Apetyt pośredników rośnie

20 proc. wkładu własnego – tyle będzie musiał wnieść do kredytu hipotecznego kredytobiorca od 2017 roku. To efekt wchodzących w życie zasad Rekomendacji S. Obostrzenia mogłyby spowodować znaczące zahamowanie akcji kredytowej i jednoczesny spadek popytu na mieszkania. Jednak według analityków Metrofinance, firmy doradczej wchodzącej w skład agencji nieruchomości Metrohouse, skutki wprowadzenia regulacji nie będą aż tak dotkliwe. Wiele banków pozostanie bowiem przy dotychczasowym, akceptowanym przez Komisję Nadzoru Finansowego wariancie, w którym obligatoryjna wpłata wynosi 10 proc. wkładu własnego, a brakująca kwota będzie objęta ubezpieczeniem. Nowe regulacje związane z Rekomendacją S nie powinny więc ograniczać dostępu do kredytów.
Można zaryzykować stwierdzenie, że zarówno kupujący, jak i pośrednicy na rynku nieruchomości mają więcej powodów do zadowolenia niż do zmartwień. Rząd kończy prace nad projektem Mieszkanie+, który ma zmniejszyć niedobór mieszkań na rynku. Beneficjentami programu mają być osoby, które nie mogą liczyć na kredyt mieszkaniowy z uwagi na niewystarczające dochody, a których dochody są na tyle wysokie, że wyklucza ich to z możliwości ubiegania się o mieszkanie komunalne. Są to więc raczej osoby, które i tak nie kupiłyby mieszkania na wolnym rynku. Objęcie ich programem Mieszkanie + nie ograniczy więc popytu na mieszkania.
W dalszym ciągu pierwotny rynek nieruchomości nakręcany będzie przez środki z programu Mieszkanie dla Młodych. Już w 2016 r. wykorzystano połowę z przygotowanych środków na dopłaty w 2017 r. O drugą część z całej kwoty 730 mln zł batalia rozpocznie się już na początku 2017 r. W najśmielszych scenariuszach środków na dopłaty starczy na kilka tygodni. Pozostaną więc tylko starania o dopłaty na 2018 r., które z pewnością skończą się także po kilku miesiącach (BGK będzie miał prawo wstrzymać przyjmowanie wniosków, jeśli limit na 2018 r. zostanie wykorzystany w tym roku w 50 proc.).
– Dopiero brak wsparcia państwa przy zakupie mieszkania może pokazać prawdziwe oblicze rynku, ale o tym przekonamy się po zakończeniu MdM – prognozują analitycy Metrofinance.
Własna firma w nieruchomościach
Wiele wskazuje na to, że pośrednicy w obrocie nieruchomościami mogą liczyć, że w 2017 roku będą wstanie prowadzić działalności w stabilnych warunkach rynkowych. Osoby spoza branży, które rozważają otwarcie własnego biznesu w tej branży, powinny pomyśleć o uruchomieniu biura na licencji franczyzowej.
– Franczyza na rynku nieruchomości zwiększa potencjał rynkowy partnera franczyzowego. Jako operator franczyzy możemy wyposażyć franczyzobiocę w niezbędne know-how, szkolenia, narzędzia i technologie – mówi Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse. – Franczyza nie zastąpi jednak codziennej pracy, potrzeby zarządzania zespołem i stałego podnoszenia wiedzy o rynku. Aby osiągnąć sukces, nie wystarczy działać tylko pod znanym brandem. Potrzebna jest ustawiczna praca z zespołem, dbałość o rozwój swojego biura i wysoka kultura zarządzania zespołem. Franczyzodawca zapewniający sukces swoim przyszłym partnerom jedynie na podstawie przyłączenia do znanego brandu wprowadzałby ich w błąd.
Przystąpienie do sieci Metrohouse wymaga inwestycji na poziomie min. 50 tys. zł. Kwota obejmuje opłatę wstępną, koszt przystosowania i wyposażenia lokalu zgodnie ze standardami firmy. Szczegółowe koszty kalkulowane są z partnerem franczyzowym na etapie przygotowawczym przed podpisaniem umowy franczyzowej. Sporządzany jest wtedy plan finansowy oddziału, obrazujący spodziewane przychody oraz koszty inwestycyjne oraz bieżące.
– Czas zwrotu zainwestowanego kapitału zależy od wielkości inwestycji, jaką poczynił partner uruchamiając biuro. Inaczej wygląda sytuacja startu oddziału w 60-metrowym lokalu wymagającym jedynie przystosowania kolorystyki ścian do standardu Metrohouse, a inaczej kiedy partner decyduje się na kapitalny remont ponad 100-metrowego biura w zabytkowej kamienicy. Osiągnięcie progu rentowności zależy w głównej mierze od czasu, w jakim partner z naszym wsparciem zbuduje stabilny zespół agentów, regularnie zamykających transakcje sprzedaży lub wynajmu. Z naszych obserwacji i doświadczeń wynika, że przeciętny czas osiągnięcia break event point to ok. 8 miesięcy od uruchomienia oddziału – mówi Agata Korzeniewska.
Franczyzobiorcy Metronouse odprowadzają do centrali opłatę miesięczną w wysokości 8 proc. miesięcznego przychodu. 2 proc. obrotu przeznaczają natomiast wspólny budżet marketingowy, z którego realizowane są kampanie marketingowe dla franczyzobiorców.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

To, że poszedłeś pracować na etat, nie oznacza, że całe życie tak musi być. Kup listopadowy numer "Własny Biznes FRANCHISING", odważ się i zmień swoje życie zawodowe.
– W Polsce stale rośnie poziom świadomości klientów, jeśli chodzi o korzystanie z usług pośrednictwa w sprzedaży czy zakupie nieruchomości – mówi Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse.
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Greathouse gwarancją wsparcia biznesowego i sukcesu
Jeśli ktoś chce porozmawiać o założeniu biura pod naszym brandem to zapraszam na spotkanie lub kontakt mailowy/tel mail: mariusz@greathouse.pl tel: 690 550 273 Na forum...
WGN selekcjonuje partnerów
Nieruchomości zawsze były w obrocie, pośrednictwo to dobry fach na przyszłość.
Od agenta do właściciela
Z WGN współpracuje od lat, wiele nieruchomości powierzyłem w ręce agentów. Polecam każdemu.
WGN idzie na rekord
Gratulacje! To zaskakujący wynik. WGN jest znaną marką i przyciąga klientów.
Od agenta do właściciela
Odpowiednia osoba na odpowiednim stanowisku! WGN ma znakomitych i profesjonalnych partnerów
WGN idzie na rekord
Bardzo ciekawy artykuł. Warto przyjrzeć się Grupie WGN jako pomysł na biznes.
Od agenta do właściciela
Brawo Panie Tomaszu! Widać, że nieruchomości to Pana pasja. Ciekawa franczyza, może sama zainteresuje się tematem.
Nowa franczyza w nieruchomościach
Dobrze rozumiem, że oprócz agencji nieruchomości mogę zarabiać dodatkowo na poleceniach usług, jak kredyt i ubezpieczenie tak? Pozdrawiam, Krzysztof