Ekologiczna Żabka, coworking zamiast burgerów
Sfinks Polska, właściciel marek gastronomicznych Sphinx, Chłopskie Jadło czy Piwiarnia Warki, w pandemii rozwija sieć wirtualnych restauracji. Obsługują one wyłącznie zamówienia w dowozie i na wynos. W efekcie w Polsce jest już 16 dodatkowych wirtualnych punktów Chłopskie Jadło, działających równolegle do 10 tradycyjnych restauracji pod tym szyldem. Zasięg zwiększają też całkowicie wirtualne marki Sfinksa, które z założenia nigdy nie miały sali dla klientów. Obecnie w ten sposób w całej Polsce działa 38 punktów The Burgers, 14 punktów Och! PITA, 15 punktów YOLO Chicken, 10 punktów Da Mamma. Łącznie w całym kraju Sfinks ma dziś 93 wirtualne restauracje.
Spółka już przed pandemią zaczęła się rozwijać w kanale delivery. Zainwestowano w autorski system IT, własny serwis do zamówień online Smacznieiszybko.pl oraz nowe koncepty – w segmentach gastronomii, gdzie Sfinks dotąd nie był obecny albo chciał silniej zaistnieć. Jeszcze w 2019 r. portfolio Sfinksa powiększyło się o nowe marki: z pizzą oraz burgerami. Kiedy wybuchła pandemia, prace przyspieszyły i do oferty gastronomicznej grupy dołączyły dwa kolejne całkowicie wirtualne koncepty: z daniami z kurczaka oraz kebabami.
– Potencjał segmentu delivery dostrzegaliśmy już wcześniej, więc kiedy przyszła pandemia, wiele narzędzi mieliśmy gotowych i duża część naszych lokali była w stanie płynnie przestawić się tylko na ten rodzaj sprzedaży. Wiosenny lockdown przyspieszył rozwój tych projektów, a bazą dla nich jest sieć naszych stacjonarnych restauracji. Większość z nich ma potencjał, żeby zająć się także obsługą nowych konceptów, poza swoją własną kartą menu i w ten sposób zdobyć zupełnie nowych klientów. Dziś robi to część lokali, ale docelowo chcemy, żeby wszystkie nasze restauracje stacjonarne obsługiwały pełną ofertę marek wirtualnych – mówi Dorota Cacek, wiceprezes Sfinks Polska.
Rozwój Sfinksa w kanale delivery pokazują też wyniki finansowe za 2020 r. W pierwszym półroczu udział obrotów z tej działalności w przychodach spółki wyniósł blisko 12 proc., podczas gdy rok wcześniej było to nieco ponad 3 proc.
Coworking zamiast burgera
Zdrowa Krowa, sieć franczyzowych restauracji, ponownie otwiera sale restauracyjne, ale na zupełnie nowych warunkach. Teraz stają się przestrzenią do coworkingu. W ten sposób – jak przekonuje franczyzodawca, lokale będą miały szansę zarobić na czynsz, który cały czas trzeba płacić, mimo lockdownu gastronomii.
– Zamknęliśmy lokale, ale wciąż musimy płacić za nie czynsz. Sale świecą pustkami, marnują się, nie zarabiają na siebie. Dlatego postanowiliśmy na nowo je zagospodarować. Epidemia to trudny czas dla nas wszystkich. Wiele osób nie mających warunków do pracy zdalnej lub nieoswojonych z takim systemem, obecnie pracuje ze swoich domów. Im również wychodzimy naprzeciw. Naszą przestrzeń udostępniamy osobom, które jej potrzebują – pracownikom zdalnym, grafikom, copywriterom, programistom i wolnym strzelcom. Wszystkim, którzy chcą wyjść z domu, ale wciąż czuć się bezpiecznie – czytamy w komunikacie prasowym Zdrowej Krowy.
Na początku usługa będzie dostępna w lokalach znajdujących się w Warszawie (Port Praski), Wrocławiu i Krakowie. Można z niej korzystać 7 dni w tygodniu. Sieć gwarantuje darmową wodę, kawę, herbatę, dostęp do wifi i toalet. Opłata za godzinę to 10 zł, a za cały dzień 50 zł.
