Wzorujemy się na zachodnich trendach

Wojciech Krzemień, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej
Polscy przedsiębiorcy dopiero zaznajamiają się z ideą coworkingu. Jak właściwie wygląda u nas rynek tego typu usług?
Coworking w Polsce rozwija się od około trzech lat. W tym czasie na rynku powstało ponad 60 centrów coworkingowych, z czego kilkanaście działa w samej Warszawie. Branża dzieli się na mniejsze placówki, dysponujące kilkoma miejscami pracy oraz na centra oferujące obszerne powierzchnie użytkowe i korporacyjne standardy. Do takich należy Cowork. Działamy na dynamicznie rozwijającym się rynku. Wystarczy spojrzeć na tendencje na zachodnich rynkach, gdzie coworking jest coraz popularniejszy, bo biznes wszędzie dąży do ograniczania kosztów.
Kto jest klientem centrów coworkingowych?
Wyróżniamy trzy podstawowe grupy docelowe. Pierwsza to właściciele biznesowych start-upów, firm na początkowym etapie działalności, którym szczególnie zależy na ograniczaniu kosztów. Z pomocą centrum coworkingowego zyskują oni dostęp do atrakcyjnej powierzchni i urządzeń biurowych, a także niezbędnych mediów. Kolejną grupą stanowią klienci, którzy prowadzą bardzo mobilny tryb pracy. Mamy wielu przedsiębiorców zza granicy, którzy przyjeżdżają do Polski tylko na chwilę, by spotkać się z kontrahentem. Potrzebują w tym celu odpowiedniego miejsca. Jak wiadomo, restauracje czy kawiarnie nie zapewniają odpowiedniego komfortu na potrzeby takich spotkań, toteż centra coworkingowe są w ich przypadku strzałem w dziesiątkę.
A trzecia grupa?
Należą do niej studenci ostatnich lat studiów, którzy rozpoczynają swoją karierę zawodową. Coworking ma dla nich nie tylko zaletę w postaci możliwości ograniczania kosztów. W tego typu miejscach można bowiem skorzystać z nieformalnych zasobów wiedzy, jaką udostępniamy my i inni przedsiębiorcy pracujący w naszych pomieszczeniach biurowych. Choćby podczas kuluarowych rozmów można dowiedzieć się rzeczy, których nie ma w książkach o zarządzaniu, czyli jak założyć firmę, jaki podatek wybrać, czy jak płacić ZUS i VAT.
Cowork rozpoczął budowę sieci franczyzowej. Jakie wymagania stawiacie partnerom?
Oferty różnią się w zależności od wielkości miasta, w którym partner chciałby rozpocząć działalność. W tych największych, jak Warszawa czy Łódź, wymagana wielkość lokalu to minimum 250 m2.
Czy są wymagania dotyczące formy własności lokalu?
Nie, choć oczywiście najlepiej jest, gdy potencjalny franczyzobiorca posiada lokal na własność. Jeśli dysponuje umową najmu, to ważne, by pozwalała ona na podnajem powierzchni.
Na razie Cowork ma jedną placówkę własną. Jakie są plany na przyszłość?
Niebawem uruchomimy kolejną lokalizację, również w Warszawie. Podpisaliśmy już umowę z pierwszym franczyzobiorcą, który otworzy swój punkt w Trójmieście. W dalszej kolejności będziemy starać się o uruchomienie centrum w Białymstoku. W przyszłości chcielibyśmy pod naszym szyldem konsolidować rynek centrów coworkingwych. Cowork ma formę prawną spółki akcyjnej i choć to na razie odległy prospekt, chcemy zawitać na giełdzie NewConnect.
Rozmawiał (gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
Rafał Jaźwiński od trzech lat prowadzi placówkę franczyzową pod marką Northgate Logistics. Specyfika biznesu pozwala obsługiwać klientów na całym świecie.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Biura księgowe Tax Safe korzystają z rozwiązań sztucznej inteligencji. Czy to się podoba klientom?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...