Dwie licencje, większy zysk

Sobota
13.09.2008
Marki franczyzowe często łączą swoje siły. Dwa wspierające się nawzajem koncepty franczyzowe zwiększają rentowność biznesu.
 

Dwa sąsiadujące ze sobą stoiska franczyzowe - różnych, ale uzupełniających się marek - mogą wzajemnie podnieść sobie sprzedaż. To obustronnie korzystna sytuacja. Sieci franczyzowe współpracują ze sobą zarówno we własnych punktach, wtedy stroną umowy o co-brandingu są tylko centrale sieci, inną wersją jest umowa trójstronna, w której franczyzobiorca dokupuje drugą licencję i stara się pożenić obie sieci w jednym lokalu.

Jak skorzystać

Spójrzmy na przykład co-brandingu. W przypadku sklepów wielkopowierzchniowych jedna z firm wynajmuje drugiej część swojej powierzchni, pod warunkiem, że marki pasują do siebie, a sprzedawane produkty uzupełniają się. Np. taki układ sprawdza się, kiedy sieć supermarketów spożywczych współpracuje z siecią piekarni.

Co-branding także jest korzystny, gdy franczyzobiorca ma w swoim lokalu wolne miejsce i chce klientom zaoferować dodatkowy serwis - kupuje wtedy drugą licencję np. na małą kawiarenkę w punkcie poligraficznym, czy na punkt kasowy w osiedlowym sklepie spożywczym. W ten sposób franczyzobiorca może zaoferować szerszy asortyment towarów lub usług i zdobyć więcej klientów.

Uważnie wybierać

Franczyzobiorca musi być pewien, że z powodu co-brandingu marka jego pierwszej sieci nie straci prestiżu. Oczywiście, pilnują tego też franczyzodawcy, którzy muszą się zgodzić na współpracę i określić, czy rzeczywiście ich bliskość da efekt synergii i obopólny wzrost sprzedaży. Co-brandingowcyh partnerów trzeba wybierać uważnie, aby nie byli oni konkurencją dla siebie, a przyciągali dodatkowych klientów. Na początku współpracy należy zwrócić uwagę na kwestie prawne i organizacyjne. Umowy o co-brandingu mogą być dość skomplikowane, bo w większości przypadków wchodzi w grę trójstronność umowy: dwóch franczyzodawców i franczyzobiorca.

Co w umowie

W umowie należy dokładnie ustalić warunki codziennej współpracy. Są to m.in. rozstrzygnięcia dotyczące podziału kosztów codziennego utrzymywania lokalu, ewentualnych napraw oraz sprzątania, a także decyzje dotyczące godzin otwarcia, a także przechowywania i składowania towarów. Należy ustalić, czy lokal powinien być podzielony na obszary sprzedaży dla każdej z marek oraz uzgodnić formy płatności, księgowania oraz raportowania - szczególnie jeżeli różne opłaty są ponoszone na rzecz dwóch różnych właścicieli licencji.


POPULARNE NA FORUM

Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Cześć! Piszę mgr o franczyzie bankowej i niestety brakuję mi materiałów :( Ktoś poratuje ?

209 wypowiedzi
ostatnia 30.12.2020
Wolność kocham i rozumiem

Panie rzeczniku , chyba powinien Pan już przejść na zasłużoną emeryturę.

1 wypowiedzi
ostatnia 02.12.2020
Franczyzobiorcy zabki

Witam, jestem studentką FIR i proszę o wypełnienie ankiety na temat "franczyza jako źródła finansowania przedsiębiorstwa". Link...

1 wypowiedzi
ostatnia 31.10.2020
Klient może spać spokojnie

czy dotyczy to umów frnczyzowych podpisanych listownie

1 wypowiedzi
ostatnia 11.09.2020
Monitoring sklepu w niewielkiej miejscowości

Teraz alarm to podstawa, nie wyobrażam sobie sklepu bez systemu alarmowego. My tez oczywiście go mamy.

36 wypowiedzi
ostatnia 07.09.2020
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Z mojego doświadczenia wynika, że najważniejszy jest program do pełnej księgowości to zdecydowanie był świetny zakup.

31 wypowiedzi
ostatnia 20.05.2020
Prośba o pomoc w wypełnianiu ankiety do pracy licencjackiej

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

1 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020
Własny biznes z małym kapitałem

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

126 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020