Coccodrillo tnie koszty
W III kwartale przychody spółki CDRL, właściciela marki Coccodrillo, wyniosły 121,3 mln zł, co oznacza spadek o 21 proc. r/r. Jednak dzięki obniżeniu kosztów działalności operacyjnej spółka poprawiła rentowność, co przełożyło się na wzrosty zysku operacyjnego, który wyniósł 13,9 mln zł. To wynik o 41 proc. lepszy niż rok wcześniej.
– Cieszymy się, że mimo tak trudnego otoczenia osiągnęliśmy przyzwoite wyniki finansowe. Co prawda wypracowaliśmy niższe przychody, ale dzięki jeszcze większemu ograniczeniu kosztów poprawiliśmy realizowane marże. Marża na sprzedaży wzrosła o prawie 7 p.p. Na poziomie wyniku netto odnotowaliśmy stratę w wysokości 3,3 mln zł. Decydujący wpływ na nią miały różnice kursowe i odpisy, m.in. odpisaliśmy całość inwestycji w Fikołki. Liczymy jednak, że sale zabaw otworzymy na wiosnę i będzie możliwe odwrócenie odpisu – komentuje Marek Dworczak, prezes CDRL.
W III kwartale strata netto przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła 3,3 mln zł, a w ujęciu narastającym 24,8 mln zł. Różnice kursowe szczególnie wysokie były w białoruskiej spółce Buslik, gdzie wyniosły 22,6 mln zł. Grupa dokonała odpisów z tytułu utraty wartości firmy na ponad 5 mln zł, odpisów na należności 2,4 mln zł oraz odpisów na zapasy 1,1 mln zł.
Spółka pracuje nad optymalizacją działalności sieci sprzedaży oraz wprowadzeniem rozwiązań sprzedaży omnichannel. W najbliższych tygodniach planuje też wymianę POS-ów.
Pizza w nowym miejscu
Powstała w tym roku marka pizzerii „Frentzza – Pizza & Friends” po wrześniowym otwarciu lokalu w Płocku otworzyła w minionym tygodniu kolejny lokal, tym razem w Poznaniu. Kameralny lokal o powierzchni 55 m2, mogący pomieścić w swoim wnętrzu do 16 osób, znajduje się w centrum miasta, przy ul. Święty Marcin. Będzie prowadzony przez obecnego franczyzobiorcę „Meet & Fit – Slow Food”, czyli marki należącej do tego samego franczyzodawcy – firmy „7 Street Łukasz Błażejewski”. Jest nastawiony zarówno na obsługę gości, jak i na sprzedaż w kanale delivery.
W planach na najbliższe tygodnie marka ma kolejne otwarcie, w warszawskiej dzielnicy Wesoła.
Stava stawia na crowdfunding
Gastro-kurierska sieć franczyzowa Stava 25 listopada 2020 roku uruchomiła emisję akcji w modelu crowdfundingu. Planuje pozyskać tą drogą ok. 4,2 mln zł od inwestorów.
– Środki planujemy przeznaczyć na szybką rozbudowę sieci, do 93 oddziałów w Polsce do końca 2021 roku oraz wejście na rynek niemiecki – mówi Paweł Aksamit, prezes zarządu Stava S.A. – Zakładamy, że w ciągu kolejnych 24 miesięcy od rozpoczęcia działalności w Niemczech, Stava będzie mogła również wejść na rynki we Francji, Wielkiej Brytanii oraz Włoszech. Docelowo planujemy działać w większości krajów europejskich. Wierzymy, że jesteśmy cały czas na początku dowozowej rewolucji i chcemy, aby dzięki tej emisji jak najwięcej inwestorów stało się jej częścią.
