UOKiK - strach na franczyzę?

Zadaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest stanie na straży zasad uczciwej rywalizacji w biznesie i ochrona klientów przed nadużyciami ze strony przedsiębiorców. Ostatnimi czasy można odnieść wrażenie, że szczególnie często pod lupę UOKiK trafiają sieci franczyzowe. Nie tylko z powodu kontroli umów zawieranych pomiędzy biorcami a dawcami licencji. Również dlatego, że bywają obiektem przejęć, które w zasadniczy sposób zmieniają układ sił rynkowych.
Tak było w 2011 roku z handlowymi gigantami Eurocashem i Emperią. UOKiK długo wahał się, czy pozwolić na taką fuzję, argumentując, że mogłaby ona ograniczyć konkurencję na rynku FMCG. Ostatecznie wyraził zgodę, dzięki czemu Eurocash przejął franczyzowe sieci Emperii. Musiał jednak wcześniej sprzedać 12 ze swoich hurtowni. Warunkową zgodę urząd wydał też w przypadku przejęcia hipermarketów Real przez sieci Auchan. Ten ostatni uzyskał glejt na wchłonięcie konkurencyjnych sklepów, ale po zapewnieniu, że w ciągu 16 miesięcy po sfinalizowaniu transakcji wyzbędzie się praw do ośmiu hipermarketów Real.
Ostatnio antymonopolowy urząd przyglądał się poczynaniom spółek Bać-Pol, Piotr i Paweł oraz Topaz, które postanowiły stworzyć ogólnopolski system logistyczny i zakupowy. W wyniku tej współpracy powstać ma marka Lubię, w ramach której kooperować będą sieci Piotr i Paweł, Spar, Słoneczko i Topaz. Również i w tym przypadku UOKiK musiał najpierw wyrazić zgodę na utworzenie wspólnego przedsięwzięcia.
- Inicjatorzy mają nadzieję, że tym samym w przyszłości nowa spółka stanie się osią strategicznej współpracy 2-2,5 tys. polskich sklepów. Rozmowy z nowymi potencjalnymi strategicznymi partnerami przedsięwzięcia już się zaczęły – informują partnerzy w oświadczeniu dla prasy.
Znacznie mniej przychylną decyzję UOKiK wydał w sprawie Sphinxa, u którego dopatrzył się nieprawidłowości w umowach zawartych z franczyzobiorcami. Znalazł w nich zapisy narzucające partnerom sztywne ceny produktów serwowanych w restauracjach. Postanowił ukarać spółkę karą w wysokości ponad 464 tys. zł.
- Zgodnie z obowiązującym prawem, franczyzodawca nie może zobowiązać franczyzobiorcy do sprzedaży w swojej placówce produktów czy usług po z góry ustalonej cenie - wyjaśnia Kinga Matuszewska, prawnik, menedżer działu doradztwa we franczyzie PROFIT system. - Za niedozwoloną praktykę uznaje się ustalanie cen sztywnych, w sposób pośredni czy bezpośredni, bądź określanie cen minimalnych. Wielokrotnie wspominamy o tym podczas szkoleń dla franczyzodawców.
Wcześniej poprawność umownych zapisów była sprawdzana również w takich sieciach, jak Glazura Królewska czy Orlen.
Warto pamiętać, że współpraca we franczyzie, jako format tzw. porozumienia wertykalnego, podlega m.in. zapisom Ustawy o ochronie konkurencji i konsumenta. Dlatego urząd antymonopolowy często przygląda się szczegółom współpracy między biorcą a dawcami pomysłów na biznes.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Kodano Optyk ma promocję dla nowych franczyzobiorców. Można sporo zaoszczędzić na inwestycji.
Powódź zniszczyła jego placówkę, ale nie biznes. Mariusz Hajdasz, partner PKO Banku Polskiego, opowiada, jak wygląda franczyza bankowa, gdy przychodzą prawdziwe kryzysy.
Czy opłaca się otworzyć sklep z używaną odzieżą? Trendy rynkowe pokazują, że jak najbardziej.
Pizzerie są nadal chętnie otwieranym biznesem. Jakie marki franczyzowe działają w tym segmencie rynku?
Hiszpanie chcą sprzedać udziały w Santander Bank Polska austriackiemu Erste Group. Co to oznacza dla dalszego rozwoju sieci i dla franczyzobiorców?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...