Gorąco Polecam Nowakowski w restrukturyzacji, Sfinks się nie poddaje

Trudne decyzje / Z uwagi na trudną sytuację płynnościową, szczególnie w kontekście ponownego lockdown, zarząd Sfinksa podjął decyzję o otwarciu uproszczonego postępowanie restrukturyzacyjnego.
Niedziela
06.12.2020
Przegląd tygodnia 29 listopada-5 grudnia. Właściciele galerii handlowych liczą klientów, a Sfinks i Gorąco Polecam Nowakowski układają się z wierzycielami.
 

W najwyższym reżimie sanitarnym, ale za to z dostępem do wszystkich sklepów. W sobotę prawie 600 obiektów handlowych w całej Polsce odmroziło swoje oferty. Do działających sklepów pierwszej potrzeby dołączyły lokale mające w ofercie m.in. ubrania, buty, elektronikę, perfumy czy meble. Wraz z ich otwarciem, wrócili także klienci.

 To co dziś obserwujemy, możemy nazwać ostrożnym powrotem. Klienci owszem od soboty znów zaglądają do galerii handlowych i kupują, jednak wbrew temu, co się słyszy, nie są to tłumy. W sobotę, która pokryła się z akcją Black Week, klientów było mniej niż przed rokiem – mówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding.

Skąd więc wrażenie tłumów, o których w ostatnich dniach informują media?

– Trochę inaczej może sytuacja wyglądać w pojedynczych sklepach najpopularniejszych marek. Tutaj z uwagi na limit jednej osoby na 10 m2 lub  jeden osoby na 15 m2 oraz ze względu na powierzchnię samego sklepu, mogą zdarzać się kolejki oczekujących przed wejściem do lokalu. W przypadku samych galerii limity są bardzo rzadko osiągane lub w ogóle, na co wpływ ma wpływ przede wszystkim duża powierzchnia sprzedaży obiektów handlowych, zwłaszcza w większych miastach – dodaje.

Widać to w danych. Dla przykładu, w Gemini Park Bielsko-Biała footfall w minioną sobotę był o 34 proc. niższy niż w tę samą sobotę rok wcześniej, kiedy to również trwały promocje Black Week. Obiekt także w sobotę nie osiągnął limitu osób mogących jednocześnie przebywać na jego terenie. Przez cały dzień oscylował on na poziomie ok. 70 proc. Także od poniedziałku utrzymuje się on poniżej maksimum określonego w ostatnim rozporządzeniu Rady Ministrów.

Zdaniem Krzysztofa Brączka, dyrektora Gemini Park Bielsko-Biała, to efekt obserwowanych zmian w zachowaniu konsumentów, zwłaszcza teraz po zniesieniu lockdownu.

– To jak robimy zakupy w galerii handlowej ewoluuje. Częściej robimy zakupy w pojedynkę, a nie jak w przeszłości całą rodziną lub w gronie znajomych. To duża zmiana w stosunku do tego, jak zakupy robiliśmy przed pandemią – zauważa.

– Sama wizyta w galerii jest także znacznie krótsza, co widać szczególnie w rotacji samochodów na parkingu. Większość klientów ogranicza wizyty do 30-45 minut, realizując w tym czasie konkretne cele zakupowe. Jednocześnie jednak wydajemy więcej, bo w czasie tej jednej wizyty staramy się załatwić wszystkie sprawunki. Dziś średni koszyk zakupowy jest wyższy o ponad 20 proc. Tym samym nie mamy już do czynienia z  tradycyjnym wielogodzinnym shoppingiem, jaki obserwowaliśmy w okresie przedświątecznym w latach ubiegłych. To fast shopping – dodaje.

Franczyzodawca z franczyzodawcą robią interesy

Stava i sieć restauracji McDonald’s rozwijają współpracę. Kurierzy największej w Polsce franczyzowej sieci gastro-kurierskiej realizują usługę McDelivery w Głogowie, Lubinie, Łomży, Siedlcach oraz Słupsku.               – Dzięki Stava mamy możliwość budowania własnych kanałów sprzedaży oraz rozszerzania zasięgu usługi McDelivery nie tylko w dużych miastach. Rozpoczęcie współpracy poprzedził kilkumiesięczny proces przygotowawczy, który pozwolił opracować sposób działania zapewniający najwyższy standard obsługi gości restauracji McDonald’s. Otrzymaliśmy wysokiej jakości wsparcie operacyjne i technologiczne. Firma Stava oferuje nowoczesny i efektywny model biznesowy, który pozwala restauracjom rozwijać działalność w kanale sprzedaży delivery. Wyniki, które wspólnie osiągnęliśmy w pierwszych miesiącach współpracy przekroczyły nasze oczekiwania – przekonuje Monika Dąbrowska, McDelivery Lead McDonald’s Polska.

McDonald’s Polska zamierza powierzyć Stava uruchomienie usługi McDelivery w kolejnych miastach, w których działają oddziały opolskiej sieci gastro-kurierskiej.

– Cieszymy się bardzo, że do grona naszych klientów oficjalnie dołącza sieć McDonald's. Przykładamy niezwykłą wagę do zapewnienia najwyższej jakości naszych usług oraz jej jak najszerszej dostępności, w jak największej liczbie polskich miast. Ambitne plany rozwoju dowozów w McDonald’s w oparciu o naszą usługę potwierdzają, że najlepsi pracują ze Stavą  mówi Paweł Aksamit, prezes spółki akcyjnej Stava.

Stava ma już 30 oddziałów w 26 miastach w całej Polsce i kolejne w trakcie organizacji. Firma prowadzi również emisję akcji w modelu crowdfundingu.

