Zadbaj o wizerunek firmy franczyzowej

W biznesie działania PR służą kreowaniu i rozpowszechnianiu wiedzy na temat firmy. Franczyzodawcom pomagają dodatkowo wypromować koncept jako sprawdzony i dochodowy pomysł na biznes.
Wtorek
07.02.2012
Zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy wymaga odpowiednio dobranych i zaplanowanych działań PR. To dzięki nim zdobywamy zaufanie klientów, ale i potencjalnych franczyzobiorców.
 

Działania Public Relations to wbrew powszechnej opinii narzędzie komunikacji nie tylko dla dużych korporacji, ale także dla małych i średnich firm. Dla podniesienia rozpoznawalności marki nie musimy więc inwestować w wysokobudżetowe kampanie reklamowe swoich produktów lub usług. Wystarczą przemyślane i systematycznie prowadzone prace wizerunkowe, dzięki którym będziemy bardziej widoczni i dobrze kojarzeni wśród klientów, kontrahentów oraz potencjalnych franczyzobiorców.

Public Relations w PRaktyce

Co rozumiemy poprzez działania PR? To najczęściej relacje z mediami, ale także komunikacja z pracownikami i partnerami firmy. W przypadku sieci franczyzowych o tyle ważna, że pozytywnie wpływa na liczbę licencjobiorców i tempo rozwoju sieci. Skuteczność komunikacji zależy jednak w dużej mierze od umiejętności i doświadczenia osoby odpowiedzialnej za ten rodzaj prac. Tak jak administracją, księgowością czy informatyką w firmie zajmują się odpowiednio wykwalifikowane osoby, taka samo wizerunek naszej firmy należy powierzyć specjalistom od PR`u czy rzecznikom prasowym.

Działania public relations należy zacząć od ustalenia czym i komu chcemy się pochwalić. Tematów może być wiele, w zależności do kogo chcemy trafić z przekazem. Może to być nowy produkt, niszowy rynek z potencjałem, wyniki finansowe czy liczba otwieranych sklepów. Ważne, aby wyróżnić się z tłumu. Zadbajmy, aby to właśnie nas zapamiętał poszukujący pomysłu na biznes franczyzobiorca.

Nie od razu Kraków…

W przeciwieństwie do reklamy działania Public Relations nie przynoszą natychmiastowego efektu (choć zdarzają się wyjątki). Niewątpliwą zaletą PRu jest jego długotrwały efekt oraz wiarygodność znacznie wyższa niż w przypadku klasycznej reklamy. Istotą PR jest bowiem długookresowe oddziaływanie na świadomość odbiorców i systematyczne budowanie wizerunku marki. Liczą się wszystkie publikacje pozostające w zgodzie z przyjętą strategią komunikowania – nawet najmniejsze, jednozdaniowe wzmianki o firmie składają się na wizerunek, na który firmy pracują latami.

Firma wcale nie musi być majętnym gigantem, by pisały o niej media stawiając ją niekiedy w jednym rzędzie z gigantami. Warunkiem jest rzetelna i systematycznie prowadzona komunikacja. W definicję rzetelności wpisuje się tu jakość emitowanych komunikatów - muszą być prawdziwe, poparte liczbami i na tyle newsowe, na ile to możliwe. Trzeba bowiem pamiętać, że dziennikarz otrzymuje codziennie dziesiątki informacji prasowych, a wykorzystuje jedną, maksymalnie dwie. Dlatego przyzwoity PR-owiec musi utrzymywać właściwe proporcje między marketingowym entuzjazmem, który cieszy klienta, a wartością informacyjną komunikatu, której oczekuje dziennikarz.

Dobra i systematyczna komunikacja przyzwyczaja dziennikarza do obecności firmy na rynku oraz przekonuje do jakości przekazywanych informacji. Nie bez znaczenia jest również szybkość działania. Wielokrotnie obecność firmy o publikacji prasowej zależy od tego czy uda się szybko zdobyć komentarz prezesa lub wydobyć dane o rynku, których dziennikarz potrzebuje – jak zwykle – na wczoraj. Dlatego rozbudowane procedury i przewlekła, rytualna autoryzacja nie sprzyjają efektywnej komunikacji.

