Dwie licencje, większy zysk

Sobota
13.09.2008
Sieci franczyzowe często łączą swoje siły. Dwie marki działające obok siebie odnoszą obustronne korzyści.
 

Dwa sąsiadujące ze sobą stoiska franczyzowe - różnych, ale uzupełniających się marek - mogą wzajemnie podnieść sobie sprzedaż. To obustronnie korzystna sytuacja. Sieci franczyzowe współpracują ze sobą zarówno we własnych punktach, wtedy stroną umowy o co-brandingu są tylko centrale sieci, inną wersją jest umowa trójstronna, w której franczyzobiorca dokupuje drugą licencję i stara się pożenić obie sieci w jednym lokalu.

 

Jak skorzystać

Spójrzmy na przykład co-brandingu. W przypadku sklepów wielkopowierzchniowych jedna z firm wynajmuje drugiej część swojej powierzchni, pod warunkiem, że marki pasują do siebie, a sprzedawane produkty uzupełniają się. Np. taki układ sprawdza się, kiedy sieć supermarketów spożywczych współpracuje z siecią piekarni.

Co-branding także jest korzystny, gdy franczyzobiorca ma w swoim lokalu wolne miejsce i chce klientom zaoferować dodatkowy serwis - kupuje wtedy drugą licencję np. na małą kawiarenkę w punkcie poligraficznym, czy na punkt kasowy w osiedlowym sklepie spożywczym. W ten sposób franczyzobiorca może zaoferować szerszy asortyment towarów lub usług i zdobyć więcej klientów.

Uważnie wybierać

Franczyzobiorca musi być pewien, że z powodu co-brandingu marka jego pierwszej sieci nie straci prestiżu. Oczywiście, pilnują tego też franczyzodawcy, którzy muszą się zgodzić na współpracę i określić, czy rzeczywiście ich bliskość da efekt synergii i obopólny wzrost sprzedaży. Co-brandingowcyh partnerów trzeba wybierać uważnie, aby nie byli oni konkurencją dla siebie, a przyciągali dodatkowych klientów. Na początku współpracy należy zwrócić uwagę na kwestie prawne i organizacyjne. Umowy o co-brandingu mogą być dość skomplikowane, bo w większości przypadków wchodzi w grę trójstronność umowy: dwóch franczyzodawców i franczyzobiorca.

Co w umowie

W umowie należy dokładnie ustalić warunki codziennej współpracy. Są to m.in. rozstrzygnięcia dotyczące podziału kosztów codziennego utrzymywania lokalu, ewentualnych napraw oraz sprzątania, a także decyzje dotyczące godzin otwarcia, a także przechowywania i składowania towarów. Należy ustalić, czy lokal powinien być podzielony na obszary sprzedaży dla każdej z marek oraz uzgodnić formy płatności, księgowania oraz raportowania - szczególnie jeżeli różne opłaty są ponoszone na rzecz dwóch różnych właścicieli licencji.

Anna Smolińska, PROFIT system


POPULARNE NA FORUM

Witam

Witam wszystkich użytkowników. Właśnie dołączyłem do waszego grona.

1 wypowiedzi
ostatnia 07.12.2018
Ubezpieczenie samochodu

Orientujecie sie moze gdzie najlepiej bedzie je wykupic?

1 wypowiedzi
ostatnia 15.11.2018
Sklep z odżywkami w Poznaniu

Olimp trzyma poziom, znam ich suple od lat i zawsze się po nich dobrze czuję, czy buduję masę, czy spalam, to zawsze te efekty są przyśpieszone, zdrowe, naturalne....

9 wypowiedzi
ostatnia 03.10.2018
Jaka reklama się opłaca?

Teraz wszyscy stawiają na reklamę internetową, profil na FB/Instagramie, a moim zdaniem ważna jest też reklama lokalna, jakaś reklama w gazecie, ulotki czy baner. Moja...

82 wypowiedzi
ostatnia 01.10.2018
Agencja Tłumaczeń Przysięgłych

Ja korzystam z biura tłumaczeń w Białymstoku, ProLingua. Pan Bagiński to tłumacz przysięgły, bardzo fachowy i solidny. Wykonuje tłumaczenia specjalistyczne ( w tym...

5 wypowiedzi
ostatnia 17.09.2018
Pozycjonowanie

A czy nie lepiej zaangażować się po prostu w promowanie firmy w social mediach?

1 wypowiedzi
ostatnia 03.09.2018
Zakładamy własną firmę - procedury krok po kroku

Racja na początku warto uzyskać pewną wiedzę na temat prowadzenia własnej działalności, otwarcia jej. Między innymi taką wiedzę uzyskałam dzięki tym ekspertom z...

30 wypowiedzi
ostatnia 31.08.2018
Zakładamy własną firmę - procedury krok po kroku

Własna firma to mega wyzwanie i odpowiedzialność. Ja bym nie ryzykowała i nie strzelała w ciemno w razie wątpliwości tylko pierw, trzeba się wszystkiego dowiedzieć. ...

30 wypowiedzi
ostatnia 29.08.2018