Gorąco Polecam Nowakowski w restrukturyzacji

W maju marka Gorąco Polecam Nowakowski została przejęta przez Grupę Eneta Bread. Jej prezesem został Bartłomiej Rychnik, franczyzobiorca Gorąco Polecam. Zapowiadał, że zainwestuje w markę 15 mln zł i spowoduje wzrost liczby lokali z 30 do 50.

Kilka dni temu Sąd Rejonowy w Warszawie poinformował o złożeniu 16 listopada spisu wierzytelności oraz spisu wierzytelności spornych w postępowaniu restrukturyzacyjnym spółki Nowakowski Gorąco Polecam. Ma to pomóc w zawarciu układu częściowego z dostawcami dłużnika.

Sfinks szuka nowych źródeł przychodów

Sfinks Polska, właściciel sieci gastronomicznych Sphinx, Chłopskie Jadło i Piwiarnia, w trzecim kwartale 2020 r. systematycznie odbudowywał sprzedaż po wiosennym lockdown, dzięki czemu w lipcu przychody porównywalnej sieci restauracji były niższe od tych sprzed roku o 24%, w sierpniu o 21%, a we wrześniu o 17%. Równocześnie wynik EBTDA na koniec września 2020 r. wyniósł, po oczyszczeniu z wpływu MSSF16, -5 mln zł wobec 4 mln zł w 2019 r. Drugie tegoroczne zamknięcie branży gastronomicznej, które nastąpiło 24 października, ponownie spowodowało załamanie obrotów, skutkując utratą 47% przychodów w tym jednym miesiącu. Mimo trudnych warunków spółka realizuje plan, który ma doprowadzić do ustabilizowania sytuacji. Sfinks kontynuuje rozwój sprzedaży w dostawie i na wynos. Przygotowuje się też do uruchomienia nowych źródeł przychodów: sprzedaży dań gotowych w ogólnopolskiej sieci sklepów spożywczych we współpracy z Eurocash oraz oferty cateringowej. Jednocześnie spółka szuka szans na poprawę sytuacji korzystając z przepisów w ramach rządowych tarcz antykryzysowych dla przedsiębiorców.

– Trendy sprzedaży i wyniki na poziomie EBITDA z początku roku, generowanego przez sieć, napawały optymizmem. Niestety lockdown kosztował nas bardzo dużo: EBITDA w okresie wiosennego zamknięcia była ujemna i wynosiła -3,8 mln zł, a po dziewięciu miesiącach roku wynik ten, oczyszczony z wpływu MSSF, pokazuje poziom niższy o 70%. To przekłada się na 11 mln zł utraconej gotówki z sieci w ujęciu rok do roku, a o wiele więcej przy założeniu kontynuacji choćby połowy trendu z pierwszych dwóch miesięcy – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

Z uwagi na trudną sytuację płynnościową, szczególnie w kontekście ponownego lockdown, zarząd podjął decyzję o otwarciu uproszczonego postępowanie restrukturyzacyjnego.

 Korzystamy z tego narzędzia, bo chcemy ustabilizować sytuację w spółce. Mamy do tego solidne podstawy biznesowe, ale potrzebujemy czasu i wsparcia adekwatnego do problemów, jakie na nas spadły, zwłaszcza w sytuacji drugiego lockdownu. Dlatego też w ramach innych przepisów pomocowych złożyliśmy wniosek o wsparcie dla przedsiębiorstw w restrukturyzacji w ramach programu „Polityka Nowej Szansy”, prowadzonego przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Jest to program niskooprocentowanej pożyczki, która ma pomóc zapełnić lukę przychodową i w efekcie wesprzeć firmę w stawaniu na nogi. Wierzę, że dostępne narzędzia pomocowe, obiecane przez rząd doraźne wsparcie, praca nad nowymi szansami sprzedażowymi oraz mocne fundamenty operacyjne Sfinksa, pozwolą spółce wyjść na prostą i wrócić do pierwotnych korzystnych trendów – komentuje Sylwester Cacek.


Udana współpraca / McDonald’s Polska zamierza powierzyć Stava uruchomienie usługi McDelivery w kolejnych miastach, w których działają oddziały opolskiej sieci gastro-kurierskiej.

POPULARNE NA FORUM

Księgowość na własny rachunek

Do rozliczeń firmy korzystam z taxeon - wg mnie najprostszy program do rozliczania działalności i wszystko za 19 pln :) polecam

1 wypowiedzi
ostatnia 29.01.2021
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Cześć! Piszę mgr o franczyzie bankowej i niestety brakuję mi materiałów :( Ktoś poratuje ?

209 wypowiedzi
ostatnia 30.12.2020
Wolność kocham i rozumiem

Panie rzeczniku , chyba powinien Pan już przejść na zasłużoną emeryturę.

1 wypowiedzi
ostatnia 02.12.2020
Franczyzobiorcy zabki

Witam, jestem studentką FIR i proszę o wypełnienie ankiety na temat "franczyza jako źródła finansowania przedsiębiorstwa". Link...

1 wypowiedzi
ostatnia 31.10.2020
Klient może spać spokojnie

czy dotyczy to umów frnczyzowych podpisanych listownie

1 wypowiedzi
ostatnia 11.09.2020
Monitoring sklepu w niewielkiej miejscowości

Teraz alarm to podstawa, nie wyobrażam sobie sklepu bez systemu alarmowego. My tez oczywiście go mamy.

36 wypowiedzi
ostatnia 07.09.2020
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Z mojego doświadczenia wynika, że najważniejszy jest program do pełnej księgowości to zdecydowanie był świetny zakup.

31 wypowiedzi
ostatnia 20.05.2020
Prośba o pomoc w wypełnianiu ankiety do pracy licencjackiej

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

1 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020