Stava ma obecnie 30 oddziałów franczyzowych w 26 miastach w całej Polsce. Współpracuje z największymi markami rynku gastronomicznego (m. in. AmRest, Sfinks, North Fish, Telepizza) i handlowego (np. sieć Stokrotka) oraz niezależnymi restauracjami i sklepami. W 2019 roku przychód sieci (partnerów franczyzowych oraz samej spółki) ze sprzedaży usług kurierskich wyniósł 8,8 mln zł. W samym październiku 2020 roku miesięczna sprzedaż wyniosła1,8 mln zł. Od stycznia 2018 roku do października 2020 roku sieć urosła o 1,8 tys. proc.
Zielono im
Fotowoltaika i wykorzystanie technologii kropek kwantowych, podłoga kinetyczna zamieniająca kroki w energię, kostka antysmogowa uzupełniona zieloną ścianą roślin pochłaniającą kurz i smog – to tylko niektóre z innowacyjnych rozwiązań, jakie zostały zastosowane w Żabce przy ul. Lewandów 46H w Warszawie. Przed sklepem znajduje się także EKOmat oraz stacja ładowania aut elektrycznych. Placówka jest swoistym laboratorium, w którym testowane będą innowacyjne na skalę światową rozwiązania.
– Żabka to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się sieci handlowych w Europie, ale tylko dzięki odpowiedzialnemu rozwojowi możemy budować naszą wspólną przyszłość. Zmieniliśmy format sklepów, przeszliśmy transformację cyfrową, ale odpowiedzialność za środowisko jest dla nas równie ważne. Troszczymy się o ludzi i ich otoczenie, dlatego wspólnie z naszymi franczyzobiorcami, pracownikami oraz klientami podejmujemy inicjatywy proekologiczne w obszarach zielonej energii i transportu, czystego powietrza i gospodarki o obiegu zamkniętym. Przykładem takiego projektu jest pierwsza, w 100 proc. zasilana zieloną energią Żabka, którą otworzyliśmy w Warszawie. Sklep będzie pełnił rolę naszego laboratorium, w którym zamierzamy testować przyjazne środowisku rozwiązania, pokazując w jakim kierunku będzie rozwijać się przyszłość handlu – zapowiada Tomasz Suchański, prezes zarządu firmy Żabka Polska.
Technologie zastosowane przez Żabkę w sklepie na warszawskiej Białołęce skupiają się wokół czterech filarów, takich jak: zielona energia, drugie życie, czyste powietrze i zielony transport.
– Zainstalowaliśmy w sklepie i w jego otoczeniu ok. 20 różnorodnych rozwiązań sprzyjających środowisku. Są to między innymi pionierskie rozwiązania, takie jak podłoga kinetyczna czy szyby z kropkami kwantowymi, pozyskujące energię z promieni słonecznych. Staraliśmy się również wyposażyć sklep w jak najbardziej ekologiczny sposób – wykorzystaliśmy w nim meble z recyklingu czy zbudowaliśmy ścianę z butelek z plastiku zebranych przez osoby pracujące przy tym projekcie. Jako pierwsi testujemy te rozwiązania nie tylko w handlu, ale i na świecie. Liczymy, że sklep, który już wcześniej był chętnie odwiedzany przez okolicznych mieszkańców, teraz dodatkowo zasieje w nich ciekawość i zachęci do proekologicznych działań. Będą oni mogli nie tylko zobaczyć zastosowane rozwiązania, ale także, jak w przypadku EKOmatu, stacji napraw rowerów czy ławki solarnej, z nich skorzystać – dodaje Adam Manikowski, wiceprezes zarządu firmy Żabka Polska.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Zainspiruj się sukcesami i poznaj sprawdzone pomysły na biznes! Grudniowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” pełen praktycznych porad i historii przedsiębiorców już w sprzedaży!
Żabka przygotowuje się do otwarcia sklepu z numerem 11 tys. i podlicza wyniki finansowe.
To, że poszedłeś pracować na etat, nie oznacza, że całe życie tak musi być. Kup listopadowy numer "Własny Biznes FRANCHISING", odważ się i zmień swoje życie zawodowe.
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...