Dwie licencje, większy zysk

Sobota
13.09.2008
Sieci franczyzowe często łączą swoje siły. Dwie marki działające obok siebie odnoszą obustronne korzyści.
 

Dwa sąsiadujące ze sobą stoiska franczyzowe - różnych, ale uzupełniających się marek - mogą wzajemnie podnieść sobie sprzedaż. To obustronnie korzystna sytuacja. Sieci franczyzowe współpracują ze sobą zarówno we własnych punktach, wtedy stroną umowy o co-brandingu są tylko centrale sieci, inną wersją jest umowa trójstronna, w której franczyzobiorca dokupuje drugą licencję i stara się pożenić obie sieci w jednym lokalu.

 

Jak skorzystać

Spójrzmy na przykład co-brandingu. W przypadku sklepów wielkopowierzchniowych jedna z firm wynajmuje drugiej część swojej powierzchni, pod warunkiem, że marki pasują do siebie, a sprzedawane produkty uzupełniają się. Np. taki układ sprawdza się, kiedy sieć supermarketów spożywczych współpracuje z siecią piekarni.

Co-branding także jest korzystny, gdy franczyzobiorca ma w swoim lokalu wolne miejsce i chce klientom zaoferować dodatkowy serwis - kupuje wtedy drugą licencję np. na małą kawiarenkę w punkcie poligraficznym, czy na punkt kasowy w osiedlowym sklepie spożywczym. W ten sposób franczyzobiorca może zaoferować szerszy asortyment towarów lub usług i zdobyć więcej klientów.

Uważnie wybierać

Franczyzobiorca musi być pewien, że z powodu co-brandingu marka jego pierwszej sieci nie straci prestiżu. Oczywiście, pilnują tego też franczyzodawcy, którzy muszą się zgodzić na współpracę i określić, czy rzeczywiście ich bliskość da efekt synergii i obopólny wzrost sprzedaży. Co-brandingowcyh partnerów trzeba wybierać uważnie, aby nie byli oni konkurencją dla siebie, a przyciągali dodatkowych klientów. Na początku współpracy należy zwrócić uwagę na kwestie prawne i organizacyjne. Umowy o co-brandingu mogą być dość skomplikowane, bo w większości przypadków wchodzi w grę trójstronność umowy: dwóch franczyzodawców i franczyzobiorca.

Co w umowie

W umowie należy dokładnie ustalić warunki codziennej współpracy. Są to m.in. rozstrzygnięcia dotyczące podziału kosztów codziennego utrzymywania lokalu, ewentualnych napraw oraz sprzątania, a także decyzje dotyczące godzin otwarcia, a także przechowywania i składowania towarów. Należy ustalić, czy lokal powinien być podzielony na obszary sprzedaży dla każdej z marek oraz uzgodnić formy płatności, księgowania oraz raportowania - szczególnie jeżeli różne opłaty są ponoszone na rzecz dwóch różnych właścicieli licencji.

Anna Smolińska, PROFIT system


POPULARNE NA FORUM

Prośba o pomoc- ankieta- praca magisterska

Szanowni Państwo, Piszę pracę magisterską na temat franchisingu. Zwracam się z uprzejmą prośbą o wypełnienie krótkiej ankiety przez osoby rozważające zostanie...

1 wypowiedzi
ostatnia 23.06.2019
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I found this article very helpful and very interesting. Thanks for sharing this. https://flipflopdirect.com https://flipflopdirect.com

4 wypowiedzi
ostatnia 20.06.2019
Własny biznes z małym kapitałem

Ja z mężem postawiliśmy na inwestycje w mieszkanie. W Warszawie, znajomi polecili nam dewelopera Nexity. Skylife to nowoczesne osiedle, idealne dla młodych...

125 wypowiedzi
ostatnia 19.06.2019
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Mam wielką prośbę do franczyzobiorców, aby w wolnej chwili wypełnili moją ankietę...

206 wypowiedzi
ostatnia 20.04.2019
Oszukani przez franczyzodawcę

podpisuje się pod komentarzem powyżej ;)

47 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2019
Oszukani przez franczyzodawcę

W takim razie jaką franczyzę bez dużej inwestycji polecacie?

47 wypowiedzi
ostatnia 19.03.2019
sklep zoologiczny

Cześć. Moja siostra ma w Gliwicach sklep zoologiczny, niestety ma mało klientów. Wiecie jak zaradzić na tą sytuację?

1 wypowiedzi
ostatnia 28.02.2019
Leasing czy kredyt?

Wspomniany w artykule leasing nieruchomości jest niezwykle ciekawym rozwiązaniem, a zdaje się, niewiele się o nim mówi, mało osób wie np. to że jest korzystniejszy, gdy...

6 wypowiedzi
ostatnia 25.02.2019