Lepsze zrozumienie sposobu i specyfiki działania obu stron, czyli sieci handlowej i zarządcy centrum powoduje mniej konfliktów i tarć w przyszłości, a także lepsze wyniki centrum, jak i sieciAnna Szmeja-Kroplewska, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych
Środa
02.04.2014
Najemcy w centrach poza dużymi miastami to nawet jedna trzecia lokalnych przedsiębiorców, często franczyzowych - mówi Anna Szmeja-Kroplewska z PRCH.
 

Jak ważna jest współpraca przedsiębiorców lub franczyzowych sieci handlowych z zarządcami centrów handlowych?
 W Polsce pod koniec grudnia 2013 r. funkcjonowało 416 centrów handlowych, z czego ponad połowa w ośmiu największych aglomeracjach w Polsce. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej otwarto w  miastach mających 100-200 tys. mieszkańców, co potwierdza widoczny w ostatnich latach trend inwestowania poza największymi miastami. Dodatkowo obserwujemy, że w mniejszych miejscowościach ponad 30 proc. sklepów to firmy zarządzane przez lokalnych przedsiębiorców, w tym franczyzowych.
Najbliższe miesiące i lata będą obfitowały w rozwój centrów handlowych w mniejszych i średnich miastach. Dla nich kluczowym warunkiem jest odpowiednie pozycjonowanie sieci handlowych, które będą się w tych obiektach rozwijały i funkcjonowały. Wynajmujący i zarządcy coraz częściej podkreślają konieczność profesjonalizacji sposobu funkcjonowania sieci handlowych w Polsce, co nakłada na franczyzodawcę obowiązek wsparcia franczyzobiorców w zakresie utrzymania odpowiednio wysokiego poziomu obsługi klienta i funkcjonowania salonu sprzedaży. Do sukcesów mierzonych zarówno frekwencją, jak i obrotami konieczne jest współdziałanie najemców i wynajmujących. To klucz do sukcesu obu tych grup, a - w przypadku sieci rozwijającej się poprzez franczyzę - trzech. Dzielenie się wiedzą, informacjami, doświadczeniami jest i będzie podstawą.

Chodzi zatem o to, by lokalny przedsiębiorca zyskał wiedzę na temat nowoczesnego handlu?
Jak już wspomniałam, struktura najmu w centrach zlokalizowanych poza dużymi miastami to nawet jedna trzecia lokalnych przedsiębiorców, często franczyzowych. W ich przypadku zarządcy obiektów zwracali uwagę na brak wiedzy o funkcjonowaniu centrum i próby „handlowania” według nawyków bazarowych czy nabytych w trakcie prowadzenia sklepu na ulicy w danym mieście. Przenoszenie zwyczajów „z ulicy” do centrum handlowego nie tyle się nie sprawdza, co jest najczęstszą przyczyną porażek. Dlatego tak ważna jest edukacja i wsparcie firm jeszcze przed wejściem do centrum handlowego i w bieżącej działalności, gdy pojawiają się pierwsze trudności.


Jakie korzyści ze współpracy mogą odnieść obie strony?
Lepsze zrozumienie sposobu i specyfiki działania obu stron, czyli sieci handlowej i zarządcy centrum powoduje mniej konfliktów i tarć w przyszłości, a także lepsze wyniki centrum, jak i sieci. Ta bardzo uniwersalna zasada sprawdza się w centrach handlowych tak samo jak w przypadku każdego innego biznesu. Sieci handlowe, które rozwijają się poprzez franczyzę powinny w pełni wyjaśniać franczyzobiorcom specyfikę funkcjonowania w centrach, zasady zarządzania nimi i mechanizmy, które choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się skomplikowane, w praktyce sprowadzają się do respektowania katalogu fundamentalnych zasad.

Polska Rada Centrów Handlowych widzi potrzebę informowania i szkolenia franczyzobiorców w zakresie funkcjonowania centrum handlowym, tego jak wygląda umowa najmu i co oznaczają jej zapisy, jak rozliczane są koszty usług wspólnych w centrum i jak są dzielone między najemców danego obiektu, jak wygląda marketing w centrum handlowym, jakie czynniki rozważać decydując się na wejście do danego centrum, itd. Mając tę wiedzę przedsiębiorca ma większą szansę na generowanie większych przychodów, a zarządca niższe ryzyko związania się długoterminową umową z kimś, kogo ten biznes może przerosnąć.

Dlatego właśnie Polska Rada Centrów Handlowych stworzyła Centrum Franczyzy przy Polskiej Radzie Centrów Handlowych. To centrum informacji, edukacji, wymiany wiedzy i doświadczeń, consultingu dla przedsiębiorców, również tych planujących ekspansję na nowe rynki. Centrum zostało stworzone z myślą o firmach i osobach poszukujących wiedzy i kontaktów biznesowych. Firmy i osoby, które chcą na poważnie związać się z centrami handlowymi lub szukają informacji i kontaktów będą mogły skorzystać z bezpłatnych porad ekspertów pracujących w Centrum Franczyzy PRCH, w trakcie organizowanych przez nas w dniach 28-29 maja Targów ReDI. Partnerem Targów jest Polska Organizacja Franczyzodawców oraz portal Franchising.pl.

Rozmawiała Aneta Wieczorek-Hodyra

 


POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023