więc zadbać o jej wizerunek.
Polskie firmy franczyzowe najczęściej rozpoczynają ekspansję zagraniczną od wejścia do Czech i na Ukrainę. Do Czech, bo to rynek najbardziej podobny do naszego, a na Ukrainę – bo ma nieporównywalnie większy potencjał.
Coraz więcej firm rozwija się w oparciu o model współpracy franczyzowej. Sprawdź, czy nadszedł już czas, aby „sfranczyzować” twój biznes.
Zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy wymaga odpowiednio dobranych i zaplanowanych działań PR. To dzięki nim zdobywamy zaufanie klientów, ale i potencjalnych franczyzobiorców.
Dzięki badaniom Mystery Shopping można skutecznie monitorować sieci franczyzowe w zakresie utrzymywania jakości obsługi klientów. Aby jednak monitoring miał sens, konieczne jest wcześniejsze opracowanie księgi standardów jakości.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.
Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.
Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.
Mini Melts chce w tym roku rozbudować sieć do ponad 400 punktów. Ma dla chętnych kilka propozycji współpracy.
Gastromall Group został inwestorem strategicznym i przejmuje udziały w sieci Makarun Spaghetti and Salad. Co to oznacza dla obu marek?
POPULARNE NA FORUM
Załóż firmę przez internet
Dzień dobry, rozważam założenie firmy i zastanawiam się na ile opłaca się zakup gotowej firmy z portali takich jak https://sprzedambiznes.pl, czy lepiej zacząć...
Jak znaleźć franczyzodawcę?
Franczyza jest warta świeczki gdy znajdzie się dobrą markę, z którą można wejść we współpracę i zapewni ona dobre wsparcie na starcie. Ja prowadzę biznes...
Załóż firmę przez internet
Bardzo użyteczny tekst! https://telemarketing-is-the-king.com
Pomysł na biznes - restauracja regionalna
Restauracja to na prawdę złoty biznes jeśli się ją dobrze prowadzi. Dzięki przepisom takim jak te ze strony: https://basiazsercem.pl/ restauracja jest murowanym sukcesem....
Pomysł na biznes - restauracja regionalna
Własna restauracja to nie taka prosta sprawa jak innym się wydaje. Nie sztuka wynająć lokal itd. Ważny jest tutaj również sprzęt do restauracji, wiem coś o tym bo sama...
Jaką działalność otworzyć na wsi? Pomocy!!!
O tym co znaczą kredyty w obcej walucie przekonali się frankowicze. Firma potrzebująca zastrzyku gotówki może dostać w banku Raiffeisen kredyt obrotowy bez zabezpieczeń....
Szukam inwestora
Szukamy inwestora, jesteśmy parą psychiatrów, którzy chcą otworzyć własną działalność. Należymy do grupy specjalistów psychoterapia kraków. Zainteresowanych...
Pomysł na biznes - restauracja regionalna
Jak ma się dobrych ludzi to wszystko jest możliwe. Samemu nie trzeba gotować. Trzeba umieć zarządzać.