Wizerunek biznesu

Public Relations dla sieci franczyzowych, poza standardowymi działaniami wzmacniającymi markę, ma za zadanie promować koncept jako sprawdzony i dochodowy pomysł na biznes. Marka bowiem może cieszyć się uznaniem konsumentów, ale niekoniecznie musi uchodzić za wyśmienity biznes.

Komunikacja oferty franczyzowej jest znacznie bardziej złożona od klasycznego PR, bowiem zwraca uwagę na wszystkie aspekty prowadzenia biznesu na licencji – koszty inwestycji, okres zwrotu, zasady współpracy, perspektywy rynku na którym działa firma, etc. Ma również za zadanie możliwie najbardziej uwiarygodnić biznes w oczach potencjalnych franczyzobiorców – pokazać jego historię, dynamiczny rozwój, współpracę z wiarygodnymi partnerami. Chcemy w ten sposób w świadomości potencjalnych franczyzobiorców budować swoiste success story biznesu, tak by chcieli poczuć się jego częścią.

PR pod kontrolą

Z promocją własnych osiągnięć i sukcesów nie należy również przesadzać. Kłamstwa (i różne nieścisłości) szybko wychodzą na jaw, a w przypadku mediów dzieje się to ze zdwojonym skutkiem. Gdy zostaniemy przyłapani na mówieniu nieprawdy rzetelny dziennikarz i franczyzobiorca może okazać się naszym największym wrogiem, gdyż obaj mają silną broń – pierwszy media, a drugi choćby fora internetowe (i dziennikarzy), dzięki którym o sprawie dowiedzą się inni. Tu równie ważna co prawda jest konsekwencja, dlatego nasza strategia komunikacji powinna być dobrze zaplanowana i przemyślana.

Budowanie wizerunku i reputacji to typowe działania stosowane przez każdą osobę, choć nie zawsze w sposób świadomy. W biznesie działania PR służą kreowaniu i rozpowszechnianiu wiedzy na temat firmy. W praktyce chodzi o odpowiednie informowanie o tym, co dana instytucja robi, a także przekonywanie do poglądów, zachowań, czy zachęcanie do podejmowania konkretnego działania. Dzięki temu świat wie o naszej działalności tyle, ile sami chcemy powiedzieć.

Wizerunek naszej firmy nie musi więc być dziełem przypadku – zrozumienie roli PR to uświadomienie sobie, że możemy mieć wpływ i kontrolę nad tym, co o nas mówią (lub piszą) i jak nas postrzegają inni.

Dział Public Relations PROFIT system


Karolina Kazuła

POPULARNE NA FORUM

Klient może spać spokojnie

czy dotyczy to umów frnczyzowych podpisanych listownie

1 wypowiedzi
ostatnia 11.09.2020
Monitoring sklepu w niewielkiej miejscowości

Teraz alarm to podstawa, nie wyobrażam sobie sklepu bez systemu alarmowego. My tez oczywiście go mamy.

36 wypowiedzi
ostatnia 07.09.2020
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Z mojego doświadczenia wynika, że najważniejszy jest program do pełnej księgowości to zdecydowanie był świetny zakup.

31 wypowiedzi
ostatnia 20.05.2020
Prośba o pomoc w wypełnianiu ankiety do pracy licencjackiej

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

1 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020
Własny biznes z małym kapitałem

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

126 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020
Własny biznes z małym kapitałem

Drodzy, wielka prośba do osób, które prowadzą swoją działalność. Możecie wypełnić poniższą ankietę? Zajmie Wam to maks 1 min. Przygotowuje narzędzie, które ma...

126 wypowiedzi
ostatnia 23.03.2020
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, jestem studentką III roku finansów menedżerskich Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach i prowadzę badania do pracy licencjackiej na temat źródła finansowania...

208 wypowiedzi
ostatnia 18.02.2020
Franczyza

Jakie sieci handlowe nie blokują decyzji podejmowanych przez partnera? Chciałbym wejść na rynek, bo mam już pewne doświadczenie, ale właśnie boję się mocnego...

1 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2020